Váš pracovní život je se společností ViaPharma a lékárnami Dr. Max spjat od roku 2013. Je otevření nového distribučního centra v Pavlově změnou největší, k níž za vašeho působení došlo?

Určitě je jednou z největších. Vybudovat nejmodernější lékárenskou logistiku v Česku, což představuje právě Pavlov, to není v životě epizoda, ale etapa. Ale během těch uplynulých osmi let se nám povedlo mnohem víc: otevřeli jsme centrální laboratoř včetně čistých prostorů a momentálně chystáme už její druhou generaci, remodelovali jsme celou síť lékáren, zavedli zbrusu nový klientský program ohodnocený jako nejlepší ve střední Evropě a vybudovali systém odborného růstu zaměstnanců, který z nás dělá nejen lékárny a distribuci, ale do jisté míry i vzdělávací instituci. A osobně jsem hodně pyšný na naši filantropii reprezentovanou sociální taxislužbou Taxík Maxík, která už slouží ve dvacítce obcí v Česku (jde o službu určenou k přepravě seniorů, zdravotně a tělesně handicapovaných lidí – pozn. red.).

Jak se po otevření nového centra změnily distribuční toky lékáren Dr. Max?

Do nového distribučního centra se postupně přesouvá těžiště distribučních operací pro Čechy. Orientujeme sem lékárny, které jsme dřív zásobovali z brněnského nebo ostravského skladu, ale byly na hraně těchto regionů. Jde například o Hradec Králové, Pardubice či Jihlavu, které jsme zaváželi z Moravy. S novým centrem to lépe sleduje geografickou logiku. Pavlov je dnes základna naší distribuce, je to ústřední sklad a jediné místo centrálního příjmu.

A zásadně to mění i distribuci našeho e‑commerce, protože tu jsme zatím provozovali jen ze skladu v brněnských Heršpicích. Máme tady klasickou lékárenskou distribuci a distribuci e‑shopu pod jednou střechou, přičemž ovšem základna v Brně zůstává zachovaná.

O kolik se zvětšila skladová plocha nového distribučního centra oproti tomu starému v Nučicích? Co bylo vlastně impulzem tak razantní změny (plány na nové centrum jste zveřejnili v roce 2019, tedy ještě před krizí okolo covidu‑19)?

Pavlov má bezmála 23 tisíc metrů čtverečních, Nučice měly plochu jen asi třetinovou. V době největšího vytížení jsme tam využívali kapacitu už na plných 90 procent, což znemožňovalo další rozvoj – sortimentně nás to brzdilo. Přípravy na projektu skutečně začaly už před covidem – šlo o strategický záměr, jehož účelem bylo, abychom si dál udrželi konkurenční výhodu.

Rozšiřuje se vámi nabízený sortiment zboží?

Samozřejmě, to byl jeden z hlavních cílů celé operace. Máme tu ambici mít už v příštím roce přes 30 tisíc různých položek. Takové rozšíření sortimentu znamená benefit zejména pro e‑commerce.

Jak vlastně covid‑19 ovlivnil organizaci práce v logistice vaší společnosti, projekt centra v Pavlově a poptávku zákazníků?

Samozřejmě zásadně. Provozně jsme museli upravit směny tak, abychom co nejvíc eliminovali riziko přenosu nákazy. Distribuovali jsme mezi zaměstnance ochranné pomůcky, prováděli testy. Kdyby z epidemických důvodů došlo k výpadku skladů, nastala by kritická situace. Když vám karanténa zavře lékárnu, lze takový výpadek nahradit, protože máte další pobočky, ale u skladů žádná alternativa neexistuje. Je to neuralgický bod.

Udrželi jste v novém provozu zkušené zaměstnance z Nučic a nabíráte případně další?

To byl jeden ze zásadních faktorů při výběru lokality. Pavlov není daleko od bývalého areálu v Nučicích, což je pro řadu zaměstnanců, kteří jsou z okolí, důležité. Sice jde o jiný typ skladu s novými technologiemi a způsobem práce, ale i tak se nám podařilo udržet 50 procent lidí z nučického personálu. Považuju to při fluktuaci, jaká v oboru panuje, za skvělý výsledek. Samozřejmě ale nabíráme i nové zaměstnance, což souvisí s novými operacemi a expanzí e‑commerce.

Jaká jsou největší specifika farmaceutické logistiky?

Je přísněji regulovaná a řídí se zásadami takzvané správné distribuční praxe. Jsme například povinni distribuovat produkty po šaržích a tady my nabízíme šaržovou přesnost ve všech fázích distribučního procesu. Troufám si říct, že jsme v tom unikátní. Samozřejmě musíme dodržovat transportní a skladovací disciplínu – třeba garantovat správný teplotní režim. A musíme dbát také dalších regulací, kde bych zmínil například protipadělkovou směrnici. I když falzifikáty léčiv nejsou příznačné pro český trh, musíme tu dodržovat evropskou legislativu.

Daniel Horák

Daniel Horák má manažerské zkušenosti z vedoucích pozic řady významných farmaceutických firem. Do roku 2013 zastával například funkci country manažera společnosti Johnson & Johnson pro Českou a Slovenskou republiku, působil ve vedoucích pozicích společností Pfizer PCH, Boots Healthcare International či Procter & Gamble, Czech Republic.

Centrála v Pavlově slouží jako základna pro klasickou distribuci i pro e‑shop. Jaké výhody tato konsolidace přináší a jaká specifika to znamená pro provoz logistického centra?

Klíčový termín tu je synergie. Jednak se to týká dopravy, což souvisí zejména s režimem objednávek, kterému se říká click & collect, kdy si zákazník objednané zboží vyzvedne v lékárně. Další synergické efekty využíváme při řízení zásob a logistických operací a další zase při využívání personálu. Zaměstnanci jsou v Pavlově k dispozici jak tradiční lékárenské logistice, tak i e‑shopové. Je tedy obecně možné distribuci optimalizovat, to za prvé. A za druhé nám otevření další e‑commerce základny pomohlo pokrýt lokalitu, která generuje podstatnou část poptávky. To je charakteristické pro obě metropole česka – Prahu i Brno.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.