V Evropské unii se loni prodalo 1243 elektrických nákladních aut, meziročně téměř o 27 procent více. Celkem ovšem bylo v zemích EU registrováno 266 287 nákladních vozidel (o 14 procent více než v roce 2020), přičemž téměř 96 procent z nich má dieselový pohon, 3,6 procenta jezdí na zemní plyn, LPG, etanol či jiná biopaliva. Vyplývá to z dat zveřejněných Centrem dopravního výzkumu, která ovšem nezahrnují Bulharsko, Litvu a Maltu (čísla z těchto zemí nejsou k dispozici).
A jak si vede Česká republika v registracích nových elektrických nákladních vozidel v uplynulých letech? Loni byla v rámci unie na 12. místě. Celkem bylo v tuzemsku registrováno 7743 nových nákladních vozidel, z toho jsou elektrická dvě nákladní vozidla Volvo FL Electric. Jedno z nich je využíváno jako testovací, druhé provozuje společnost DHL Supply Chain ve Středočeském kraji.
Nákladní auta s alternativními pohony v Evropě a v České republice
„K 31. prosinci 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno šest bateriových elektrických nákladních vozidel kategorie N3, mimo dvě uvedená Volva se jednalo o tři registrace vozidel značky Framo – tyto elektrické tahače využívá v rámci interní logistiky Škoda Auto – a jedno vozidlo Gaussin. Nákladních bateriových elektrických vozů je zatím v České republice poskrovnu, významně více registrací bylo evidováno u plynových vozidel,“ doplňuje Lukáš Kadula, výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu.
Loni bylo v českém registru 32 LNG vozidel (27x značky Scania, 5x Volvo), CNG vozidel pak 220 (90x Scania, 88x Iveco, 16x Mercedes‑Benz, 16x Renault, 5x Zoeller Systems, 2x ostatní). V součtu nejvíce elektrických a plynových vozidel kategorie N3 bylo registrováno ve Středočeském kraji (86), Praze (38) a Moravskoslezském kraji (36).
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 2/2025





