Dohodu o spolupráci k dosažení bezemisní nákladní přepravy v Polsku podepsaly společnosti IKEA Industry, Volvo Trucks a skupina Raben Group. IKEA využije služby Raben Group k provozování dvou těžkotonážních elektrických nákladních vozidel Volvo určených na vnitropodnikovou přepravu mezi dvěma továrnami IKEA Industry v Polsku. Poznatky z tohoto pilotního projektu budou využity pro elektrifikaci přepravy ve větším měřítku v přepravní síti.
IKEA je z hlediska přepravy významným zákazníkem s více než dvěma miliony zásilek po celém světě ročně. K dosažení strategického klimatického cíle společnosti v oblasti přepravy produktů spočívajícího ve snížení emisí skleníkových plynů o 70 procent na zásilku , je použití elektrických nákladních vozidel zásadní. Elektrifikace přepravy je jedním ze způsobů, jak přistoupit k hlavní příčině klimatických změn.
Nyní společnosti IKEA Industry, Volvo Trucks a skupina Raben Group spojily v Polsku své síly, aby do přepravního systému nasadily elektrická nákladní vozidla Volvo FM s nulovými emisemi. Nákladní vozy budou sloužit k odbavení vnitřního toku zboží mezi dvěma továrnami IKEA Industry, které se nacházejí 14 kilometrů od sebe ve Zbąszynku a Babimostu v západním Polsku.
Nákladní vozidla budou nabíjena ve výrobních závodech IKEA Industry pomocí obnovitelné elektřiny z externího zdroje. První elektrický nákladní vůz bude uveden do provozu během podzimu a je v plánu dále rozšířit vozový park na základě poznatků z pilotního projektu.
„S radostí oznamujeme tuto spolupráci, jejímž cílem je urychlit náš přechod k udržitelnější silniční přepravě. Tento projekt nám umožňuje prozkoumat nároky a příležitosti spojené s používáním elektrických vozidel pro přepravu v tomto rozsahu a jejich vliv na větší přepravní síť,“ uvádí Małgorzata Dobies-Turulska, generální ředitelka IKEA Industry Zbąszynek.
„Pro Raben Group je tento projekt prvním krokem na cestě k dekarbonizaci vlastní flotily směřujícím k ambiciózním plánům snižování oxidu uhličitého, které nedávno schválili odborníci z vědeckých kruhů iniciativy Science Based Targets (SBTi). Jde také o důležitý projekt z hlediska přepravního procesu celovozové přepravy. Jsme jednou z prvních logistických společností v Evropě, která přijala ambiciózní výzvu provozovat elektrický tahač s 24tunovým návěsem,“ sděluje Piotr Banasiak, generální ředitel společnosti Raben Transport, a dodává: „Budoucnost elektrifikované nákladní přepravy začíná dnes.“
„Jsme velice rádi, že můžeme spolupracovat se společností IKEA a skupinou Raben Group na udržitelnější nákladní přepravě. IKEA a Raben mají stejně jako Volvo ambiciózní cíle v oblasti klimatu. Tento projekt nám poskytne cenné poznatky a tvoří dobrý základ pro rozšířenou spolupráci v budoucnu,“ říká Robert Grozdanovski, senior viceprezident Europe Central East & East, Volvo Trucks.