O společnosti Element Logic je slyšet v Česku čím dál častěji, ale asi ne každý zná její historii. Můžete ji alespoň stručně přiblížit?
Opravdu ve stručnosti: Element Logic je norská společnost, založená v roce 1985 bratry Kjellem a Dag‑Adlerem Blaksethovými. Zpočátku se věnovala realizacím regálových paletových řešení. Ovšem postupem času se firma vyvíjela, až nastala spolupráce s velmi futuristickým řešením AutoStore a obě společnosti (AutoStore byla založena v roce 1996 – pozn. red.) se staly prvními průkopníky tohoto řešení, nejprve v rámci skandinávských zemí. Element Logic patří v současnosti k největším integrátorům řešení AutoStore nejenom v Evropě. Od začátku letošního roku máme distributorská práva pro celý svět. Předtím byla teritoriálně omezena, nyní máme možnost expanze například do Spojených států, což se také děje.
Element Logic ČR byla založena 10. března 2021, nedávno jsme oslavili první výročí existence. Nicméně moje působení pod hlavičkou Element Logic trvá déle, v Element Logic Germany jsem působil od léta 2019, kdy jsme se připravovali na vstup na český trh. Naším prvním prodaným projektem bylo řešení v Continentalu Automotive.
A jak proběhlo vaše nasměrování k logistice a automatizačním technologiím?
Ten příběh se začal psát někdy v roce 2010, kdy se moje osobní kariéra spojila s českým e‑commerce byznysem nástupem do společnosti Mall CZ. Nešlo již o klasický retail, ale o e‑tail, zprvu v rovině nákup–prodej. Nastupoval jsem do pro mě neznámého pole, kterým byla velmi široká kategorie „neelektro“. Ovšem ta byla specifická nejen byznysově, ale i logisticky. Museli jsme tedy řešit nejen obchodní větev, ale velmi aktivně též právě logistiku – jak vůbec všechny ty kategorie skladovat, jaká je jejich obrátka, jakými způsoby optimalizovat skladovací proces… To byly moje začátky spojené s intralogistikou.
V roce 2015 jsem pak měl v E‑commerce Holdingu Jakuba Havrlanta na starosti akvizici společnosti Uloženka, která tehdy řešila nejen výdejní místa, ale také fulfillment, který byl tehdy v Česku poměrně novou záležitostí.
A vaše cesta do Element Logic?
Nebylo to tak, že bych se přihlásil do výběrového řízení, sám jsem aktivně oslovil Element Logic s tím, že v Česku vidím velký potenciál. Chvíli mně trvalo, než jsem norskou mateřskou společnost přesvědčil o správnosti takové investice, ale dnes jsou myslím všichni rádi.
Určitě vám pomáhá, že jste se i během předchozí kariéry se skladovacími procesy seznámil do detailu.
Byla to pro mě obrovská zkušenost, protože já byl do té doby srdcem, tělem i duší obchodník, zajímaly mě vlastně jenom marže. Ale postupně jsem začal vnímat, co se vlastně děje v pozadí, aby vůbec zboží ke klientovi doputovalo. Dnes jsem v Element Logic schopen vnímat problematiku z obou stran, na což nyní naši klienti reagují velmi pozitivně. Diskuse o tom, jakým způsobem plánují zásoby, jaká je obrátka, jak řeší peaky, bývají složité. Naším partnerem v těchto diskusích je logistik.
A obchodní oddělení?
Primárně ne, ale sekundárně se snažíme, aby došlo ke shodě na obou úrovních, jinak by mohl nastat do budoucna problém týkající se i funkcionality řešení.
Zmínil jste se, že jste na českém trhu oslavili první výročí. Stihli jste ovšem nejen realizaci pro zmiňovaný Continental Automotive, ale AutoStore dodáte i Alze do Chrášťan u Prahy, nasadí jej i Rohlik Group… Asi šlo z vašeho pohledu o bouřlivý rok?
Byl velmi intenzivní. Společnost jsme v Česku začali budovat v podstatě od nuly. S jejím založením jsem samozřejmě musel řešit i praktické stránky, aby mohla vůbec fungovat, jako je účetnictví, marketing, interní procesy atd.
