S rozvojem energetických projektů na Blízkém východě či v Africe roste zájem o přepravy nadrozměrného volně loženého nákladu (tzv. break-bulk). Ať už se náklad převáží v bednách, barelech nebo samostatně (jako třeba ocelové nosníky či vozidla), vyžaduje vždy individuální přístup. Koordinace takových projektů je náročná nejen pro pracovníky, kteří zásilku nakládají, ale vyžaduje i mnoho odborných znalostí pro bezpečnou přepravu nákladu. Pro tyto zkušenosti se společnosti obracejí i na společnist DB Schenker.

Pandemie koronaviru nebo geopolitické problémy brzdily rozvoj projektů v oblasti energetiky na Blízkém východě a v Africe (MEA). Nedávno začal zájem o velké energetické projekty opět růst, což se promítlo i v poptávce po nákladní přepravě a logistice nadrozměrných nákladů.

„Region MEA je charakteristický svými bohatými zdroji ropy a zemního plynu. Pro roky 2022 a 2023 zde vidíme mnohem více příležitostí pro nadrozměrné přepravy,“ potvrzuje Rafael Vicens, ředitel regionální divize globálních projektů a průmyslových řešení ve společnosti DB Schenker, který v únoru vystoupil na konferenci Breakbulk Middle East.

Související

Když Rafael Vicens reflektoval uplynulý rok, uvedl na konferenci, že v jeho druhé polovině začaly státy v regionu očekávat ukončení celosvětové pandemie a předpokládaly možnost pozitivního růstu akciových trhů. Na základě těchto predikcí začaly vlády v regionu poskytovat zemím finanční podporu na rozvoj nových projektů. Ty se převážně zaměřují na oblast obnovitelných zdrojů energie, nicméně v současné době je pro region MEA stále denním chlebem sektor ropy a zemního plynu.

„Budoucnost obnovitelných zdrojů vypadá slibně. Státy ohlašují nové investiční projekty, které mají oživit ekonomiku. Každopádně musíme stát nohama pevně na zemi,“ říká Vicens s odkazem na to, že první čtvrtletí letošního roku je ještě stále ovlivněno opatřeními proti šíření varianty omikron onemocnění covid-19, a dodává: „Mohlo by se stát, že rok 2022 bude spíše přechodný, podobně jako rok 2021. Pokud ale vše půjde hladce, mohli bychom se dočkat nových projektů v Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech, po nichž bude následovat boom podobných projektů v roce 2023.“

Ropné a plynárenské projekty

Mezi hlavní ropné a plynárenské projekty v oblasti MEA, které byly oznámeny v roce 2021, patří například rozšíření naleziště plynu North Field (North Field expansion – NFE) v Kataru. Dalšími příklady jsou pole Marjan a Jafurah v Saúdské Arábii, rozšíření aktivit společnosti Borouge v Abú Zabí a také projekt vysokorychlostní železnice společnosti Siemens Mobility v Egyptě. Irák zároveň usiluje o snížení energetické závislosti – zejména v oblasti elektrické energie – na Íránu prostřednictvím projektů, na kterých se podílejí společnosti GE i Siemens.

Společnost TotalEnergies v Africe pozastavila v roce 2021 svůj nový projekt zkapalněného zemního plynu (LNG) v Mosambiku, zatímco se africké armády snažily potlačit nepokoje. Jeho dokončení se tak odhaduje až v letech 2024 nebo 2025, a teprve tehdy bude moci pokračovat také další pozastavený projekt LNG Romuva.

V Jihoafrické republice se v současnosti realizuje několik nových těžebních projektů. Kvůli průzkumu nerostných surovin a dalších komodit se země těší čím dál větší oblibě těžařských společností. V Angole DB Schenker nedávno obdržel poptávku na opravy, provoz a údržbu (MRO) pro významnou ropnou společnost. Na severu Egypta se pozornost zaměřuje na mobilitu, přičemž se objevuje i dlouhodobý zájem o obnovitelné zdroje energie.

