Před pár týdny se pro nás, studentům vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství Vysoké školy ekonomické v Praze, opět po několika měsícících naskytla možnost zavítat do sídla společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) pro Českou republiku a Slovensko. Sídlo pobočky MSC pro ČR a Slovensko se nachází na pražském Smíchově v rámci budovy Green Point.
Po přijetí na recepci jsme byli následně zavedeni do moderních kanceláří MSC a usazeni v konferenční místnosti, kde na nás již čekala ředitelka MSC pro Českou republiku a Slovensko, Michaela Svrčková. Po krátkém občerstvení jsme rádi vyslechli výklad paní Svrčkové a účastnili se následné diskuse.
Na úvod jsme se stručně dozvěděli o historii MSC a o veškerých činnostech, které provozuje. Velice zajímavou informací je to, že MSC jakožto největší rejdař co do nabízené kapacity v TEU na světě je stále rodinnou firmou. Je to jedna ze zásad, které jsou v rámci MSC dodržovány. Nyní již bývalý prezident společnosti a zároveň její zakladatel kapitán Gianluigi Aponte přenechal vedení společnosti svým dětem Diegovi a Alexe.
Poté přišla řeč na téma ekologie a udržitelnosti. Zejména produkce oxidu uhličitého v dopravním sektoru je v posledních letech ve společnosti často skloňované téma. Ačkoliv by se na první pohled mohlo z některých zpráv napříč médii zdát, že velkokapacitní nákladní lodě vypouštějí do moře a do ovzduší v porovnání s jinými druhy dopravy enormní množství různých emisí, je spíše pravdou opak.
Studenti katedry logistiky VŠE zavítali na pražskou „palubu“ rejdařství MSC. Probrali zde vše důležité, co nyní hýbe námořním obchodem
Množství oxidu uhličitého vyprodukované v námořní dopravě totiž při přepočtu na přepravené množství nákladu představuje pouhý zlomek toho, co produkují jiné dopravní obory. Tomu, že v absolutních číslech jsou tato množství sice už o něco vyšší (ale stále například oproti silniční nákladní dopravě méně než třetinové), se není čemu divit, jelikož zhruba 90 procent veškerého zboží na světě je přepravováno z větší či menší části právě po moři.
Perpektivy námořní dopravy
Přesto námořní doprava a samotné rejdařství MSC co do snahy o co možná největší čistotu nijak nezaostávají za ostatními druhy dopravy. MSC například chce do budoucna významně navýšit podíl lodí na LNG a další alternativní zdroje pohonu. K udržování čistých oceánů a života v nich přispívá také skrze svou nadaci MSC Foundation.
Dalším probíraným tématem byly krize, kterým v nedávné době rejdaři čelili. Tou první byla a do jisté míry stále je pandemie koronaviru. Zavírání státních hranic a námořních přístavů způsobilo značné prodloužení dodacích lhůt. Další velkou ranou byla pro rejdaře nehoda v Suezském průplavu. V kombinaci s probíhající pandemií koronaviru došlo k prodloužení dodacích lhůt v rámci námořních přeprav až na dvojnásobek, což dodnes všichni pociťujeme.
Následná diskuse byla věnována budoucím vyhlídkám námořní dopravy, která ve světovém obchodu hraje a vždy bude hrát nezastupitelnou roli.
Celé dopoledne, které jsme měli možnost strávit v české pobočce MSC bylo nabité zajímavými informace a pro nás, jakožto studenty se zájmem o oblast logistiky, velmi obohacující. Tímto bychom rádi poděkoval katedře logistiky, zejména doc. Radku Novákovi a doc. Petru Kolářovi, kteří zde strávili celé dopoledne s námi, za tuto možnost. Hlavní díky ovšem patří Michaele Svrčkové, která svým zápalem pro věc dokázala upoutat naši pozornost a předat nám velké množství aktuálních informací z oboru.
(redakčně upraveno)