Technologická firma Zásilkovna instalovala již 1000 Z-Boxů a do konce roku jich plánuje mít v České republice 2500. Z-Boxy jsou bezdotyková soběstačná výdejní místa, napájena solárním panelem a ovládaná přes mobilní aplikaci Zásilkovna. 

Do konce roku plánuje Zásilkovna rozšířit těchto zařízení o dalších 1500 v ČR, čímž se dostane na kapacitu 80 tisíc zásilek za den. Z-Boxy již nyní fungují také na Slovensku, kde jich je přes 70, i zde dojde do konce roku k významnému navýšení jejich počtů. V letošním roce chce Zásilkovna začít s rozšiřováním boxů také do dalších zemí, konkrétně do Maďarska.

Z-Boxy mohou fungovat v podstatě kdekoliv, protože ke svému provozu potřebují pouze slunné místo. Jsou například na parkovištích, autobusových zastávkách či na náměstích. Stojí také například v areálu jaderných elektráren Temelín a Dukovany, dále například v nemocnicích Mladá Boleslav a Šumperk, před Univerzitou v Hradci Králové a v řadě obchodních centrech. Z konkrétních partnerů, se kterými Zásilkovna na instalaci Z-Boxů spolupracuje, je to například jeden z největších obchodních řetězců v České republice, společnost Lidl, dále pak největší tuzemský vlastník nemovitostí CPI Property Group nebo jedna z největších developerských skupin Finep Holding.

Související

 „Od prvního instalovaného Z-Boxu neuběhl ještě ani rok a dnes jich v Čechách stojí již 1000. Máme velikou radost, s jak velkou oblibou se naše Z-Boxy setkávají,“ říká zakladatelka Zásilkovny a CEO Packeta Group Simona Kijonková. „Na trhu je dnes řada firem nabízející různou formu výdejních boxů především pro vlastní potřeby. Naše filozofie je zajistit zákazníkům přepravu zboží z více než 30 tisíc e-shopů. Z-Boxy tedy neslouží pouze k distribuci zboží jednoho zákazníka.“

V praxi to znamená, že přes Zásilkovnu lze do Z-Boxu poslat zboží v podstatě z jakéhokoliv internetového obchodu v Česku. Ještě letos plánuje Zásilkovna spustit další zásadní službu, a to je možnost podání zásilek přímo na Z-Boxu. Zpřístupní tak možnost podání zásilky i z malých obcí, kde se tyto boxy již nachází nebo kde je plánuje v budoucnu instalovat.

„Dokážeme rychle vyhodnotit, jak moc jsou konkrétní Z-Boxy vytížené a posílit pak místo zřízením dalšího Z-Boxu v blízkém okolí. Případně díky modulárnosti umíme přidat další sloupce a navýšit tak kapacitu stávajícího Z-Boxu,” zdůrazňuje Simona Kijonková.

Z-Boxy fungují 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jakmile řidič doručí zásilku do do boxu, obdrží příjemce informační e-mail, SMS zprávu nebo notifikaci do aplikace Zásilkovna. V této chvíli je možné si zásilku vyzvednout. K obsluze stačí mít na chytrém telefonu nainstalovanou aplikaci Zásilkovna a zapnuté Bluetooth. Při příchodu k boxu se aplikace pomocí Bluetooth sama automaticky spáruje a po stisknutí tlačítka otevře schránku s danou zásilkou. Za doručení zásilky se platí online, včetně platby na dobírku. Manipulace se zásilkami je v řádu vteřin, a to jak při procesu umísťování jednotlivých zásilek do boxu zaměstnancem Zásilkovny, tak i během výdeje zákazníkovi.

Zásilkovna je součástí skupiny Packeta. V letošním roce cílí Packeta na obrat ve výši 5,2 miliardy korun a 70 milionů přepravených zásilek v celkové hodnotě 84 miliard korun.

Související