Společnost ViaPharma dosud operovala z Nučic u Prahy, kde měla ve srovnání s Pavlovem k dispozici třetinovou plochu, další její centra se nacházejí v Ostravě a Brně‑Heršpicích. Nově vybudované centrum v Pavlově jako jediné slouží pro obsluhu kamenných lékáren i internetového obchodu.

Zboží na příjmu operátoři kompletně rozbalí, zkontrolují každý kus včetně jeho váhy a rozměrů a určí, co s ním dál. Většina je vložena do šedých přepravek (ve skladu jich je na 60 tisíc), které jsou součástí automatizovaného systému SSI Miniload, a software pro ně bez zásahu člověka najde správnou lokaci v regálech. Na ty jsou z prostoru příjmu dopraveny automaticky.

Méně obrátkové zboží, nejčastěji pro e‑shopy, je rovněž po kusech umisťováno do žlutých boxů a míří po dopravnících do miniskladů v patře, odkud je posléze ne úplně typicky pro provoz v Pavlově vychystáváno ručně (nasazení robustní technologie SSI Miniload a A‑Framu by v tomto případě bylo kontraproduktivní).

Teplotně labilní zboží je zaskladňováno také ručně do speciálních lednic.

Profese operátora nezmizela

Technologie SSI Miniload a A‑Frame dodala německá společnost Schäfer. „Nabídla nejlepší řešení i pro střednědobou budoucnost ViaPharmy podle objemů předpokládaných až do roku 2027,“ říká Daniel Horák, generální ředitel lékáren Dr. Max v Česku.

Tzv. miniload je automat, který umí doplňovat chybějící zboží v regálech – jde o jeřáb řízený počítačem. Pohybuje se v uličce, umí najít příslušnou přepravku a přemístit její obsah do vyskladňovacího regálu, expediční lokace. „Takže stroj dělá to co dříve v Nučicích skladoví operátoři. Tam to fungovalo tak, že vysokozdvižný vozík vyzvedl klec s operátorem, který odněkud vzal nějaký karton. Tohle v Pavlově převzal automat. Profese operátora ale úplně nezmizela, protože se to týká jen části produktů,“ dodává Daniel Horák.

Třídicí automat na vychystávání A‑Frame si lze představit jako pás, který běží pod speciálními regály s krabičkami léků doplněnými podle šarží. „Zařízení má podstatnou výhodu v tom, že jsou odděleny doplňování a vychystávání. V době nízkého vytížení je zařízení A‑Frame doplňováno a v době špiček pak automaticky vychystává. To znamená optimální využití pracovníků ve skladu, nízkou četnost chyb a významné zvýšení výkonu. Bez lidí – expedientek, skladových operátorek se ale ani tenhle systém neobejde,“ upozorňuje Daniel Horák.

Konkrétně jde například o to, že SSI Miniload sice umí zareagovat na potřebu doplnit zásoby produktu v A‑Framu a odešle jej po dopravnících až na místo určení, ale naplnit jednotlivé sloupcové zásobníky už musí člověk.

Související

Výhoda automatizovaného systému se naplno projevuje v denních špičkách, kdy lékárny často činí poslední objednávky třeba jen hodiny před odjezdem aut ze skladu. „Systém vyšle požadavek vyskladnit naráz třeba 40 produktů pro konkrétní lékárnu, během 20 vteřin krabičky napadají na pás a spadnou do boxu určeného pro konkrétní lékárnu,“ přibližuje Daniel Horák.

Umělá inteligence

Jak jsme již zmínili, proces zaskladnění a vychystání zboží by nemohl existovat bez softwaru, který zde konkrétně představuje Planning Wizard, vyvinutý společností Logio. Systém využívá umělou inteligenci pro předpověď poptávky a řízení zásob. Software k tomuto úkolu provádí analýzu historických dat, identifikaci sezonnosti a podobně. „Podle toho určí, do kterých lokací ve skladu dané zboží patří. Většinu výkyvů jsme schopni vychytat,“ říká Daniel Horák. Ve shodě s dalšími uživateli inteligentních systémů ovšem dodává, že třeba rozdíly v poptávce během plného dopadu opatření proti pandemii covidu‑19 byly oproti běžnému provozu tak veliké, že data z této doby bylo nutné ze systému odstranit, aby neovlivňovala predikce pro další měsíce.

Společné zásoby

Distribuční centrum v Pavlově má společné zásoby pro e‑shop i pro lékárny. Sdružené objednávky se rozdělí v přípravně vychystávaného zboží jen kvůli zabalení, pak se zase sloučí. V jednom boxu je převáženo několik objednávek, pokud to jejich velikost umožňuje. Z přípravny box putuje po dopravníku do prostoru expedice, na tzv. nádraží. Zhruba 75 procent e‑shopových objednávek si zákazníci vyzvedávají v lékárnách, ostatní zásilky objednané lidmi na webu dopravci dovezou přímo na adresu.

Související