Doručení zásilek autonomními drony až před dveře už není futuristická představa. Doručování drony je ve specifických případech často nejrychlejším, nejlevnějším a bezemisním způsobem dodání zásilek. Společnost DSV, jakožto jeden z lídrů v přepravě zboží, experimentuje s doručením drony mezi plošinami na moři a pevninou. Zásadní inovací pro společnosti jsou i chytré služby disponující sledováním zásilek v reálném čase a dobou jejich očekávaného příjezdu (ETA). Budoucnost ekologických inovací patří podle předstzavitelů společnosti elektrickým truckům a formám bezemisního transportu s možností kompenzace uhlíkové stopy.

Drony: rychlá a efektivní alternativa

Doručování drony v Evropě už testuje mnoho transportních firem, jedná se však obvykle spíše o o krátší trasy a drony po nich létají často jen s několikakilogramovými zásilkami. O poznání větší výzva je například doprava zásilky z pevniny na moře. Tato trasa je značně složitější v závislosti na počasí na moři a často i větší vzdálenosti. Přesto má doprava zásilek pomocí dronů velký potenciál a testují se její výhody oproti doručování lidmi.

O kladech tohoto způsobu doručování ví své přední dánské společnosti: DSV a Ørsted. Dánské větrné farmy energetické společnosti Ørsted jsou rozesety nejen po pevnině, ale i po moři. Aby fungovali co nejefektivněji, jsou vzdálené daleko od pobřeží a obsluhu elektráren je na ně nutné dopravovat lodí. Technici si s sebou vozí základní nářadí a obvyklé opotřebitelné díly, které se ve větrné turbíně často používají. Pokud ale potřebují speciální náhradní díly, musí pro ně vyrazit na břeh. To je náročné finančně i časově a oprava proto obvykle probíhá až následující den. Tuto nevýhodu se společnost rozhodla zlepšit a vytvořila s předním přepravcem DSV unikátní řešení transportu zásilek drony.

Související

„Naše přeprava pomocí dronů se osvědčila, protože urychlí práci techniků, kteří nebudou muset složitě dojíždět na pevninu a zpět, ale jednoduše jim dron potřebné díly přiveze. Restart větrné turbíny tak bude urychlen a bude zpět v provozu k výrobě elektřiny v řádu hodin. Věřím, že nasbírané zkušenosti co nejlépe zužitkujeme a v co nejkratší době budeme moci nabídnout doručování pomocí dronů na velké vzdálenosti i dalším zákazníkům,” představuje inovativní doručování Mikael Kjeldgaard, Managing Director DSV Air & Sea.

Chytřejší sběrné služby

Sběrné služby nabízí přepravní společnosti jako běžnou součást servisu. Společnost DSV nabízí unikátní řešení sběrné služby, které uvádí přesné údaje o zásilkách v reálném čase, které pomůže zkrátit přepravní cesty. Jakmile vyjede kamion se zbožím ze skladu na cestu, obdrží příjemce zásilky zprávu na mobil, kdy přesně mu bude zásilka doručena. Může si tak naplánovat den a nemusí vyčkávat, kdy bude zásilka doručena.

„Chytřejší sběrná služba je komplexní řešení pro efektivní přepravu sběrných zásilek. Každé společnosti vytvoříme individuální, co nejkratší trasu zboží, takže zaručíme její nejrychlejší doručení. Získáte tak nejen optimální transport, ale díky naší aplikaci s jasným časem doručení a trackingem v reálném čase i přehled o své zásilce,” říká Petr Chocholatý, Managing Director DSV Road.

Trucky na bezemisní elektrický pohon

DSV stále hledá i zelenější způsob přepravy zboží a testuje i používání elektrických trucků. Dva takové již zásobují zákazníky v Eindhovenu a plánuje se jejich rozšíření. Trucky mají dojezd až 200 kilometrů na jedno nabití, jsou tak vhodné k přepravě zásilek na kratší vzdálenosti, ale díky naprosto tichému chodu motoru mohou jezdit skrze města i v noci, aniž by budily obyvatele v husté zástavbě.

Využitá elektřina je navíc vyráběna ze solární energie pomocí panelů, kterými disponují lokální sklady zboží. Vyrobí se jí tak dostatek na nabití baterií i pokrytí energetických požadavků skladu. Elektrické trucky jsou tak nabíjeny zadarmo a jejich provoz vyjde v dlouhodobém horizontu levněji než provoz dieselových trucků.

Snižování emisí a uhlíkové stopy

Budoucnost společností se bude nést ve znamení minimální uhlíkové stopy, šetření vodou, znovuvyužití odpadní vody a předcházení vzniku odpadů. Nejen přepravní společnosti a výrobci budou muset minimalizovat svou produkci oxidu uhličitého a zacílit na ekologii procesů. Přepravní společnosti dnes již běžně nabízejí zákazníkům možnost kompenzace uhlíkové stopy, která bude vytvořena přepravou zásilky. Tyto finance jsou pak využívány k udržitelným aktivitám, jako je například sázení stromů nebo výstavba elektráren produkující elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Společnost DSV už tímto způsobem redukovala pomocí akreditovaného partnera Gold Standard uhlíkovou stopu představující 190 milionů tun oxidu uhličitého v hodnotě 25 miliard dolarů. Tato částka byla využita na realizaci 2200 udržitelných projektů ve skoro 100 zemích světa.

Související