Od roku 1985 je norská společnost Element Logic přední technologickou a intralogistickou společností. Navrhuje, implementuje a dodává širokou škálu automatizovaných a statických skladových řešení pro společnosti různých velikostí a z různých průmyslových odvětví – mimo jiné elektroniky, 3PL, farmacie, oděvního průmyslu, sportovních potřeb. V roce 2020 v Evropě nainstalovala více systémů AutoStore než kterákoliv jiná společnost a nadále vytváří chytrá řešení, která pomáhají společnostem zvládnout rostoucí poptávku jejich zákazníků po rychlém dodání. Společnost Element Logic má více než 250 zaměstnanců po celém světě a v roce 2020 dosáhla obratu 100 milionů eur.
A druhá rovina je samotný byznys, který je velmi náročný. Jednání o našich řešeních nejsou otázkou týdnů. Podpis kontraktu může podle složitosti trvat mezi šesti a 18 měsíci. AutoStore je totiž vždy součástí určitého intralogistického procesu a hodně záleží na tom, co přesně klient chce a plánuje.
Element Logic tedy řeší kompletní logistické procesy?
Ano, je to naše hlavní činnost. Není to o tom, složit někam onu „kostku“ AutoStoru, ale jde o to s klientem projít celý proces od začátku až do konce a navrhnout varianty, jak vše bude fungovat jako celek. AutoStore řeší „goods to person“ automatizaci, picking je ovšem jen součástí celého procesu.
V 95 procentech skladů v Česku je to nyní tak, že picker dostane soupis příkazů a zboží vyskladňuje z pozic, zatímco u AutoStoru picker stojí u takzvaného portu a roboti mu přiváží obsah bedny, ze které vychystává daný konkrétní sortiment. Pokud by ovšem nefungovalo všechno „před tím“ i „za tím“, tak celek nebude fungovat také.
AutoStore v praxi
Můžete přiblížit implementaci pro Continental Automotive v Brandýse nad Labem?
Continental je pro Element Logic partnerem na evropské úrovni a řešení v Brandýse nad Labem je čtvrté v pořadí. Jeho potřeba vznikla tak, že do jedné z hal bylo nutné integrovat další výrobu, další komponentu navíc. S naším klientem jsme stáli před úkolem, jak získat prostor. Navržené řešení je kompletně umístěné na mezaninu, ocelové konstrukci na pilířích. Pod AutoStorem se tak nachází nejdražší cennost každého skladu a tou je ta podlahová plocha, kterou Continental může využívat pro svoje další procesy.
V Alza.cz bude AutoStore manipulovat se zbožím v rámci provozu distribučního centra, nikoliv ve výrobě. Jak se liší výzvy, které musíte řešit?
Základní funkce AutoStoru je stále stejná. Pořád jde o ASRS řešení (automated storage and retrieval system), které nahrazuje „lidskou část“ picku a jež je plně automatizované a robotizované.
Systém AutoStore je založený na třech základních komponentech. Souřadnicová mříž (grid), krychlové skladovací zásobníky (biny) a také automatické ovladače (controllery). V souřadnicových mřížích jsou uskladněny zásobníky se skladovým zbožím. Po kolejnicích konstrukce se pohybují skladovací zásobníky, ze kterých pak zboží odebírají roboti na jednotlivých pracovních stanicích. Bezchybný provoz robotů zajišťuje řídicí centrum, které řídí provoz jednotlivých robotů a skladovacího systému, plánování úkolů a také koordinuje správné pozice zásobníků a robotů.
Alza.cz je ovšem e‑tail s úplně jiným výkonem a s odlišnými procesy na vstupu i výstupu sortimentu – v tom je pro nás základní rozdíl mezi těmito dvěma společnostmi. Zakázka pro Alza.cz je komplexní projekt, kde vlastní řešení AutoStore tvoří určitou část ceny této zakázky, ovšem neméně důležitou část její ceny tvoří všechno ostatní, jako jsou dopravníky atd.
Jak vaše spolupráce s Alza.cz probíhá?
Spolupráce s Alzou je týmová činnost, kdy se potkáváme dvakrát týdně a řešíme každý detail. V rámci procesů, které následují po pickingu, jsme nabídli určitá řešení a pak jsme diskutovali, zda jsou správná. V případě, že jsme se na nich shodli, tak jsme je v projektu nechali, v případě, že ne, bavili jsme se dál o tom, jak má konkrétní technologie vypadat.
A opravdu intenzivně jsme naslouchali komentářům opravdových profesionálů, kteří fyzicky ve skladech jsou, znají jejich provoz a naprosto jasně umí definovat potřeby daného provozu. A pak jsme v rámci evropských dodavatelů hledali zařízení, která by byla schopná naplnit předpoklady, které jsme vydiskutovali – pokud ne na 100 procent, tak alespoň z větší části.
