Společnost Kofola ČeskoSlovensko začíná některé své nápoje znovu prodávat ve vratných zálohovaných skleněných lahvích. Chce vytvořit cirkulární systém, chovat se šetrněji k přírodě a snížit uhlíkovou stopu. Vratné litrové lahve zavádí do obchodů v Česku a na Slovensku postupně, nejprve v nich budou dostupné nápoje Kofola, Rajec a Vinea ve vybraných prodejnách Tesco a v nabídce on-line supermarketu Rohlik.cz. Kofola to oznámila v tiskové zprávě pro agenturu ČTK.

Do vývoje projektu Cirkulka Kofola investovala přes 30 milionů korun. Chystané obnovení prodeje ve vratných lahvích oznámila loni zároveň s konkurenční společností Mattoni, která zahájila stáčení minerálek do zálohovaných skleněných lahví už v září.

„Z odborných analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplývá, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě,“ uvedl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras. Projekt vratných skleněných lahví v maloobchodě podle něj zahájily značky Kofola, Vinea a Rajec, protože mají potenciál změnit spotřební chování lidí.

„Skleněné litrové lahve Cirkulky navrhl slovenský designér Martin Turzík a vyrobila tuzemská sklárna Moravia. Mají recyklovaný hliníkový šroubovací uzávěr a zdobí je jen drobná papírová etiketa,“ uvedla Kofola.

Spolu s lahvemi uvádí Kofola do oběhu originální přepravky, které lze spojit, takže pojmou šest, nebo 12 lahví. Prázdné lahve i přepravky je možné vracet na běžných místech výkupu lahví i prostřednictvím kurýrů Rohlik.cz. Záloha za láhev činí osm korun, za přepravku 50 korun.

Související

Kofola investovala do vývoje Cirkulky více než 30 milionů korun. „Část nákladů vyžadovala úprava výrobní linky, etiketovačky a paletizace. Hlavní investice však putovaly do vývoje odolných vratných lahví a modulární přepravky z recyklovaného materiálu,“ uvedla projektová manažerka Markéta Ryšková

Kofola uvedla, že z analýzy, kterou pro ni zpracovali odborníci z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, vyplývá, že Cirkulce stačí osm cyklů, aby se její uhlíková stopa při jednotné teoretické vzdálenosti vyrovnala dopadu jednorázových PET lahví. „Běžná životnost skleněných vratných lahví je přitom mnohonásobně vyšší. Cirkulka má přínos také v rámci takzvané reverzní logistiky, kdy se kamiony nevracejí z obchodních řetězců nebo jejich distribučních center zpět do závodu prázdné,“ uvedla Kofola.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2000 zaměstnanců. V loňském roce jí tržby vzrostly meziročně o 7,5 procenta na 6,636 miliardy korun a provozní zisk před odpisy (EBITDA) o 9,5 procenta na 1,128 miliardy korun.

Související