V poslední únorové úterý mohli studenti katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze nahlédnout do distribučního centra společnosti Hopi v Jažlovicích. Účastníkům celodenní exkurze se kromě jejích manažerů věnovali také zástupci dalšího partnera katedry logistiky, firmy Nestlé, která je v areálu zákazníkem Hopi.
Díky úzké spolupráci obou partnerských firem bylo možné sledovat vzájemně fungující symbiózu jejich logistických aktivit. Pro nás jako studenty to ovšem znamenalo nahlédnout na procesy z „obou stran“ přímo v provozu, což dodávalo všem prezentovaným poznatkům na autentičnosti.
Hned při vstupu do areálu Hopi nás v zasedací místnosti čekalo welcome coffee. Ranní káva a lehké občerstvení nabudila naše mozkové závity a zároveň přispěla k příjemné atmosféře. To dalo dobrý základ k pochycení blížícího se kvanta informací z odborných přednášek. Jako první se o své poznatky a zkušenosti podělil operations director Hopi Zdeněk Janata a projektový manažer Zdeněk Zelingr. Studentům předali svoje konkrétní poznatky z praxe provozu DC Hopi Jažlovice.
Neméně důležitou a zajímavou částí byl vstup za společnost Nestlé, jež v oblasti distribučních vztahů zastává roli klíčového partnera. Poutavý program v podání Stanislava Martínka (Nestlé supply chain manager), a Kataríny Dobišové (Nestlé physical distribution manager) poskytl studentům poznatky z oblastí supply chain managementu a distribuce. Silné pouto Hopi a Nestlé je tmeleno dlouholetými zkušenostmi z hlediska již fungujících procesů.
Závěrečné teoretické části se za Hopi ujal IT director Petr Pokorný, který nás seznámil s postupy v případě kybernetického útoku a s dopady na logistický provoz. Během své přednášky podrobně vysvětlil procesy, které je nutné zajistit k eliminaci této hrozby.
Procesy v mrazící části areálu
Po obědové pauze už jen stačilo obléct reflexní vesty, rozdělit se na skupiny a vyrazit do provozu. Vzhledem k rozsáhlosti areálu a počtu pracovišť, jež jsme měli možnost vidět, bylo nutné přesně dodržovat časový harmonogram. Bylo tak možno nahlédnout jak do běžných skladovacích prostor, tak do robotizovaných částí, určených k manipulačním a kompletačním operacím. Navštívili jsme i mrazící část areálu, přičemž šok z teplotního rozdílu ve výši zhruba 40 °C zaskočil snad všechny. Teplota se zde pohybuje okolo –23 °C. Mimo jiné jsme mohli pozorovat provoz fish hubu, kterým areál Hopi v Jažlovicích disponuje. Za přísných hygienických podmínek bylo možné sledovat veškeré procesy skrze celou škálu činností, a to od přípravy syrových ryb, až po jejich balení a expedici.
Díky profesionálnímu přístupu ze strany zaměstnanců Hopi, jsme si odnesli nespočet zajímavých informací. Z kladných ohlasů bylo opět vidět, že propojení teoretických znalostí s praxí je pro studenty k nezaplacení. Byla radost vidět na vlastní oči věci tak, jak mají efektivně fungovat.
Pro ilustraci uvádím několik postřehů od účastníků exkurze:
Ondřej:
„Překvapilo mě, že jsem viděl rybu, která se zrovna zpracovávala, a přitom před necelým dnem ještě plavala v moři.“
Lukáš:
„Nejvíce mě zaujalo školící zázemí Hopiland. Prostory pro školení řadových zaměstnanců jsou profesionálně zařízeny.“
Tomáš:
„Bylo velmi zajímavé pozorovat robotizované části skladů, a právě probíhající operace. Tak sehrané procesy připomínaly dokonalou symfonii.“
Kristýna:
„Největším přínosem pro mě byl odborný výklad profesionálů z Hopi. Pohotové reakce na jakýkoliv dotaz ve mně zanechaly obdiv.“
Kateřina:
„Na exkurzi v Hopi mě kromě fish hubu fascinoval i mrazicí sklad a schopnost retrakářů a pickerů v tomto chladu celý den pracovat, i když mají po dvou hodinách vždy desetiminutovou pauzu na to, aby jim rozmrzly prsty a neměli omrzliny.“
Juraj:
„Zaujal ma robot na mixovanie jogurtov, prvý krát som sa stretol s pojmom cobot v. robot. Sklad H1 bol naozaj zážitok. Časť na spracovanie rýb mi dala lepší náhľad na produkty, ktoré bežne spotrebovávam.“
Tomáš:
„V Hopi mě nejvíce zaujalo kontrolní oddělení tzv. tower, které zajišťuje kontrolu celých procesů v rámci Hopi.“
Jana:
„Nejvíce mě překvapily pracovní podmínky pracovníků ve skladu s mraženými potravinami.“
Rádi bychom poděkovali partnerům katedry logistiky VŠE, společnostem Hopi a Nestlé, nejen za teoretické objasnění procesů, ale především za možnost nahlédnutí do vlastních provozů. Dále pak nelze opomenout ani naše pedagogy, jmenovitě doc. Radka Nováka a Petra Jirsáka. Oběma patří náš dík za organizaci a pomoc při vlastní realizaci exkurze. Litujeme, že se akce nemohl tentokrát zúčastnit pan docent Novák, kterého na čas přibrzdila nemoc všeobecně známá z posledních let. Přejeme brzké uzdravení a těšíme se na viděnou na další exkurzi.
autor je studentem katedry logistiky VŠE v Praze
(redakčně kráceno a upraveno)