Pod tlakem vnějších vlivů budou letošní vánoční nákupy odlišné od těch v předchozích letech. Podle kvalifikovaného odhadu a na základě analýzy klientů nakoupí letos spotřebitelé o přibližně 10 procent více vánočních dárků. Jejich průměrná hodnota ale klesne o zhruba 30 procent ve srovnání s předchozím rokem. Očekávání vyplývají z analýzy společnosti Element Logic, který se zabývá automatizací a robotizací skladů, a společnosti Shoptet, která zastřešuje přes 31 tisíc českých e-shopů. Podle OREA Hotels & Resorts vzroste také obsazenost v hotelech o více než 10 procentních bodů.

Spotřebitelský koš se během posledních let změnil – zatímco dříve byl naplněn cenově hodnotnějším zbožím v menším rozsahu, letošní rok nahrává úsporám. Lidé se rozhodli více šetřit, ale stále nakupují, z čehož se začíná formovat trend „více zboží za nižší ceny“.

Během září letošního roku zaznamenaly české e-shopy na Shoptetu necelé dva milióny objednávek s průměrnou hodnotou 2 190 korun. Právě na platformě společnosti Shoptet provozuje svůj online obchod celá polovina všech podnikatelů v rámci tuzemské e-commerce. „Ve srovnání s předešlými roky vidíme dva trendy, které se poměrně vymykají. Asi nejvýraznějším je aktuálně segment zboží z druhé ruky, ať je to oblečení nebo použitá elektronika a technika, jako jsou třeba repasované počítače. A lze očekávat, že se zhoršující se kondicí české ekonomiky zájem o toto zboží nadále poroste. Tím dalším překvapivým tahounem je segment sběratelských předmětů. Jedná se o zboží, které má potenciál uchovat hodnotu peněz,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Související

Sezóna pokračuje také v cestovním ruchu. Podle Jiřího Fontany, ředitele obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts již lidé začali ve velkém rezervovat a kupovat ubytování na letošní podzim i zimu. „Podzimní sezóna se vyvíjí velmi optimisticky. Dokonce lze říct, že dosavadní vývoj směřuje k historicky nejlepším číslům a meziročně tak obsazenost poroste o více než 10 procent. Zvýšenou poptávku již zaznamenáváme i na období konce roku či na jarní prázdniny,“ říká Fontana. Zároveň dodává, že popularita stále roste také dárkovým poukazům, „Vouchery jsou u nás v období před Vánocemi tradičně velmi oblíbené, oproti zbytku roku se jedná o mnohonásobný nárůst poptávky.“

Nákupy většího objemu zboží za nižší ceny se promítnou také v požadavkách na efektivitu a rychlost dopravních i skladových řešení. „Tím, že lidé objednávají více zboží, se pochopitelně zvětší objem zásilek a tím větší nápor na sklady a vychystávání zboží. Zvýšit efektivitu a hravě zvládnout nápor vánoční sezóny může řadě společností zlehčit robotizace skladů, která nejenom že proces zefektivní a zrychlí, ale také pomůže s úsporou energetických nákladů, což je v dnešní době více než potřeba,“ říká Jindřich Kadeřávek, CEO společnosti Element Logic, která v České republice implementuje automatizovaná skladová řešení.

Související