Do roku 2040 se největší švédský ostrov Gotland obejde bez fosilních paliv. To je o pět let dříve, než je národní závazek celého Švédska. Jedním z kroků je, že veškerou distribuční přepravu na ostrově přebírá společnost DB Schenker Åkeri AB a s pomocí Scanie zajistí, že nebude využívat fosilní paliva. 

Součástí přeměny přepravního systému v režii DB Schenkeru jsou čtyři bateriové elektrické distribuční vozy Scania 25 P a dva plug-in hybridy (PHEV). Ambicí Gotlandu je stát se tím nejpokrokovějším ostrovem na světě, co se týče udržitelnosti. DB Schenker tak v jednom kroku převezme distribuční systém a zároveň v něm přestane používat fosilní paliva.

Místo klasické nafty zajistí DB Schenker pro plug-in hybridní vozy hydrogenovaný rostlinný olej (HVO), na nějž mohou běžet všechny moderní dieselové motory Scania prodávané od roku 2010. Tento typ paliva lze vyrábět i z odpadních olejů a tuků a v porovnání s fosilní naftou přináší až 90procentní úsporu emisí oxidu uhličitého.

„Elektrická vozidla již provozujeme napříč Švédskem a víme, jak fungují. Teď jsme ale přikročili k dalšímu kroku a elektrifikujeme distribuci v rámci celého regionu, což už skutečně něco znamená. Kromě toho získáme cenné znalosti z provozu elektrifikovaných vozidel v nejrůznějších typech situací: jak v městských oblastech s mnoha zastaveními a rozjezdy, tak na venkově, kde musí zvládnout vzdálenosti přesahující 300 kilometrů,“ říká Viktor Strömbland, ředitel zastoupení DB Schenker.

Související

„Je to velice dobrý pocit, vybudovat na Gotlandu bezfosilní a takřka bezemisní distribuční systém. Unikátní záležitostí na této investici je to, že se rovnou ujmeme celé distribuční oblasti,“ doplňuje Jonas Jävert, ředitel pro inovace a nákup, Schenker Åkeri.

Scania má zákazníky, kteří v nejrůznějších geografických oblastech testují rozličné možnosti nasazení bateriových elektrických vozidel. Velikost Gotlandu nahrává možnosti elektrifikace přepravního systému.

„To, s čím přichází DB Schenker na Gotlandu, tedy s bezfosilním přepravním systémem v unikátním prostředí, nás může naučit mnoho o výzvách a možnostech, které se objeví, když někdo přistoupí k elektrifikaci celého distribučního centra. Do budoucna vidíme stejný potenciál i v rámci mezinárodní flotily vozidel DB Schenker,“ vysvětluje Evalena Falck, prodejní ředitelka Scania pro oblast strategických zákazníků.

Proces elektrifikace v rámci flotily nákladních vozidel DB Schenker probíhá rychle, celosvětovým cílem firmy je, že všechny typy přeprav, které zajišťuje – námořní, letecká i pozemní – budou klimaticky neutrální do roku 2040. Společnost ale pracuje na tom, aby tohoto cíle dosáhla ještě dříve. Firma v tomto směru sdílí svoji vizi se Scanií, chce být o krok napřed a urychlit odklon od fosilních paliv.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67093160-na-svedskem-gotlandu-cili-k-vylouceni-fosilnich-paliv-udrzitelnou-distribuci-na-ostrove-zajisti-db-schenker-s-vozidly-scania