Jak upozorňuje Bedřich Erik Rathouský z katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze, optimalizace využívání ložné plochy je zásadní pro vozidla určená k přepravě kusového zboží přepravními jednotkami I. řádu (tedy v krabicích či v bednách) nebo zboží již paletizovaného, ale naloženého v gitter-boxech, roltejnerech nebo IBC kontejnerech (tedy v manipulačních jednotkách II. řádu).

Co je dané právními předpisy

Při nakládce vozidel/souprav je nezbytné dodržet limity rozměrů a hmotností dané právními předpisy, upozorňuje Bedřich E. Rathouský a upřesňuje: „Při vnitrostátních přepravách jde o vyhlášku č. 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel. V mezinárodní přepravě v rámci Evropské unie jde pak o směrnici 96/53/ES, kterou se pro určitá silniční vozidla provozovaná v rámci společenství stanoví maximální přípustné rozměry pro vnitrostátní a mezinárodní provoz a maximální přípustné hmotnosti pro mezinárodní provoz − ve znění pozdějších směrnic, zejména pak směrnice 2015/719.“

Pro společnosti, které řeší, aby zboží bylo přepravováno co možná nejmenším počtem jízd, je vzhledem k omezení maximální přípustné hmotnosti (a při dodržení maximálních přípustných zatížení náprav) důležitá provozní hmotnost vozidla či soupravy: „Čím je lehčí, tím více zbývá na užitečnou hmotnost, tedy na hmotnost nákladu,“ říká Bedřich E. Rathouský. Na trhu je možné setkat se například s odlehčenými valníkovými návěsy Berger, které mají v třínápravovém nízkoložném (low-deck) provedení provozní hmotnost pět tun (pro srovnání, Krone Megaliner váží cca 6,5 tuny).

Většina silničních přeprav je v Evropské unii orientována na přepravní objem, ne na hmotnost, upozorňuje Bedřich E. Rathouský. Pro řadu dopravců je proto klíčové, kolik europalet nebo jiných manipulačních jednotek je možné naložit, potažmo kolik metrů krychlových činí objem ložného prostoru.

Ve vazbě na omezení rozměrů vozidel/souprav a efektivnosti jejich využívání je možné zvolit dvoupodlažní nástavby a zdvojnásobit tak přepravní kapacitu (což je relevantní v případě, že náklad není vzhledem ke své povaze či tvaru stohovatelný). „Další možností je nasadit delší vozidla/soupravy, než jaké jsou povolené v režimu obecného užívání pozemních komunikací. Jde o delší návěsy (s délkou zhruba 15 metrů) a soupravy EMS (European Modular System) s délkou do 25,25 metru. Jde však o provoz na základě povolení zvláštního užívání pozemních komunikací, který je zpoplatněn čtvrtletní sazbou ve výši šesti tisíc korun,“ říká Bedřich E. Rathouský.

Jistým kompromisem, který již někteří dopravci podle Bedřicha E. Rathouského implementovali, je využití soupravy „tahač + návěs + přívěs“ (tedy jedné z konfigurací souprav EMS), avšak s celkovou délkou soupravy 22 metrů (a při použití jednonápravového přívěsu), kterou vyhláška povoluje bez zpoplatnění.

Gebrüder Weiss: klíčem jsou vstupní data

Efektivní a přesná práce se vstupními daty je klíčem k efektivnímu plánování a využití kapacit kamionů ve společnosti Gebrüder Weiss. „Systém Cargometer (vítěz kategorie Top logistický projekt loňského ročníku soutěže Impuls Logistika − pozn. red.) nám poskytuje přesné, aktuální a komplexní informace o skutečných rozměrech, tvarech a hmotnosti zásilek, které procházejí vykládkovou rampou. Údaje se přenáší a ukládají do dalších systémů. Pro optimalizaci využití ložné plochy potom primárně používáme údaje z TMS. K dispozici máme i podpůrný software, který nám pomáhá s co možná nejefektivnějším rozložením nákladu z 3D pohledu,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss Česká republika.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.