Logistická společnost Gefco vypravila tento týden z Dunajské Stredy první, 41vagonový, uhlíkově neutrální ucelený vlak. Vydal se na třítýdenní cestu po nové Hedvábné stezce, cílovou destinací je čínský Si-an. Jde o první klimaticky neutrální železniční tok, který Skupina Geffco zajistila pro klienta poptávajícího nízkouhlíkové ekologické řešení přepravy spotřebního zboží. Gefco vykompenzuje 250 tun oxidu uhličitého generovaného železniční dopravou v režimu door-to-door investicí do projektů certifikovaných podle Gold Standards (specifikovaných například na www.goldstandard.org). Společnost to oznámila v aktuální tiskové zprávě.

Vypravený vlak je vybaven prvky internetu věcí, které umožňují monitoring po celou dobu přepravy, kontrolu teploty v průběhu transportu a zajišťují stabilitu podmínek pro zboží během přepravy. 

„Jsme rádi, že můžeme být spolu s naším dlouholetým zákazníkem při tomto milníku v podobě vypravení prvního uhlíkově neutrálního vlaku. Abychom jednali v souladu s ekologickými ambicemi Skupiny Gefco i našich zákazníků, vypočítáme dopad přepravy, optimalizujeme jej s cílem omezit emise na nejnižší možnou úroveň a zbytek oxidu uhličitého budeme kompenzovat. Očekává se, že dopravní trh do roku 2030 naroste o 30 procent, je velmi důležité snížit uhlíkovou stopu dopravních řešení a železnice je jednou z alternativ, kde na konci může být i uhlíková neutralita,” uvedla Alice Defranoux, manažerka železniční přepravy Skupiny Gefco.

Související

Třítýdenní cesta uhlíkově neutrálního vlaku povede po Hedvábné stezce ze slovenské Dunajské Stredy do železničního terminálu Brest-Małaszewicze na polsko-běloruských hranicích, kde bude zboží přeloženo na vagony s rozchodem 1520 mm. Poté se ucelený vlak vydá napříč Běloruskem, přes Rusko do kazachstánského Alashankou-Dostyk a dále do provincie Sin-ťiang, která je vstupní branou do Číny. Zboží zde bude přeloženo na čínské vagony a doručeno do cílové destinace, města Si-an.

V Brestu-Małaszewicze bude zboží přeloženo na vagony s rozchodem 1520 mm. Poté přes Bělorusko, Rusko poputuje do Alashankou-Dostyk a dále do provincie Sin-ťiang. Odtud po přeložení zamíži do Si-an.
V Brestu-Małaszewicze bude zboží přeloženo na vagony s rozchodem 1520 mm. Poté přes Bělorusko, Rusko poputuje do Alashankou-Dostyk a dále do provincie Sin-ťiang. Odtud po přeložení zamíži do Si-an. Foto: GEFCO

„Železniční přeprava patří k těm nejekologičtějším a jsme rádi, že můžeme zabezpečit logistický tok pro prémiový slovenský produkt.Teď navíc máme možnost kompenzovat uhlíkovou stopu investicí do velmi užitečného projektu, díky němuž se voda stane dostupnější pro obyvatele suché africké Rwandy. Tím naše úsilí o posouváme zase o krok dál. Za naší snahu o udržitelnou logistiku jsme získali také ocenění EcoVadis a z hlediska společenské odpovědnosti patříme mezi top pět procent firem ve světě,“ doplnil Ladislav Balogh, ředitel divize Air&Sea společnosti Gefco pro Slovensko a Maďarsko.

Související