Podle rozhodnutí Evropské komise bude možné na podporu výstavby, modernizaci a rozšiřování terminálů pro kombinovanou dopravu poskytnout veřejnou podporu až do výše 1,7 miliardy korun. Cílem opatření je podpořit přesunutí nákladní přepravy ze silnic na železnici, případně na vnitrozemské vodní cesty.
Tucet projektů v realizaci
Podpora překladišť kombinované dopravy v předchozím období byla realizována prostřednictvím programu Podpora modernizace a výstavby překladišť kombinované dopravy, a sice prostřednictvím Operačního programu Doprava 2014–2020. Spolufinancování probíhalo ze zdrojů Fondu soudržnosti, přičemž pro tuto oblast bylo alokováno celkem 1,25 miliardy korun.
Celkem byly v letech 2016 až 2019 vyhlášeny čtyři výzvy pro podávání projektových žádostí. Z podaných projektových žádostí bylo doporučeno k podpoře celkem 13 projektů s celkovou výší podpory přes 790 milionů korun. V současné době je dokončeno nebo v realizaci 12 projektů, neboť jeden projekt byl stažen žadatelem.
Z prostředků programu bylo možné podporovat následující oblasti:
- na vybudování (zřizování) nových překladišť;
- do rozšiřování a modernizace (dalšího rozvoje) stávajících překladišť, jejichž kapacita či technický stav jsou nedostatečné;
- na manipulační zařízení, která jsou součástí překladiště.
Maximální výše příspěvku nesmí přesáhnout 49 procent způsobilých nákladů. K dalším základním podmínkám poskytnutí podpory patří i podmínka zachování veřejného přístupu ke službám překladiště, a to po dobu minimálně pěti let.
Výsledkem realizace podpořených projektů by mělo být rozšíření kapacity existujících překladišť a rovněž výstavba překladišť v nových lokalitách. Ke zcela novým lokalitám patří překladiště ve veřejném přístavu Kolín a rovněž překladiště Ostrava Airport Multimodal Park, které je součástí skladového areálu v blízkosti Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově.
Další projekty jsou zaměřeny na již existující lokality v Lovosicích, Mělníku, Obrnicích, Pardubicích a Ústí nad Labem. Kromě infrastruktury související s provozem překladiště byl podpořen i nákup mobilních překladačů typu reach‑stacker, portálových jeřábů kolejových (RMG) i pneumatikových (RTG) a taktéž terminálových traktorů včetně speciálních návěsů.
Propláceny jsou uskutečněné výdaje
Podpora je primárně určena soukromým subjektům – provozovatelům a vlastníkům dotčených překladišť. Propláceny jsou pouze již uskutečněné výdaje. Během provozní fáze po dobu pěti let je následně sledováno plnění indikátorů dle schválené žádosti.
Podoba podpory a podmínky zůstávají prakticky shodné, jako tomu bylo u dosavadního programu, přičemž v OPD 2021–2027 je pro tuto oblast alokováno cca 570 milionů korun. Potenciální žadatelé mají možnost využít i nástroj CEF2, který je spravován přímo Evropskou komisí. I zde je možné předkládat projekty zaměřené na infrastrukturu překladišť a některé typy překládacích technologií. Projekty však musí mít přímý vztah k hlavní síti TEN‑T a výše podpory by měla dosáhnout alespoň jeden milion eur.
Primárním cílem programu je ulehčit převod zboží ze silniční dopravy na železniční (případně vodní) dopravu a tím dosáhnout úspor nežádoucích externalit. Zvýšení tržního podílu železniční dopravy je jedním ze základních nástrojů v rámci Zelené dohody pro Evropu i nové evropské dopravní politiky Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu.
(zpracováno a kráceno podle odpovědí na dotazy, které redakci poskytl Lukáš Soukup z odboru drah ministerstva dopravy)