Letošní rok přinesl Demacu několik dokončených projektů pro stávající i zahraniční investory, jako jsou například haly pro francouzského dodavatele automotive plastů společnosti EurostyleSystem v Tachově nebo hala v DMC Pardubice I, kterou si pronajímají nadnárodní společnosti FisherScientific (výrobce vybavení laboratoří) či Foxconn (výrobce elektroniky). Podívejme se však na ty nejčerstvější novinky.

Důraz na udržitelnost a úsporu vody

Vše začíná u developera. „Snažíme se každou nemovitost ušít na míru konkrétnímu provozu a konkrétní lokalitě a dále se v maximální míře snažíme využít brownfieldy a v rámci nich i recyklaci,“ vysvětluje Martin Černý, obchodní ředitel společnosti ­Demaco, a jako příklad uvádí stavbu výrobní haly v DMC Pardubice I.

„Hala je postavena na základech původních železobetonových staveb, které jsme recyklovali a použili pro zpevnění základové desky haly a jejího okolí. Ocelový materiál jsme prodali pro další užití a zbylý materiál jsme použili pro výstavbu zeleného valu, který vizuálně i akusticky odděluje areál od okolí. Při stavbě rovněž preferujeme dodavatele, kteří jsou schopni doložit užití recyklovaných materiálů.“

DMC Pardubice je příjemnou ukázkou toho, že lze šetřit i na vodě. „V Pardubicích se nám podařilo ušetřit čtvrtinu vody, která z této lokality odtéká. Schopnost vracet dešťovou vodu pod zem si kontrolujeme přes měření odtoku vody,“ dodává. Jedním ze způsobů, jak zadržovat dešťovou vodu, jsou totiž tzv. zasakovací polštáře, které použili v Pardubicích. V současnosti ale nelze říct, že tyto zasakovací polštáře bude Demaco používat ve všech svých projektech. „Způsob nakládání s vodou je vždy velmi individuálně navržen a s maximálním ohledem na místní vodohospodářské podmínky,“ vysvětluje Martin Černý.

Související

Z technologicko‑ekologického hlediska využívání dešťové vody je zajímavý i DMC Paskov. „Pro zachycení dešťových vod využíváme retenční nádrž, která vodu zadrží před odvedením do blízké řeky, čímž jsme ve srovnání s předchozím stavem mnohonásobně zlepšili retenci vody v území. Současně jsme nájemci nabídli možnost použít vodu k technologickému využití, standardem jsou doplňky šetřící spotřebu vody v provozu,“ dodává. A proč je využívání dešťové vody důležité? „Záměrem je co největší zadržení vody v daném území, aby nedocházelo k odvádění dešťových vod kanalizací mimo pozemek, a zároveň je záměrem minimalizace spotřeby pitné vody,“ vysvětluje Jaroslav Kaizr, partner společnosti Demaco.

DMC Paskov má nové technologie vytápění

Evropu ale v posledních měsících začíná trápit energetická krize. Ceny energií rostou, a tak hledáme úsporná řešení. Největší starost nám dělá plyn. Doma začneme topit později a oblékneme si svetr. Ale dopady zdražování plynu budou mít velký vliv i na výrobní a logistické firmy a nejen na ně.

Právě na projektu v Paskově se Demaco zabývá změnou technologie vytápění.

Průmyslový park DMC ValMez na snímku pořízeném z dronu. Projekt ve Valašském Meziříčí má velkou výhodu v dostatku elektrického příkonu v řádu desítek MW a v napojení na vysokotlaký plyn.
Průmyslový park DMC ValMez na snímku pořízeném z dronu. Projekt ve Valašském Meziříčí má velkou výhodu v dostatku elektrického příkonu v řádu desítek MW a v napojení na vysokotlaký plyn.
Foto: Demaco

„V současnosti zde využíváme jako hlavní zdroj tepla plyn. Pracujeme nyní ale i  na alternativních zdrojích, a to na centrálním zdroji tepla z kogeneračních jednotek a  na vytápění za pomoci tepelných čerpadel. V  tomto směru určitě vidíme budoucnost,“ uvádí Martin Černý.

Už dlouho se mluví o přesunu silniční nákladní dopravy na železnici. Pokud alespoň částečně lze tímto způsobem snížit uhlíkovou stopu, pak to stojí za snahu a úsilí. Uhlíková neutralita a efektivní energetika je důležitá a stále více firem na ni při výstavbě nových výrobních a logistických hal myslí. Výjimkou není ani Škoda Auto, která chce i nadále pokračovat v redukci uhlíkové stopy.

