Michal Ondomiši, ředitel logistiky, Alza.cz
Jakou očekáváte letošní předvánoční sezonu? Bude se něčím lišit od těch předešlých?
Očekáváme, že letošní sezona bude podobná těm předešlým, a věříme, že na ni budeme opět o něco lépe připraveni. Počítáme s tím, že zákazníci, kteří během pandemie vyzkoušeli výhody on‑line nákupů, u nich zůstanou i letos. V posledních letech navíc zaznamenáváme trend, že zákazníci se svými nákupy začínají dříve, a sezonní špička tak z našeho pohledu trvá déle.
Jak je pro váš byznys předvánoční sezona důležitá? Jak velké objemy v porovnání se zbytkem roku pro vás představuje?
Vánoční sezona pro nás představuje vrchol obchodního roku. Ve špičce v ní odbavujeme až třikrát více objednávek než v jiných obdobích roku. Celkově tak čtvrté čtvrtletí představuje zhruba 35 procent celoročních vyexpedovaných objemů.
Připravovali jste se na letošní předvánoční sezonu z hlediska logistiky a doručování?
Před sezonou plánujeme otevření již šestého logistického centra v Chrášťanech u Prahy a zároveň jsme o desítky procent zvýšili kapacitu těch stávajících. Několikanásobně jsme také rozšířili naši síť výdejních AlzaBoxů, které jsme otevřeli celému trhu – dopravcům i ostatním e‑shopům.
Co máte nového, co jste letos dělali jinak?
Situace na trhu mezinárodních přeprav klade vysoké nároky jak na naše nákupčí, tak na kolegy z oddělení mezinárodních přeprav. S komplikacemi jsme se od začátku loňského roku naučili počítat a plánujeme s předstihem a určitými rezervami, tak aby její dopady jak na ceny, tak na dostupnost zboží neovlivnily službu poskytovanou našim zákazníkům.
Využijete letos nějaký nový způsob doručování zásilek, který jste dosud nevyužívali?
Letos se další rozvoj a budování sítě AlzaBoxů staly jednou z našich priorit. Aktuálně tak provozujeme více než 130 tisíc výdejních schránek, které dokážou doručit až 3,5 milionu balíčků za měsíc. Do letošní sezony chceme vstupovat zhruba s 1500 AlzaBoxy. Ty jsme navíc v průběhu roku začali otevírat také pro další hráče na trhu.
Novinkou pro naše zákazníky tak bude, že si na jednom místě budou moct vyzvedávat svoje nákupy nejen z Alzy, ale i z více než tisíce dalších e‑shopů.
Zároveň jsme v létě ve spolupráci se Škodou Auto zatím pilotně v Praze a okolí spustili službu doručování do kufrů zaparkovaných vozidel. Jakou bude mít tato novinka odezvu během sezony, se teprve ukáže, věříme však tomu, že pro zákazníky bude přínosem, když se jejich zaparkovaný vůz stává v podstatě jejich příručním AlzaBoxem.
Jan Klička, ředitel logistiky, Bonami
Jakou očekáváte letošní předvánoční sezonu? Bude se něčím lišit od těch předešlých?
Covid jednoznačně vloni změnil chování zákazníků, kteří častěji nakupovali on‑line. To způsobilo nemalá zpoždění u dopravců při „doručení do bytu“. Nebýt stále se zvyšujícího počtu odběrných míst a automatických výdejních boxů, infrastruktura by možná některé dny úplně zkolabovala. Věřím, že jsme se všichni poučili z nedostatků a letošní sezona bude o něco méně stresová pro intralogistiku i poslední míli.
Jak je pro váš byznys předvánoční sezona důležitá? Jak velké objemy v porovnání se zbytkem roku pro vás představuje?
U nás v Bonami se připravujeme až na třikrát větší objem objednávek, především v drobném sortimentu home decoru a domácích potřeb.
Připravovali jste se na letošní předvánoční sezonu z hlediska logistiky a doručování?
Klíčovou roli pro nás hrála kapacita skladu, kde jsme se rozhodli zainvestovat a zvětšili jsme skladové plochy z 27 tisíc na 55 tisíc čtverečních metrů. Výrazně jsme letos investovali do rozšíření naší úspěšné služby Bonami Kurýr, která vozí sedačky a další velký nábytek.
V současnosti nabízíme komfortní doručení s výnosem a instalací včetně odnosu starého kusu nábytku v Praze, ve středních Čechách, Brně, Bratislavě a okolí, Budapešti a Bukurešti. Aktuálně pracujeme na spuštění Varšavy.
Zároveň připravujeme pro doručení na adresu spustit další dopravce ve všech našich trzích pro komfortnější doručení a zpřístupnění veškerých možných odběrných míst a výdejních boxů.
Co máte nového, co jste letos dělali jinak?
Kromě nového skladu a regálů máme i novou, větší dopravníkovou technologii, která je již řízená pomocí našeho WMS, takže pickování se stalo zase o něco snazším a rychlejším. Díky tomu jsme dokázali vylepšit, respektive zkrátit čas přípravy na vypickování, zabalení a nakládku jakékoliv zakázky ve skladu do pěti hodin.
Využijete letos nějaký nový způsob doručování zásilek, který jste dosud nevyužívali?
Jsem přesvědčen, že skoro všichni v branži tyto problémy pociťují a bohužel ještě dlouho tomu nebude jinak. Nám do velké míry pomáhá rozšířená kapacita skladu, kdy některé produkty jsme začali naskladňovat už s velkým předstihem v průběhu léta a stále pokračujeme. Jestli v první vlně covidu platilo, že kdo má zboží, dělá byznys, letos to bude platit dvojnásob.
Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz
Jakou očekáváte letošní předvánoční sezonu? Bude se něčím lišit od těch předešlých?
Letošní sezona bude poznamenaná celosvětovým nedostatkem čipů, který dopadá na velkou část našeho sortimentu. Pro zákazníky to bude znamenat buď nedostatek zboží, nebo menší výběr produktů. To se bude týkat například tiskáren, levnějších fotoaparátů, monitorů, televizí, notebooků a chytrých telefonů.
Zájem očekáváme tradičně o gaming produkty, vybavení chytré domácnosti nebo chytrého zdraví, které akcelerovala pandemie koronaviru. Hitem Vánoc budou produkty, které umožňují každodenní monitoring zdravotního stavu prostřednictvím aplikací, ať už jde o chytré hodinky, osobní váhy, zubní kartáčky, teploměry. Do letošní sezony navíc budou všechny produkty na CZC.cz s férovými slevami, které počítáme z nejnižší ceny za posledních třicet dní.
Jak je pro váš byznys předvánoční sezona důležitá? Jak velké objemy v porovnání se zbytkem roku pro vás představuje?
Během předvánoční sezony, která na CZC.cz startuje už v říjnu, uděláme i více než 30 procent z celoročních tržeb. Většinu z nich tvoří nákupy v období Black Friday, který v posledních letech trvá na CZC.cz celý listopad. Nejvyšší tržby i návštěvnost loni připadly na 27. listopadu, který odpovídá tradičnímu Black Friday svátku. V prosinci byl loni z pohledu tržeb nejúspěšnějším dnem 14. prosinec.
Připravovali jste se na letošní předvánoční sezonu z hlediska logistiky a doručování?
Do letošní sezony výrazně zasáhlo enormní zvýšení nákladů na lodní přepravu a také zpoždění v dodávkách zboží. Proto jsme letos více využívali hybridní způsob dopravy, který nám pomáhá eliminovat skokové zdražení zboží směrem ke koncovým zákazníkům, stejně jako zajistit zboží včas. Pomohlo i to, že jsme se před sezonou předzásobili v dostatečném předstihu.
Co máte nového, co jste letos dělali jinak?
Od počátku pandemie cena přepravy zboží z Asie rostla o stovky procent a částečně se toto zdražení promítne i do cen zboží. Největší dopad do ceny je znatelný především u velkoobjemových produktů, jako jsou v našem případě herní židle, stoly nebo simulátory.
Využijete letos nějaký nový způsob doručování zásilek, který jste dosud nevyužívali?
Letos jsme zpřístupnili doručování prostřednictvím Zásilkovny, čímž jsme navýšili počet odběrných míst o další tisíce. Na podzim budeme pokračovat v integraci dalších služeb Zásilkovny a nabídneme tak další stovky nových odběrných míst.
O prázdninách jsme v pražských Dejvicích a na Andělu otevřeli dvě nové kmenové pobočky s výstavkou části sortimentu a doplňkovými službami. A tak jako v minulých letech těsně před Vánoci prodloužíme otvírací dobu poboček.
Přemysl Vícha, ředitel divize E‑business nwt, Patro.cz
Jakou očekáváte letošní předvánoční sezonu? Bude se něčím lišit od těch předešlých?
Letošní Vánoce budou dražší než minulé, zboží podražuje kvůli různým vlivům. Také může být některé zboží silně nedostatkové. Co ale může výrazně ovlivnit předvánoční období, je doprava zboží k zákazníkovi. Otázkou je, zda budou mít dopravci dostatek řidičů, aby zvládli tradiční předvánoční nápor. Logistické prostory po loňské sezoně mají připravené, ale uvidíme, zda to zvládnou z hlediska personálních kapacit. Loňskou sezonu zvládli na jedničku (samozřejmě že sem tam byl nějaký problém:‑), ale letos se ukáže, zda jim zaměstnanci zůstali i po otevření prodejen, restaurací atd.
Jak je pro váš byznys předvánoční sezona důležitá? Jak velké objemy v porovnání se zbytkem roku pro vás představuje?
Na předvánoční sezonu se připravujete celý rok, jedná se o výrazný skok v objednávkách. Hlavní sezona je tradičně od cca půlky listopadu do půlky prosince. 20. prosince je pak znát pokles objednávek i z důvodu obavy doručení zboží včas na Vánoce.
Připravovali jste se na letošní předvánoční sezonu z hlediska logistiky a doručování?
Opět jsme rozšířili dopravce. Letos jsme doplnili Balíkovnu, PPL Parcelshopy a těsně před sezonou spustíme Zásilkovnu. Vidíme jako velmi důležité mít možnost i vypínat dopravce, pokud má některý zásadnější problém. V letošním roce jsme k tomuto kroku museli přistoupit již třikrát.
Co máte nového, co jste letos dělali jinak?
Výrazně, zboží se opožďuje a také dochází ke zdražení i z důvodu dražší dopravy. Dodavatelé již deklarují, že některé zboží nám nedovedou dodat, proto radím, aby si zákazníci nakupovali již nyní.
Využijete letos nějaký nový způsob doručování zásilek, který jste dosud nevyužívali?
Do boxů již doručujeme přes naše tradiční dopravce. Uvidíme, jaká bude situace před Vánoci, zda nezapneme opět dodávku zboží do tří hodin kolem Zlína a okolí z důvodu blízkosti našeho hlavního skladu. Tuto variantu ještě analyzujeme.
Jakub Tomšovský, obchodní ředitel, DHL Express (Czech Republic)
Jakou očekáváte letošní předvánoční sezonu? Bude se něčím lišit od těch předešlých?
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později