Dotazy týkající se požadavků na vyšší limit dopravců MKD než ten, jaký je běžně používán, bývají v současnosti časté. Čím dál častěji se přepravují hodnotné zásilky nebo zásilky, které je třeba přepravit v přesně stanoveném čase. Přitom se řada − zejména korporátních − přepravců či zasílatelů snaží na úkor dopravců neoprávněně profitovat. Právě oni totiž mnohdy vůči dopravcům uplatňují svoji ekonomickou sílu, a to nejrůznějšími způsoby. Toto je jeden z nich.
Např. podle čl. 26 Úmluvy CMR může odesílatel udat tzv. částku zvláštního zájmu na dodání zásilky − pro případ její ztráty, zničení nebo poškození anebo překročení dodací lhůty. To je však možné jen tehdy, sjedná-li se s dopravcem i příplatek k přepravnému. Právě „příplatek k přepravnému“ si ale často přepravci a zasílatelé v praxi „vykládají po svém“. Mnohdy tak dopravci pouze sdělí cenu zásilky − a pak toto sdělení považují za uplatnění čl. 24 − nebo objednají přepravu ve zvláštním zájmu, respektive sdělí, že trvají na jeho uplatnění − a pak to považují za uplatnění čl. 26. Na nutný příplatek k přepravnému ale přepravci či zasílatelé často jaksi „zapomínají“. Řada dopravců MKD si takové jednání nechá líbit. Bojí se o ztrátu obchodu (přeprav) nebo tak činí z neznalosti. Při uplatnění čl. 24, který pojednává o udané ceně zásilky, je to obdobné. I zde jen samotné uvedení ceny přepravované zásilky na „prolomení“ odpovědnostního limitu dopravce daného čl. 23 nestačí.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 0 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 1/2025