Právě díky své poloze si Škoda Auto vybrala pro nově vznikající multifunkční logistickou halu DMC Paskov. Tato hala totiž leží přímo v rámci železničního kontejnerového terminálu PKP Cargo, do kterého by měl při plném provozu nájemce denně přijet a odjet jeden ucelený vlak. Hala včetně přístřešků bude mít celkovou plochu 8,5 tisíce metrů čtverečních a její předání by mělo být do konce tohoto roku. „Zajímavostí našeho projektu v Paskově je i příprava pro nabíjení kamionů s elektrickým pohonem,“ říká Martin Černý.

Dalším významným rozpracovaným projektem jsou DMC Kvasiny, protože se jedná o největší povolenou halu připravenou k výstavbě v těsné blízkosti závodu Škoda Auto. Hala může mít plochu větší než 18 tisíc metrů čtverečních a lze ji různě modifikovat včetně přístřešků nebo tzv. tunelu. S ohledem na umístění haly 1,3 kilometru od nákladní brány závodu Škoda Auto v Kvasinách je ideálním místem pro dodavatele této české automobilky.

Hala pro francouzskou spolecnost Faurecia DMC Pardubice I byla oceněna odbornou porotou v kategorii Průmyslová nemovitost v prestižní soutěži Best of  Realty 2020.
Hala pro francouzskou spolecnost Faurecia DMC Pardubice I byla oceněna odbornou porotou v kategorii Průmyslová nemovitost v prestižní soutěži Best of  Realty 2020.
Foto: Demaco

Co se chystá v novém roce?

U přesunu kamionové dopravy na železnici a snižování uhlíkové stopy ještě chvíli zůstaneme. Mnoho firem si tuto potřebu uvědomuje, a proto by v brzké budoucnosti některá z těch výrobních mohla využít novou halu s pracovním názvem P7 v DMC Pardubice I, kterou Demaco v příštím roce začne stavět. „Hala o velikosti téměř 40 tisíc metrů čtverečních má napojení na existující vlečku a ve spojení s železničním kontejnerovým terminálem společnosti České přístavy je to další unikátní možnost, jak naplno využít přepravu po železnici,“ vysvětluje Martin Černý a dodává: „V neposlední řadě je velkou výhodou projektu dostatečná kapacita sítí a jeho umístění z hlediska dostupnosti pracovní síly.“

Demaco v číslech

V pozici generálního dodavatele nebo stavebního manažera se Demacu za poslední tři roky podařilo v České republice vybudovat 65 tisíc metrů čtverečních průmyslových prostor v lokalitách jako Týniště, Pardubice, Tachov a Plzeň. V současné době Demaco spravuje a rozvíjí průmyslové parky s víc než 50 nájemci v hodnotě přes 140 milionů eur.

Nový rok pomalu začíná klepat na dveře. A tak Demaco částečně využije 13hektarový prostor průmyslového parku DMC ValMez, který si pořídili letos v červenci. Projekt ve Valašském Meziříčí má velkou výhodu v dostatku elektrického příkonu v řádu desítek MW a v napojení na vysokotlaký plyn. „V areálu plánujeme vybudovat velkou sběrnou retenční nádrž, kterou bude možné využít částečně jako zásobník vody. Nyní se mimo jiné zabýváme zefektivněním užití vody v areálu včetně vody dešťové,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Demaco. Právě v tomto areálu na začátku roku 2023 začnou s výstavbou haly o velikosti asi 11,2 tisíce metrů čtverečních pro výrobní společnost Schott.

„Společnost Schott je naším hlavním nájemcem s plochou zhruba 38 tisíc metrů čtverečních a do budoucna máme možnost postavit v areálu další haly o velikosti 12 a 16 tisíc metrů čtverečních,“ říká Martin Černý.

DMC ValMez však nebude jediný, kde se na začátku roku začne stavět. Demaco je aktuálně v pokročilé fázi jednání s jednou nadnárodní společností, pro kterou by měli postavit velkou halu o rozloze 6,2 tisíce metrů čtverečních, a to v blízkosti centra Kolína v areálu DMC Kolín.

Je jasné, že prostory průmyslových nemovitostí Demaco budou brzy obsazené. Aktuálně je situace taková, že prázdných a nevyužitých skladů je naprosté minimum. Neobsazenost průmyslových nemovitostí je totiž dlouhodobě na rekordním minimu, a tak nově vznikající haly už jsou mnohdy zamluvené ještě dřív, než se vlastně otevřou. Takže se v příštích měsících můžeme těšit na nové informace o tom, kdo v těchto nových halách bude.

Související