Praxe ukazuje, že při vychystávání z první úrovně regálu spotřebuje obsluha při využití běžných vychystávacích vozíků významné procento času na nastupování do vozíku, popojetí s ním a následné vystupování. Tyto časové ztráty jsou pro produktivitu klíčové a je možné je podstatně zkrátit použitím vozíků, které obsluhu automaticky následují nebo jsou ovládány pomocí dálkového ovládání.

„Operátoři pak získávají více času pro produktivní činnost s vyšší přidanou hodnotou,“ vysvětluje Martin Řehák, produktový specialista a trenér. „Společnost Linde Material Handling představila v červnu letošního roku vychystávací vozíky N20 SA a N20 C SA, které umožňují efektivní poloautomatický provoz.“

Poloautomatické vychystávání

Pokud je potřeba na vozík vychystávat zboží z obou stran uličky, operátor zvolí funkci stop-and-go. Vozík se pak automaticky pohybuje středem uličky a operátor dálkovým ovládáním dává pokyn k jízdě a zastavení vozíku.

„Ještě zajímavější je funkce ,Následuj mě‘, kdy se vozík automaticky dává do pohybu v závislosti na poloze operátora,“ upozorňuje Martin Řehák. „Vždy, když operátor překročí tzv. virtuální stěnu okolo vozíku, vozík se dá do pohybu a po zastavení operátora se vozík také sám zastaví.“

Virtuální stěna je nastavitelná na tři různé průměty − buď je vozík ovládán průchodem operátora okolo čela vozíku, nebo uprostřed vidlic, případně na konci vidlic. To umožní operátorovi pracovat nejpohodlnějším způsobem, navíc má naprosto volné ruce k vychystávání zboží. Vozík sám udržuje minimální vzdálenost 50 centimetrů od regálů, aby měli operátoři dostatek prostoru pro práci a nemohlo dojít k žádné kolizi.

Bezpečnost především

Samozřejmostí výbavy je bezpečnostní skener, který je namontován velmi nízko na šasi a dokáže rozpoznat každou neočekávanou překážku. Menší překážce se dokáže vozík i vyhnout.

Poloautomatické vozíky Linde N20 SA jsou dále naprogramovány tak, že v automatickém režimu nedovolí vozíku přejet konec uličky.

„Jakmile senzor zjistí, že na jedné straně chybí odezva od konstrukce regálu, vozík se zastaví, aby nemohlo dojít ke kolizi s vozíky projíždějícími okolo uličky,“ zdůrazňuje Martin Řehák. „Vzhledem k tomu, že vozík pracuje v poloautomatickém režimu, je vybaven světelnou signalizací, aby ostatní pracovníci skladu měli informaci, v jakém pracovním módu se blížící vozík nachází. Senzory vozíku jsou nastaveny tak, že vozík před blížící se překážkou nejdříve zpomalí a v případě nutnosti i zastaví. Ovládání vozíku je založeno na ultraširokopásmové technologii, která je schopna vozík rozjíždět a zastavovat s centimetrovou přesností.“

Podle provedených testů zvyšují poloautomatické vozíky pro vychystávání ze základní úrovně produktivitu až o 20 procent. Nicméně je vhodné se zaměřit i na další související možnosti, jak efektivitu zvýšit, například propojení vychystávacích procesů s WMS a propojení s dalšími prvky automatizace či robotickými vozíky.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66970040-poloautomaticke-voziky-linde-pro-efektivni-vychystavani