Čelní nakladače, portálové jeřáby, spreadery (zařízení sloužící ke zvedání kontejnerů a sjednoceného nákladu), myčku kontejnerů i mnoho dalšího jsme jako studenti vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasilatelství, Vysoké školy ekonomické v Praze měli možnost vidět během listopadové exkurze kontejnerového terminálu společnosti Metrans.
Kontejnerový terminál společnosti Metrans v pražské Uhříněvsi jsme navštívili v úterý 23. listopadu. Exkurzí nás provázel jeden z nejpovolanějších, Tomáš Platil, Sales & Pricing Manager Intermodal Germany z Metrans a.s., který nám u snídaně v prostorách administrativní budovy kontejnerového terminálu v Praze-Uhříněvsi vysvětlil, co je náplní činnosti společnosti Metrans, kdo jsou její zákazníci a kde všude po Evropě působí. Metrans podle jeho slov vystupuje jako „neutrální dopravce intermodální přepravy“ a jeho zákazníci jsou zasílatelé a rejdaři.
Během krátké diskuse jsme stačili probrat aktuální témata, jako je nedostatek kontejnerů, přeplněné dopravní cesty, vytíženost železničního spojení mezi Evropou a Asii i související ekologická témata. Jelikož se Metrans specializuje na intermodální, respektive kombinovanou nedoprovázenou přepravu, jeho uhlíková stopa je již z principu tlačena na minimum.
Mezi další kroky, které společnost v této oblasti činí, patří využití moderních vícesystémových elektrických lokomotiv a stejně tak moderních lehkých vagonů, které jsou schopny uvést více kontejnerů při zachování stejné délky vlaku a průjezdného profilu. Během exkurze, jsme měli možnost si tyto vagony řady Sggnss zblízka prohlédnout.
Neméně zajímavou částí exkurze byla prohlídka různých typů kontejnerů (deep-sea vs. short-sea, pallet-wide, HC) s odborným výkladem o způsobech jejich využití. Možnost tyto kontejnery vidět a porovnat v reálném prostředí, nikoliv pouze v prezentacích, byla velmi obohacující.
Studenti katedry logistiky VŠE v provozu společnosti Metrans
Protože je skrze celý areál zakázán volný pohyb osob, značnou část prohlídky jsme za zvýšených hygienických i bezpečnostních podmínek absolvovali v objednaném autobusu. Tuto možnost jsme ocenili i vzhledem k venkovní teplotě pohybující se kolem bodu mrazu.
Navštívili jsme „nemocnici“ kontejnerů, místo, kam se dostanou kontejnery, které nesplňují požadavky na kvalitu. Čekají zde na svůj další osud, tedy buď na opravu v terminálu, nebo přesun ke svému majiteli, a to klidně i na druhou stranu zeměkoule. Někteří z nás měli vůbec poprvé možnost si prohlédnout kontejner zblízka, a dovolím si tvrdit, že opravdu všichni studenti zažili vůbec poprvé, jaké to je nechat se do kontejneru zavřít, byť na pouhých pár vteřin.
Dále jsme měli možnost si zblízka prohlédnout již zmíněný plošinový kontejnerový vůz Sggnss, open-top i mrazící kontejner, speciální 30´ Innofreight kontejnery i speciální cisternové kontejnery na kapaliny.
Příležitost vidět vše, o čem jsme se již učili, na vlastní oči, velmi oceňujeme. Rádi bychom poděkovali našim pedagogům doc. Radku Novákovi a doc. Lubomíru Zelenému i společnosti Metrans, jmenovitě Ing. Tomášovi Platilovi, za zorganizování exkurze. Snad zase někdy, třeba i v odborné praxi, na viděnou!
Autor je student vedlejší specializace Logistika - mezinárodní přeprava a zasílatelství, VŠE Praha
(redakčně upraveno)