Český trh e-commerce se vyznačuje velkým počtem internetových obchodů a vysokými obraty, které každoročně rostou, říká zpráva společnosti UPS. Během pandemické krize trh vykázal nejvyšší obrat za posledních šest let. V loňském roce dosáhl přibližně 196 miliard Kč, což představuje meziroční nárůst o 26,5 procent. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách tak vzrostl na více než 16 procent.
Zrychlení růstu trhu e-commerce je bezprecedentní. Průzkum v rámci projektu UPS Smart E-commerce Report 2021 realizovaný začátkem tohoto roku na osmi evropských trzích se zaměřil na změny chování evropských spotřebitelů a jejich očekávání a poskytuje maloobchodníkům podrobné informace o trhu e-commerce. Průzkum nabízí jedinečný pohled na výzvy, kterým maloobchodníci na internetovém trhu čelí, a na příležitosti vyplývající ze změny spotřebitelského chování.
„Trh e-commerce během pandemie zaznamenal prudký růst v celé Evropě. Firmy, které chtějí v sílící konkurenci vyniknout, musí reagovat nabídkou personalizovaných zákaznických služeb. Maloobchodníci se musí zaměřit na to, aby svým zákazníkům nabídli pohodlí, možnost výběru a kontroly, a v této souvislosti i odpovídající služby. Firmy všech velikostí, které prodávají přes internet, mají mnoho příležitostí, jak přilákat a udržet si nové zákazníky. Zásadní však bude, zda se přizpůsobí měnícím se očekáváním a potřebám svých zákazníků,“ uvedla Clara Rojas, ředitelka marketingu UPS pro východní Evropu.
Hlavní zjištění
- Nakupování přes internet tu bude stále. V průzkumu byli spotřebitelé v Evropě dotázáni na podíl nakupování přes internet a v kamenných obchodech v obdobích před prvním lockdownem na začátku roku 2020, během prvního lockdownu a po pandemii. Celkem o 50 procent víc respondentů má v úmyslu i nadále realizovat „všechny“ nebo „převážně všechny“ nákupy přes internet. To je nárůst z 10 procent před pandemií na 15 procent po pandemii.
Oproti tomu v kamenných obchodech bude podle očekávání realizovat „všechny“ nebo „převážně všechny“ svoje nákupy o 14 procent méně spotřebitelů, při celkovém poklesu z 54 procent před pandemií na 40 procent po pandemii. K největšímu odklonu od kamenného obchodu došlo v kategoriích domácí potřeby, kosmetiky a potraviny, které zaznamenaly celkem osmiprocentní pokles. - Preference nakupování, velké maloobchody vs. nezávislé obchody. Pokud jde o preference nakupování různého zboží u velkých maloobchodníků, menších nezávislých prodejen nebo online, byli velcí maloobchodníci jasnou volbou evropských spotřebitelů napříč všemi maloobchodními odvětvími, přičemž bílé zboží zaznamenalo nejvíc preferencí – 63 procent.
Polovina všech evropských respondentů uvádí snahu pomoct malým nebo místním podnikům jako hlavní důvod pro své nákupy u těchto prodejců. Osobnější zkušenost jako hlavní důvod pro nakupování u menších, nezávislých maloobchodníků uvedlo 37 procent respondentů. - Postoje spotřebitelů k sociálním médiím. Více než polovina – 52 procent – dotazovaných spotřebitelů v Evropě nakupuje spíše u značek, v jejichž sociální aktivity má důvěru.
- Rostoucí význam udržitelnosti. Většina spotřebitelů očekává, že maloobchodníci budou brát ohled na životní prostředí. Přestože obě kategorie (nakupování u velkých nadnárodních společností oproti menším nezávislým maloobchodníkům) byly spojené s vysokými očekáváními, u větších nadnárodních maloobchodníků byl zaznamenán jasný trend směrem ke zvýšeným očekáváním směrem k udržitelnosti.
V souhrnu mladší respondenti požadovali nabídku udržitelných nebo alternativních možností doručení, to bylo důležité pro 55 procent respondentů ve věku 18 až 24 let a 43 procent respondentů starších 55 let. U obou kategorií maloobchodníků byl nejčastěji zmiňovaný požadavek spotřebitele na udržitelné obaly, přičemž 54 procent respondentů je očekávalo od velkých maloobchodníků oproti 50 procentům u menších obchodů.
V průzkumu UPS realizovaném v lednu 2021 bylo více než 10 tisíc spotřebitelů v Evropě dotázáno na podíl nakupování přes internet v poměru k nakupování v kamenných obchodech v období před lockdownem na začátku roku 2020. Stejné otázky směřovaly také na jejich nákupní zkušenosti v období prvního lockdownu a jejich očekávání po odeznění pandemie. Průzkum byl proveden v osmi zemích Evropy, ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Nizozemsku, Belgii a Polsku.
Celou zprávu UPS Smart E-commerce Report 2021 si můžete přečíst nebo stáhnout na https://solutions.ups.com/gb-smart-ecommerce.
UPS Smart E-commerce Report 2021
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





