První elektrické bateriové vozidlo ze sériové výroby Mercedes-Benz eActros zařadil do své flotily mezinárodní logistický provider Dachser. Pro plně elektrické 19tunový nákladní automobil vidí Dachser široké možnosti použití a v souladu se svojí strategií pro ochranu klimatu již plánuje nasazení dalších vozidel tohoto typu.

Ve Stuttgartu přepravuje Dachser s eActrosem svým zákazníkům v centru města kusové a paletové zásilky sběrné služby, které jsou velké a těžké pro balíkovou distribuci. eActros navíc také společně s Fuso eCanter – 7,5tunovým elektrickým vozidlem, zásobuje mikrohub v centru města zásilkami, které jsou na poslední míli rozvezeny pomocí nákladních elektrokol. Všechny kusové zásilky v přesně definované oblasti označené jako Dachser Emission-Free Delivery jsou Dachserem lokálně doručeny bez emisí oxidu uhličitého a oxidu dusíku. K dobíjení na pobočce Dachser Kornwestheim používá eActros výhradně zelenou elektřinu.

Pro zásobování měst i kyvadlové přepravy

Pro použití ve Stuttgartu byl eActros nakonfigurován jako 4 × 2 s aerodynamickou skříňovou karoserií. Model spojuje vysoké užitečné zatížení s vysokým přepravním objemem a díky své aerodynamice umí zvýšit svůj dojezd. Devatenáctitunové vozidlo bylo podle plánu vyrobeno po zahájení sériové produkce již vloni a nyní po schválení federálního financování bylo na setkání se zákazníky oficiálně předáno.

„Sériově vyráběný eActros je důležitou součástí našeho konceptu pro zásobování měst Dachser Emission-Free Delivery, který v současné době rozšiřujeme do jedenácti evropských metropolitních regionů,“ uvedl Stefan Hohm, CDO skupiny Dachser, u příležitosti předání prvního sériového vozidla, které nahradí prototyp testovaný v praxi společností Dachser na pobočce ve Stutttgartu od roku 2019. Podle Stefana Hohma eActros ve Stuttgartu prokázal svůj význam pro každodenní praxi, především v bezemisní přímé distribuci paletizovaného zboží k zákazníkům.

„Kromě toho vidíme potenciál tohoto plně elektrického 19tunového vozu i v kyvadlových přepravách,“ upozorňuje dále Stefan Hohm. „Vycházíme z toho, že vozidlo najde v udržitelné sběrné službě široké uplatnění.“

Čtyři sady baterií

Nákladní vozidlo eActros přichází na trh s volitelnou možností tří (eActros 300, dojezd 300 kilometrů) nebo čtyř bateriových sad (eActros 400, dojezd 400 kilometrů), každá se pak nabízí s instalovanou kapacitou 112 kWh a využitelnou kapacitou okolo 97 kWh. Oba kapalinou chlazené elektromotory generují trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon 400 kW.

Související

Navíc při předvídavém způsobu jízdy může být elektrická energie získávána zpět rekuperací. Energie získaná brzděním se vrací zpět do baterií eActrosu a je opět k dispozici pro pohon vozidla. Vozidlo eActros lze nabíjet až na 160 kW – tři bateriové sady na jedné běžné stejnosměrné rychlonabíjecí stanici s nabíjecím proudem 400 A potřebují pro dobití z 20 na 80 procent kapacity o něco více než jednu hodinu.

Nový eActros ocení také řidiči

Přechod na plně elektrická nákladní vozidla bude svědčit i řidičkám a řidičům: Podle výrobce umožňuje jízdní dynamika eActrosu uvolněnější a méně namáhavou jízdu než konvenční nákladní vozidlo s dieselovým pohonem. Nízké těžiště také zlepšuje průjezd zatáčkami. Hladina hluku v kabině vozidla byla snížena o 10 dB — to odpovídá zhruba poloviční úrovni vnímatelné hladiny hluku — což rovněž přispívá ke zvýšení komfortu řidiče v provozu při plném zatížení. Na rozdíl od dieselového nákladního vozidla se kromě toho také vyznačuje menšími vibracemi.

„Jsme velmi hrdí na to, že se pro eActros rozhodl takový inovativní logistický provider, jako je Dachser,“ uvedla Karin Rådström, členka představenstva společnosti Daimler Truck Holding. „Máme radost z důvěry, kterou v nás Dachser vložil objednávkou dalších několika vozidel eActros včetně našeho komplexního servisu. Dachser pro nás byl důležitým partnerem již při vývoji eActrosu, od prototypu až po sériové vozidlo, a my se těšíme na pokračování našeho silného partnerství se společností Dachser na cestě k dopravě s nulovými emisemi.“

Související