Nakupování na internetu za poslední dva roky rostlo raketovým tempem a spolu s ním i poptávka po skladových prostorech. Tu dále táhnou problémy, které už delší dobu postihují globální zásobovací řetězce zejména na trasách mezi Asií a Evropou. Řada firem proto posiluje své skladovací kapacity a hledá řešení fulfillmentu, informuje společnost Skladon, která je poskytovatelem fulfillmentových služeb v logistice. 

Tento trend dokládají podle Skladonu i čísla, která má k dispozici za první čtvrtletí letošního roku 2022 v porovnání s loňským rokem pětinásobnou poptávku po svých službách. Většina obchodníků přitom vyhledává outsourcing právě kvůli nedostupnosti skladových prostor a také kvůli možnosti kdykoliv pružně rozšiřovat svou skladovou plochu podle potřeby.

V souvislosti s aktuální situací na trhu dosahuje poptávka po průmyslových prostorech v posledních měsících svých maxim a dostupné kapacity skladových prostor s ní už nestíhají držet krok. Jen za loňský rok se hrubý objem poptávky navýšil na rekordních 2,39 milionů metrů čtverečních, přičemž neobsazenost těchto prostorů klesla na historické minimum ve výši 1,63 procenta. Takové hodnoty ukazují, že šance sehnat skladové prostory v obchodníkem preferované lokalitě, a ještě za rozumnou cenu, je téměř nulová. V České republice jsou zároveň ve výstavbě další průmyslové prostory, ale i přes vysoká čísla hrozí, že skladů bude nedostatek, neboť většina připravovaných areálů je totiž již předem zasmluvněna.

Související

Tato skutečnost spolu s rostoucí inflací a cenami energií způsobuje výrazné problémy také řadě obchodníků. S dlouhodobě rostoucí e-commerce mnohým stoupají nároky na kapacitu skladových prostor, zároveň se ale zvyšují i ceny za samotný pronájem těchto areálů. V Praze a okolí tak mohou společnosti zaplatit za metr čtvereční měsíčně i osm eur, přičemž dochází také ke zvýšení cen ze jejich správu a údržbu, a to nejméně o 10 procent. V důsledku toho mnoho nájemců tyto prostory opouští a hledá další možnosti a místa působení. Čím dál častějším řešením pro obchodníky je proto outsourcing logistiky neboli fulfillment. Ten totiž firmám poskytne potřebné skladovací prostory ihned a umožní jim platit pouze za takové množství prostoru, které za dané období reálně využijí.

„Současná situace na trhu průmyslových areálů začíná být neúnosná a nutí stále více obchodníků promýšlet nejen způsob, jakým ušetřit, ale také kam vůbec narůstající množství skladových zásob složit. Mezi e-shopy tak vidíme silné tendence přenechat starosti s logistikou někomu jinému a zároveň minimalizovat své fixní náklady. Fulfillment jim umožňuje obojí – přístup k téměř neomezenému prostoru a zároveň přeměnu fixních nákladů na variabilní, jelikož nemusí řešit personální náklady na zaměstnance ve skladu, výdaje za energie, pronájem nebo třeba pojištění skladu,“ říká Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel Skladonu, který je jedním z největších českých poskytovatelů fulfillmentu.

Poptávka po skladových prostorech není aktuálním tématem jen v Česku. Situace se týká celé Evropy, na mnoha místech navíc developeři jejich výstavbu dokonce sami omezují. Svou roli v tom hraje nejen zdražování stavebních materiálů a prací, ale i nedostatek vhodných pozemků. Často totiž proti výstavbě rozlehlých areálů bojují i občané, kterým se nelíbí negativní dopad těchto staveb na životní prostředí nebo také dopravní zátěž, která je spojena s příjmem a expedicí zboží. Když už obchodníci vhodný prostor najdou, zpravidla na jeho výstavbu musí čekat i několik měsíců.

Právě z těchto důvodů je mezi e-shopy výše zmíněný outsourcing logistiky stále vyhledávanější. Nejen, že řeší problém s nedostatkem prostoru, pro obchodníky představuje usnadnění i v dalších oblastech. Díky kumulaci zásilek dosáhne jeho poskytovatel na výrazné množstevní slevy za dopravu, stejně jako na výhodnější ceny za obalový i výplňový materiál. Obchodníkům díky němu odpadají také veškeré náklady za provoz a údržbu samotného skladu i starosti související se sezónním náborem zaměstnanců. E-shopům tak zjednodušuje i expanzi do zahraničí, a to včetně procesu celního řízení, které je pro řadu obchodníků častou komplikací při expedici zboží do třetích zemí. Fulfillmentový partner totiž vyhotoví veškerou potřebnou dokumentaci a mnohdy funguje dokonce i jako poskytovatel soukromého celního skladu. Tyto faktory přivádí ke kompletnímu outsourcingu logistiky čím dál více obchodníků, čemuž napomáhá i fakt, že přechod na fulfillment není navzdory předpokladům žádný zdlouhavý a komplikovaný proces. Zpravidla se jedná o záležitost několika dní.

„Od chvíle, kdy si s e-shopem domluvíme podmínky spolupráce, jsme schopni vlastní řešení implementovat do 14 dnů. Odpadá tak nutnost čekat na vhodné prostory i potřebné vybavení, jako je tomu u klasického pronájmu skladu. Zároveň mají naši klienti své zboží uloženo v moderním distribučním centru, které neustále inovujeme. V minulém roce se nám podařilo například výrazně zefektivnit vychystávání objednávek a expedici zboží jsme tak schopni zajistit opravdu bleskově. V době, kdy rychlost doručení zásadním způsobem rozhoduje o úspěchu e-shopu, se pro obchodníky jedná o zásadní benefit,“ dodává Konstantin Margaretis.

Související