„Pokračuje také rozvoj ropného a plynárenského průmyslu v Tunisku a Alžírsku, přičemž Alžírsko je klíčovým hráčem tohoto odvětví. V současné době se zde nové projekty rozvíjí pomalu, ale myslíme si, že do roku 2023 se tato situace zlepší, protože země jako Nigérie, Senegal a Mauritánie rozšiřují své nové energetické projekty,“ uvedl Rafael Vicens z DB Schenker.

Projekty obnovitelných zdrojů energie

Rafael Vicens očekává, že v příštích několika desetiletích bude v regionu MEA ropu a zemní plyn doplňovat obnovitelné zdroje. Vzhledem k tomu, že společnosti jako BP a Shell přesouvají část své pozornosti na nízkoemisní technologie, jako jsou obnovitelné zdroje, bioenergie a vodík, Vicens považuje větrnou a solární energii za oblasti, které mají v nadcházejících letech v regionu velký potenciál.

Saúdská Arábie právě dokončuje výstavbu pobřežní větrné farmy Dumat Al-Jandal se 150 turbínami. Developeři v současné době předkládají nabídky na realizaci druhé fáze tohoto projektu, která bude oproti té první dvojnásobná.

Společnost TotalEnergies investuje přibližně 27 miliard dolarů do energetického sektoru v Iráku, kde už realizovala počáteční investici ve výši 10 miliard dolarů. Smlouva zahrnuje čtyři projekty na příštích 25 let, z nichž jeden se zaměří na přepravu a využití mořské vody z Perského zálivu při těžbě na ropných polích.

Vicens také uvedl, že v Jihoafrické republice úspěšně pokračují plány výstavby offshorových větrných elektráren. V Egyptě se připravuje nová „větrná farma“ a v Keni je ve výstavbě několik solárních a vodních elektráren.

V Saúdské Arábii chce vláda diverzifikovat ekonomiku země, která je v současnosti z více než 90 procent závislá na ropě a plynu. „Vláda Saúdské Arábie připravuje různé projekty, které se zaměřují především na podporu cestovního ruchu prostřednictvím výstavby nových letovisek, hotelů a dalších zařízení,“ dodává Vicens ze společnosti DB Schenker.

Nový přístup k nadrozměrným přepravám

S rozvojem energetických projektů na Blízkém východě a v Africe bude exponenciálně narůstat potřeba nadrozměrných a speciálních break-bulk přeprav. Například jedna větrná turbína se skládá z velkého generátoru a lopatek, přičemž každá lopatka může být až 75 metrů dlouhá. K přepravě turbín proto společnosti potřebují speciální vybavení, jako jsou například výsuvné přívěsy a velké nákladní dopravní prostředky pro použití na moři i na souši.

Globální projekty DB Schenker a udržitelná průmyslová řešení pro údržbu, revize a opravy v ropném a plynárenském průmyslu podporují celý životní cyklus nového energetického zařízení. Ten se obvykle pohybuje mezi 25 až 50 lety. Po skončení životního cyklu se infrastruktura odstaví, renovuje nebo demontuje.

„Staráme se o tato zařízení ve všech třech fázích životního cyklu,“ uvedl Rafael Vicens, jehož tým v současné době zajišťuje nadrozměrnou logistiku a služby pro projekt ropného pole Marjan v Saúdské Arábii. DB Schenker v místním království rovněž pracuje na projektu, který zahrnuje správu lodí pro přepravu zboží a materiálu z Číny do Ománu, které využívá továrna na plasty k výrobě svých produktů.

„V tomto odvětví zaujímáme nový přístup a stále hledáme způsoby, jak poskytovat nová řešení a plnit požadavky našich zákazníků. Ve společnosti DB Schenker máme tým, který přináší inovativní nápady a následně hledá nejreálnější řešení těchto problémů,“ dodává Vicens.

Související