Do roku 2040 se největší švédský ostrov Gotland obejde bez fosilních paliv. To je o pět let dříve, než je národní závazek celého Švédska. Jedním z kroků je, že veškerou distribuční přepravu na ostrově přebírá společnost DB Schenker Åkeri AB a s pomocí Scanie zajistí, že nebude využívat fosilní paliva. 

Součástí přeměny přepravního systému v režii DB Schenkeru jsou čtyři bateriové elektrické distribuční vozy Scania 25 P a dva plug-in hybridy (PHEV). Ambicí Gotlandu je stát se tím nejpokrokovějším ostrovem na světě, co se týče udržitelnosti. DB Schenker tak v jednom kroku převezme distribuční systém a zároveň v něm přestane používat fosilní paliva.

Místo klasické nafty zajistí DB Schenker pro plug-in hybridní vozy hydrogenovaný rostlinný olej (HVO), na nějž mohou běžet všechny moderní dieselové motory Scania prodávané od roku 2010. Tento typ paliva lze vyrábět i z odpadních olejů a tuků a v porovnání s fosilní naftou přináší až 90procentní úsporu emisí oxidu uhličitého.

„Elektrická vozidla již provozujeme napříč Švédskem a víme, jak fungují. Teď jsme ale přikročili k dalšímu kroku a elektrifikujeme distribuci v rámci celého regionu, což už skutečně něco znamená. Kromě toho získáme cenné znalosti z provozu elektrifikovaných vozidel v nejrůznějších typech situací: jak v městských oblastech s mnoha zastaveními a rozjezdy, tak na venkově, kde musí zvládnout vzdálenosti přesahující 300 kilometrů,“ říká Viktor Strömbland, ředitel zastoupení DB Schenker.

Související

„Je to velice dobrý pocit, vybudovat na Gotlandu bezfosilní a takřka bezemisní distribuční systém. Unikátní záležitostí na této investici je to, že se rovnou ujmeme celé distribuční oblasti,“ doplňuje Jonas Jävert, ředitel pro inovace a nákup, Schenker Åkeri.

Scania má zákazníky, kteří v nejrůznějších geografických oblastech testují rozličné možnosti nasazení bateriových elektrických vozidel. Velikost Gotlandu nahrává možnosti elektrifikace přepravního systému.

„To, s čím přichází DB Schenker na Gotlandu, tedy s bezfosilním přepravním systémem v unikátním prostředí, nás může naučit mnoho o výzvách a možnostech, které se objeví, když někdo přistoupí k elektrifikaci celého distribučního centra. Do budoucna vidíme stejný potenciál i v rámci mezinárodní flotily vozidel DB Schenker,“ vysvětluje Evalena Falck, prodejní ředitelka Scania pro oblast strategických zákazníků.

Proces elektrifikace v rámci flotily nákladních vozidel DB Schenker probíhá rychle, celosvětovým cílem firmy je, že všechny typy přeprav, které zajišťuje – námořní, letecká i pozemní – budou klimaticky neutrální do roku 2040. Společnost ale pracuje na tom, aby tohoto cíle dosáhla ještě dříve. Firma v tomto směru sdílí svoji vizi se Scanií, chce být o krok napřed a urychlit odklon od fosilních paliv.

Související