V Evropské unii se loni prodalo 1243 elektrických nákladních aut, meziročně téměř o 27 procent více. Celkem ovšem bylo v zemích EU registrováno 266 287 nákladních vozidel (o 14 procent více než v roce 2020), přičemž téměř 96 procent z nich má dieselový pohon, 3,6 procenta jezdí na zemní plyn, LPG, etanol či jiná biopaliva. Vyplývá to z dat zveřejněných Centrem dopravního výzkumu, která ovšem nezahrnují Bulharsko, Litvu a Maltu (čísla z těchto zemí nejsou k dispozici).

A jak si vede Česká republika v registracích nových elektrických nákladních vozidel v uplynulých letech? Loni byla v rámci unie na 12. místě. Celkem bylo v tuzemsku registrováno 7743 nových nákladních vozidel, z toho jsou elektrická dvě nákladní vozidla Volvo FL Electric. Jedno z nich je využíváno jako testovací, druhé provozuje společnost DHL Supply Chain ve Středočeském kraji.

„K 31. prosinci 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno šest bateriových elektrických nákladních vozidel kategorie N3, mimo dvě uvedená Volva se jednalo o tři registrace vozidel značky Framo – tyto elektrické tahače využívá v rámci interní logistiky Škoda Auto – a jedno vozidlo Gaussin. Nákladních bateriových elektrických vozů je zatím v České republice poskrovnu, významně více registrací bylo evidováno u plynových vozidel,“ doplňuje Lukáš Kadula, výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu.

Související

Loni bylo v českém registru 32 LNG vozidel (27x značky Scania, 5x Volvo), CNG vozidel pak 220 (90x Scania, 88x Iveco, 16x Mercedes‑Benz, 16x Renault, 5x Zoeller Systems, 2x ostatní). V součtu nejvíce elektrických a plynových vozidel kategorie N3 bylo registrováno ve Středočeském kraji (86), Praze (38) a Moravskoslezském kraji (36).