Pod tlakem vnějších vlivů budou letošní vánoční nákupy odlišné od těch v předchozích letech. Podle kvalifikovaného odhadu a na základě analýzy klientů nakoupí letos spotřebitelé o přibližně 10 procent více vánočních dárků. Jejich průměrná hodnota ale klesne o zhruba 30 procent ve srovnání s předchozím rokem. Očekávání vyplývají z analýzy společnosti Element Logic, který se zabývá automatizací a robotizací skladů, a společnosti Shoptet, která zastřešuje přes 31 tisíc českých e-shopů. Podle OREA Hotels & Resorts vzroste také obsazenost v hotelech o více než 10 procentních bodů.

Spotřebitelský koš se během posledních let změnil – zatímco dříve byl naplněn cenově hodnotnějším zbožím v menším rozsahu, letošní rok nahrává úsporám. Lidé se rozhodli více šetřit, ale stále nakupují, z čehož se začíná formovat trend „více zboží za nižší ceny“.

Během září letošního roku zaznamenaly české e-shopy na Shoptetu necelé dva milióny objednávek s průměrnou hodnotou 2 190 korun. Právě na platformě společnosti Shoptet provozuje svůj online obchod celá polovina všech podnikatelů v rámci tuzemské e-commerce. „Ve srovnání s předešlými roky vidíme dva trendy, které se poměrně vymykají. Asi nejvýraznějším je aktuálně segment zboží z druhé ruky, ať je to oblečení nebo použitá elektronika a technika, jako jsou třeba repasované počítače. A lze očekávat, že se zhoršující se kondicí české ekonomiky zájem o toto zboží nadále poroste. Tím dalším překvapivým tahounem je segment sběratelských předmětů. Jedná se o zboží, které má potenciál uchovat hodnotu peněz,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Související

Sezóna pokračuje také v cestovním ruchu. Podle Jiřího Fontany, ředitele obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts již lidé začali ve velkém rezervovat a kupovat ubytování na letošní podzim i zimu. „Podzimní sezóna se vyvíjí velmi optimisticky. Dokonce lze říct, že dosavadní vývoj směřuje k historicky nejlepším číslům a meziročně tak obsazenost poroste o více než 10 procent. Zvýšenou poptávku již zaznamenáváme i na období konce roku či na jarní prázdniny,“ říká Fontana. Zároveň dodává, že popularita stále roste také dárkovým poukazům, „Vouchery jsou u nás v období před Vánocemi tradičně velmi oblíbené, oproti zbytku roku se jedná o mnohonásobný nárůst poptávky.“

Nákupy většího objemu zboží za nižší ceny se promítnou také v požadavkách na efektivitu a rychlost dopravních i skladových řešení. „Tím, že lidé objednávají více zboží, se pochopitelně zvětší objem zásilek a tím větší nápor na sklady a vychystávání zboží. Zvýšit efektivitu a hravě zvládnout nápor vánoční sezóny může řadě společností zlehčit robotizace skladů, která nejenom že proces zefektivní a zrychlí, ale také pomůže s úsporou energetických nákladů, což je v dnešní době více než potřeba,“ říká Jindřich Kadeřávek, CEO společnosti Element Logic, která v České republice implementuje automatizovaná skladová řešení.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67131090-nakupni-chovani-cechu-se-na-vanoce-zmeni-bude-vice-levnejsich-darku-prepoklada-analyza-element-logic