A jak budete pokračovat?
Celý proces implementace technologií v Alza.cz je rozdělen na dvě fáze. V první fázi dodáváme AutoStore a část dopravníkové technologie, což chceme mít hotové do vánočního peaku 2022. A kompletní automatizaci, včetně zmíněných periferních zařízení, máme naplánovánu na první dvě čtvrtletí roku příštího.
Vidět řešení na vlastní oči
Do jaké míry jsou pro zájemce o nasazení automatizačních skladových technologií inspirativní řešení realizovaná v zahraničí? Stojí za to je vidět?
Jednoznačně má smysl automatizovaná pracoviště navštívit a konzultovat konkrétní procesy. Koneckonců všechna řešení, která jsme prodali v Česku, měla před finálním podpisem fázi, kdy jsme klientům jednotlivá řešení ukazovali. A musím říci i z osobní zkušenosti, že pokud vidíte AutoStore na vlastní oči, je vjem úplně jiný než z prospektu nebo z videa.
Velké množství zákazníků jasně potvrzuje, že až fyzická návštěva je definitivně přesvědčí nebo utvrdí v tom, že jde o unikátní technologii.
Neméně důležitým aspektem takové návštěvy je interní výměna informací o jednotlivých procesech, o tom, jak naši zahraniční klienti přistupují k řešení konkrétních problémů v rámci logistického procesu. Ať už jsou to vratky, příjem či konsolidace zásilek. A vznikají i přátelské vazby mezi našimi klienty, což mně dělá velkou radost.
Nové znalosti a inspiraci čerpáme nejen z procesů jako takových, ale i z rozmanitosti přístupů, jaké lze k problematice automatizace volit. Věci, které se zdají být těžko řešitelné, bývají totiž zvládnutelné velmi jednoduše. Často je to čistě o odvaze změnit úhel pohledu na procesy, které jsou zajeté 10 let a které budí dojem, že je změnit nelze. Klienti najednou zjistí, že to jde jinak, daleko jednodušeji a někdy pak i konstatují, že do toho měli jít dříve.
Za svoji kariéru nasbíral bohaté zkušenosti s realizací stěžejních strategických projektů i s vedením týmů. Působil mimo jiné ve společnostech Mall.cz a PNS (zde jako místopředseda představenstva) nebo jako sales manager Element Logic v Německu. Pak přesídlil do Prahy jako CEO nové české pobočky.
Přiznám se, že mě příjemně překvapilo, když jsem si přečetl zprávu, že Element Logistic bude dodávat technologii AutoStoru například do mnichovského provozu společnosti Knuspr.de, spadající pod Rohlik Group. Potraviny obecně totiž znamenají z hlediska automatizace logistických procesů zase jiné druhy výzev než například elektrosoučástky.
Celý segment potravin je z hlediska automatizace výrazně složitější než jakýkoliv jiný segment. Má úplně jiná specifika, řeší se váha, čerstvost, teplotní zóny… Když si klient objedná jeden kilogram zboží, následuje úplně jiný proces, než když pracujete s položkami, které mají jasně danou jednotku distribuce, například jeden kus. Velkou výzvu představuje také množství položek na jeden nákup, kde se v případě potravin musí počítat klidně s 20 až 30 položkami na jednu objednávku, a v neposlední řadě také široká škála sortimentu skladovaného a manipulovaného zboží v různých teplotních režimech.
V čem vlastně tkví podstata univerzálnosti systému AutoStore, že je možné jej adoptovat do tak rozmanitých provozů, o nichž si povídáme?
Je to soubor několika unikátních vlastností. Pokud někdo provozuje manuální sklad na tisíci metrech čtverečních plochy, tak pokud je nasazení AutoStoru navrženo dobře, zjistíte, že se veškeré zásoby najednou vejdou na 250 až 300 metrů čtverečních. Dokážeme ušetřit až 70 procent podlahové plochy skladu, což je při dnešních cenách nájmů a nedostatku skladů zásadní parametr.
Sekundárně je to široká škálovatelnost AutoStoru jak z hlediska prostoru, tak z hlediska výkonu. Ve své podstatě je možné navrhnout AutoStore do prostoru, který má libovolný tvar, je možné propojit několik AutoStorů vzájemně, je možné je mít dokonce v několika budovách, které vzájemně propojíte.
