S internetovým nakupováním prostřednictvím online tržišť Česko zaostává, a to přesto, že máme nejvíce e-shopů na hlavu ze všech zemí v Evropě (v roce 2021 celkem 51 tisíc). V Česku byl za rok 2021 podíl e-shopů, které využívají pro prodej online tržiště, pouze 21 procent. Přitom v Polsku je to 55 procent a v Německu dokonce 58 procent.
A při dalším očekávaném nárůstu segmentu e-commerce, kde Češi loni utratili skoro 250 miliard korun, se řada velkých internetových obchodů přetváří na online tržiště (neboli marketplaces), díky nimž může svou internetovou platformu nabízet třetím stranám. Těmi mohou být drobní prodejci i velké e-shopy.
Bez fulfillmentu se e-shopy neobejdou
Například přes online tržiště Mallu prodává více než 3500 obchodníků, kteří v průměru odbavují 800 objednávek ročně. S tímto rostoucím počtem objednávek a zboží souvisí posílení logistiky, která je alfou i omegou každého e-shopu. Skladování a expedici pro e-shopy prodávající přes Mall řeší společnost Mailstep. Ta chce letos překonat svůj loňský bezmála půlmiliardový obrat o desítky procent.
„Fulfillmentové služby představují pro velké i malé obchodníky prodávající své zboží přes Mall výraznou pomoc. Nemusí se už totiž zabývat skladováním, balením a dopravou. Jako online tržiště, kde může být prodejcem téměř každý, se tyto výhody přenášejí na třetí strany a pro samotné obchodníky je prodej mnohem snazší, než byl dříve,“ vysvětluje Libor Hudeček, generální ředitel společnosti Mailstep.
Vývoj počtu obchodníků v letech 2020 až 2022
2020 |
2021 |
01/22 |
02/22 |
03/22 |
04/22 |
1717 |
3405 |
3651 |
3866 |
4072 |
4284 |
Zdroj: Mall
Mailstep obsluhuje 200 e-shopů
Český Mailstep má nyní 45 tisíc metrů čtverečních skladové plochy a pomáhá s logistikou více než 200 e-shopům. Zadané objednávky dokáže odeslat do více než 200 zemí světa. Firma denně odešle více než 18 tisíc zásilek. Takové množství je velkou výhodou pro všechny strany, protože díky tak velkému počtu odbavených zásilek může dosáhnout na nižší ceny u dopravců.
„Díky našemu fulfillmentovému know-how tak Mall nabízí další možnosti komplexního ekosystému služeb, se kterými mohou velcí i malí online obchodníci dále růst a třeba i rychleji a efektivněji expandovat do zahraničí,“ říká Libor Hudeček.