Tatra Trucks má světový unikát – vozidlo na převoz závitových tyčí dlouhých i přes 24 metrů. Nejdelší automobil v historii kopřivnické automobilky jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu firmy Liberty Steel Ostrava.
Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale jejich konstrukce současně umožňuje sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad. V tomto případě bylo třeba připravit podvozek pro automobil s celkovou délkou 25,3 metrů. Přestavbu tatrovky do podoby unikátního vozu podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře provedla firma Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, která je i tradičním dealerem vozů kopřivnické značky.
Práce zabraly zhruba deset měsíců, přičemž i za normální situace je běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie nemoci covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje.
Nejdelší vůz Tatra v historii je vybaven vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon vzduchem odpružených náprav je 14x8, přičemž první čtyři jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích.
Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu. Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě.
Liberty Steel Ostrava se na začátku loňského roku rozhodla přesunout konečné zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Jedná se o výrobu s vysokou přidanou hodnotou.