A co já osobně vidím jako nejdůležitější výhodu: nikdo z našich klientů nemusí investovat na pět až deset let dopředu, protože modulární systém AutoStore může rozšířit bez jakéhokoliv vlivu na aktuální provoz velmi jednoduše kdykoliv. A mohu říci, že u 70 procent našich klientů v Evropě po dvouletém provozu většinou skutečně realizujeme další rozšíření.
Na co všechno by si měli zájemci o automatizaci procesů ve skladu předem odpovědět? Lze vymezit hranice a parametry toho, který provoz je pro automatizaci vhodný a který nikoliv?
Podle mě neexistuje univerzální pravidlo, které by popisovalo, kdy lze automatizovat, a kdy již nikoliv. Nás v zásadě oslovují tři kategorie klientů. První se již jednoduše nemůže do skladu vejít, proto přichází na řadu prostorová optimalizace. Pak diskutujeme o tom, zda je možné zefektivnit celý proces toho skladu jako takového.
Druhá kategorie již vyrostla natolik, že i když do skladu přidá další ruce a nohy, tak jí to nepomáhá a musíme hledat jinou cestu. A třetí kategorie řeší zřejmě největší bolest současnosti, totiž že do skladu nemůže sehnat vhodné zaměstnance.
Obecně platí, že než firma začne přemýšlet o automatizaci, měla by znát svůj výkon a mít detailněji zmapovaný logistický proces. Měla by mít studie, ať již vypracované z vlastních zdrojů nebo prostřednictvím logistických konzultantů, aby zjistila, jaké varianty vlastně připadají do úvahy.
Pak musí být připravena na poměrně vysoké investice a na to, co jsem již zmiňoval: automatizace znamená velmi zásadní změnu intralogistického procesu jako takového. Měla by existovat vůle k realizování razantních změn, hybridní modely, kdy se automatizuje jen část procesu, mohou být z hlediska efektivity problematické.
Důležitá je samozřejmě cena investice, ale její návratnost je ještě důležitější. Ta je poté alfou a omegou našich společných diskusí. Pokud má návratnost akceptovatelný parametr, dveře jsou otevřené a řešení nalezneme i ve složitých provozech. Někdy se třeba ukáže, že je možné postupovat v několika fázích a podobně.
Stát v kolonách v autě nemá smysl
Na začátku rozhovoru jsme se dotkli hektičnosti prvního roku působení Element Logicu na českém trhu. Jak se vynaložené úsilí odráží v hospodaření společnosti?
Letos dosáhneme více než miliardového obratu. Rosteme výrazně více, než jsme si předsevzali. Přitom když jsem plánoval první byznysový rok Element Logicu v Česku, všichni mi říkali, že jsem příliš optimistický. Jsem rád, že se splnily předpoklady, které jsem v roce 2019 prezentoval v Norsku, a dokázal jsem vedení společnosti, že to byla dobrá investice. Znamená to ovšem, že musíme výrazně posílit náš tým, a to nejen v rovině obchodní, ale i v dalších segmentech, například v servisních činnostech.
Kolik vlastně nyní zaměstnáváte lidí a jaké máte v tomto ohledu plány pro nejbližší období?
Do konce roku nás bude deset a příští rok nás bude minimálně dvojnásobek. Prakticky každý měsíc někoho přijímáme.
Jak se vám při to všem nasazení daří sladit soukromý a pracovní život?
Musím říci, že je to časově náročné. Mám dvě dcery, takže se snažím všechen čas aktivně využít. Velmi nám pomáhá, že náš set up je tak nastaven, že nemusíme každý den jezdit do kanceláře.
Nikoho nenutíme jezdit denně do kanceláře, snažíme se čas efektivně plánovat a efektivně plnit konkrétní úkoly. Hlavní výhodu vidím v eliminaci zbytečných věcí, jakými mohou být čekání v autě v kolonách v Praze. Naše firemní kultura je i v rámci „work life balance“ velmi správně nastavená.
Ze svých pracovních zkušeností mohu dodat, že norská mentalita je mně v tomto ohledu velmi blízká. Našel jsem náročnou práci, která mě ovšem extrémně baví a naplňuje mě. Asi o to víc se mně daří spojovat pracovní a soukromý život. Když člověka práce baví a má z ní radost, tak pak věci plynou přirozeně. A naučil jsem se odpočívat o víkendech.