Společnost DPD, součást největší sítě balíkové přepravy v Evropě DPDgroup, se v rámci České republiky zapojila do Liftago.network, nového inovativního projektu společnosti Liftago, jehož ambicí je postupně budovat sdílenou přepravní infrastrukturu. V rámci ní budou spolupracovat partneři, kteří přepravují zásilky a lidi ve městech. DPD chce s její pomocí zajišťovat dodatečnou kapacitu při nárazových výkyvech poptávky v průběhu celého roku, zejména o Vánocích, či Black Friday. Využije ji také v těžko predikovatelných situacích, jakými byla například pandemie, či válka na Ukrajině. DPD se tak stává mnohem flexibilnější a schopné reagovat na nečekaný výkyv počtu balíků ve stejný den.
Služba začíná fungovat v lokalitách, kde Liftago působí, například v Praze, Brně, Hradci Králové, nebo Plzni. Kromě DPD se jí účastní další významní hráči v e-commerce jako např. Alza.cz či Datart. Liftago.network však nenahrazuje a nijak nemění standardní služby DPD, které pokrývají DPD kurýři v dodávkách, elektrododávkách, na kolech či pěší formou. Řidiči, kteří spolupracují s platformou Liftago.network, pak budou doručovat zásilky ve vlastních vozech. Liftago.network představuje technologii, která má neustálý přehled o aktuálních volných kapacitách dopravních prostředků zapojených do sítě a v reálném čase je prostřednictvím API umožňuje využít všude tam, kde je třeba. DPD pak stačí pouhých 30 minut od poptání volné kapacity až po přistavení řidiče k depu.
„Myšlenka spolupráce s Liftago.network nás oslovila zejména pro to, že v průběhu roku v přepravě nastávají situace, které není možné s dostatečným předstihem plánovat. Potřebujeme na ně dynamicky a flexibilně reagovat, což nám tato síť umožňuje doslova v řádu desítek minut. Sdílení kapacity s ostatními partnery je navíc nejen zajímavým nápadem, ale i dalším udržitelným projektem. To jako lídr v oblasti udržitelné přepravy velmi vítáme,” říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD.
Technologie na pozadí nové infrastruktury pracuje tak, aby nabídla každému řidiči tu nejvhodnější aktuálně dostupnou zakázku z blízkého okolí, navíc postavenou na aukčním principu. Chytrá technologie tak v aukcích okamžitě hledá nejvhodnějšího přepravce. V praxi to znamená, že balíček z blízkého e-shopu může putovat zákazníkovi přímo tou nejefektivnější cestou přes dopravce, který je právě za rohem, i když jde zrovna o kurýra potravin.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 1/2025





