Přepravní společnost VCHD Cargo investuje do své personální politiky a soustřeďuje se na výchovu špičkových profesionálních řidičů. V době, kdy tato profese na trhu práce již řadu let chybí, zůstávají ve VCHD Cargo dlouhodobě ti nejzkušenější řidiči. Fluktuaci předchází společnost promyšleným on-boardingem i přívětivým klimatem rodinné firmy. Elitní Klub milionářů – řidičů, kteří ve VCHD Cargo najeli více než jeden milion kilometrů, – se díky tomu každý rok rozrůstá.
VCHD Cargo má ve své flotile více než 220 nákladních vozidel a zaměstnává 370 řidičů. Ti obsluhují na 110 pravidelných linkových spojů do mnoha evropských zemí a jsou také zárukou kvality služeb VCHD Cargo. V současné době, kdy je na trhu práce chronický nedostatek kvalitních uchazečů o práci profesionálního řidiče, se VCHD Cargo i přes řadu překážek daří zaměstnávat, vzdělávat a dlouhodobě udržovat na těchto pozicích kvalitní zaměstnance.
První rok je pro nováčky kritický
„Zatížení personálního oddělení je obrovské – jen za prvních pět měsíců tohoto roku jsme zaregistrovali více než 500 uchazečů s řidičským oprávněním C+E,“ říká Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo. „Mohlo by se tedy zdát, že zájemců o práci řidiče kamionu je mnoho. Velká část z nich však často pouze zjišťuje, zda by změnou zaměstnavatele nepřišla k o něco lepšímu výdělku, často jsou v tomto ohledu jejich očekávání neslučitelná s realitou,“ dodává.
Ty uchazeče, jež při prvním telefonickém pracovním pohovoru projdou sítem vylučovacích otázek, které cílí na jejich zkušenosti a očekávání, zve VCHD Cargo na osobní pohovor. I přes transparentní přijímací pohovory se ukazuje, že první rok je pro další budoucnost nových řidičů kritický. „Naše zkušenosti říkají, že je velmi důležité vysvětlit si hned na začátku, co práce profesionálního řidiče na našich linkách zahrnuje a zda odpovídá představám i relativně zkušeného uchazeče. Pak následuje další, neméně důležitá fáze řádného zaškolení,“ uvádí Petr Kozel.
Podle něj i přesto stojí za vysokou fluktuací nováčků z velké části jejich nízká profesní úroveň, nereálná očekávání a nízká motivace.„Je to náročný proces, který částečně zpomaluje tempo našeho rozvoje, navíc musíme počítat s nevratnými a často zbytečnými náklady na zaškolení nováčků. Pohybují se v nákladech přes 28 tisíc na jedno pracovní místo,“ vysvětluje. Podle VCHD Cargo přicházejí totiž uchazeči z autoškol do praxe zcela nepřipraveni a musejí absolvovat řadu školení a výcvikových dní, než mohou samostatně vyrazit na cesty.
Etablovaní řidiči zvyšují kvalitu přeprav
Jiná situace je u řidičů, kteří se ve společnosti již etablovali. Jejich fluktuace je nízká a profesionální úroveň na velmi dobré úrovni. „Od druhého roku u nás lidé zůstávají. Oceňují stabilní a předvídatelnou práci, jezdí svoji trasu, kterou znají do nejmenšího detailu. Znají specifika a požadavky konkrétních zákazníků na nakládkách a vykládkách a umí jim vycházet vstříc, a tak konstantně zvyšují kvalitu našich přeprav,“ uvádí Petr Kozel.
Řidičské elity jsou u VCHD Cargo zaměstnané i 15 let a společnost jejich práci pravidelně oceňuje. Kromě jiného založila elitní Klub milionářů – řidičů, kteří za volantem pod značkou VCHD Cargo najeli přes milion kilometrů. Tři z členů Klubu mají na svém kontě už dva miliony kilometrů, jeden vloni dokonce pokořil hranici 2,5 milionu najetých kilometrů. „Jsme na naše řidičské elity velmi hrdí. Jsou tváří naší společnost a je to často právě jejich profesionální přístup, ochota a úsměv, které rozhodují o pokračování či rozšiřování spolupráce s našimi spokojenými zákazníky,“ oceňuje Petr Kozel.