Elektromobilita získává v zemích Evropské unie stále větší význam. Elektřina jako pohon nákladních vozidel nevytváří na místě použití žádné emise a proto má podporu v rámci tažení proti klimatickým změnám. Její využití je ale v různých zemích různé, Česká republika se přitom z hlediska počtu dobíjecích stanic nachází na konci Evropy. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů ACEA.
Tři čtvrtiny dobíjecích stanic v Evropě jsou pouze ve čtyřech státech Unie – Nizozemsku, Německu, Francii a Velké Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území osmadvacítky. Nabíječky v ČR tvoří jen 0,4 procenta z jejich celkového počtu v EU a Česko je tak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Vyššímu budování infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých firem o elektromobily, podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají firmy zhruba čtyřikrát méně, než je průměr zemí EU.
Hustota nabíječek v Česku je podle odborníků významně ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách. „Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury v Česku,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval. Bateriové elektromobily podle jeho slov tvoří v autoparcích tuzemských firem jen čtyři procenta oproti zhruba 16 procentům v ostatních zemích EU. Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení.
Podle ACEA umožňuje rychlé dobíjení jen každá sedmá nabíjecí stanice v EU. Celkově je to 28 586 stanic. Drtivá většina, 171 239 umožňuje jen standardní rychlost nabíjení do 22 kW. Mnoho dobíječek, které jsou do statistiky zahrnuty, jsou jen běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou, například v autoservisech. Zpráva ACEA také ukázala, že dobíjecí stanice jsou v EU nerovnoměrně rozloženy. Přes padesát tisíc, tj. čtvrtina z celkového počtu, je jen v Nizozemsku. V Česku je to 808 dobíjecích míst. „Počet dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, má je 31 procent firem, což je oproti Česku skoro osmkrát více,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek.
Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 procent, počet nabíjecích stanic ale vzrostl pouze o necelé tři pětiny na celkových 200 tisíc. Podle asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů elektroaut, protože řidiči nebudou mít při svých cestách dostatek nabíjecích bodů či budou příliš dlouho čekat na rychlonabíječky, které dovedou konkurovat tankování paliva u běžných spalovacích motorů.
„Aby byly elektromobily do budoucna konkurenceschopné, musí se do posílení dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti. Ty by měly společně s novými vozidly poskytovat firmám i jednotlivcům kompletní servis, včetně dodávky takzvaných wallboxů pro dobíjení doma i v práci, aby vozidla byla připravena kdykoli k provozu,“ dodává Tomáš Kadeřábek