Síť balíkové přepravy DPD na základě svého nejnovějšího výzkumu E-shopper Barometer analyzovala online nákupní chování zákazníků v rámci Evropy i České republiky. Z průzkumu vyplývá, že u evropské populace ve věku 55+ se nejoblíbenějšími kategoriemi pro nakupování v loňském roce staly knihy a móda.
V České republice naopak převládá obliba potřeb pro volný čas. Online nakupování získalo v posledních dvou letech na ještě větší oblíbenosti a zejména kvůli pandemii se senioři stali významnější zákaznickou skupinou – většina z nich nakupovala online vůbec poprvé. Stejně jako zbytek Evropy, v České republice ve většině případů uskutečňují své nákupy prostřednictvím notebooku, na druhém místě jsou pak stolní počítače.
Mezi kategorie, ze kterých vybírají Češi starší 55 let nejčastěji, patří zboží určené pro volnočasové aktivity (63 procent) móda (47 procent) a krása a zdraví (45 procent). Oproti evropskému průměru (42 procent). Češi obecně nakupují volnočasové produkty v nadprůměrném množství. Obliba této sekce převládá již od počátku pandemie, avšak procentuální rozdíl mezi Českou republikou a zbytkem Evropy má sestupnou tendenci.
Senioři hledají při nákupu kladné recenze
Kritériem, které se ukázalo pro objednávající ve věku 55+ v České republice při online nákupech jako nejdůležitější ve 100 procentech případů, je možnost zobrazit a přečíst si recenze daného produktu, což platí i pro zbytek Evropanů. Pro 99 procent respondentů je pak důležitá nabídka ekologičtější varianty doručení. Naopak skutečnost, která 94 procent Čechů, ale i Evropanů, od dokončení objednávky odradí, je absence informací o dopravci, který zásilku doručí. Čím se Češi od zbytku Evropy poměrně liší, je preference možnosti zaplatit zboží na dobírku, které využívá v České republice až 32 procent respondentů 55+, zatímco ve zbytku Evropy se zaplacení až při převzetí zásilky těší oblibě jen u 9 procent populace stejné věkové kategorie. Chováním, které je specifické pro tuto věkovou skupinu, je pak psaní recenzí po obdržení zboží, v Česku tak učiní 47 procent, přičemž v rámci Evropy je to 41 procent.
V Evropě, a stejně tak v České republice nákupy v rámci e-commerce neustále rostou a nově také u starších ročníků. Dnešní online nakupující mají sice v e-commerce důvěru, ale zároveň očekávají služby na velmi vysoké úrovni. Stejně jako 66 procent Evropanů, většina pravidelných online nakupujících v České republice, konkrétně 63 procent, má své oblíbené webové stránky, odkud pravidelně objednává zboží. Na svůj mobilní telefon se při online nákupech spoléhá až 60 procent Čechů, přičemž celých 74 procent navštěvuje alespoň jednou týdně sociální síť Facebook. Nejoblíbenější metodou platby je s 65 procenty platební karta a hned za ní bankovní převod s 45 procenty. Více jak polovina Čechů (52 procent) již někdy uskutečnila nákup na zahraničním e-shopu, a to především z důvodu výhodnějších cenových nabídek, zatímco 18 procent tuto možnost dosud nikdy nevyužilo.