Svoji síť výdejních míst rozšiřuje mezinárodní balíkový přepravce GLS o vlastní samoobslužné boxy, takzvané GLS Parcel Boxy. Připravuje se tak na zvýšený nápor v souvislosti se slevovou akcí Black Friday. V pilotním provozu bude pro letošní sezonu 85 boxů, a to napříč celou republikou. Další budou rychle přibývat.

Přepravce na vývoji svých boxů spolupracoval s českou výrobní firmou Alfa3. GLS tak reaguje na zvýšenou poptávku před vánoční sezónou a zároveň rychle rostoucí oblibu balíkomatů. Podle průzkumu z jara letošního roku tuto formu převzetí balíků v současnosti aktivně využívá již každý pátý Čech. GLS Parcel Boxy určené k příjmu a odesílání balíků doplní stávajících 1200 výdejních míst. Balíkomaty najdou zákazníci na nejrůznějších místech napříč republikou – od sídlišť, přes okolí veřejných institucí, jako jsou například školy, radnice či nemocnice, až po historické centrum Prahy. Další samoobslužné boxy v nových lokalitách budou postupně přibývat.

„V uplynulém roce jsme investovali do vývoje zcela nového software, který umožní snadnou integraci jakéhokoliv balíkomatu libovolného výrobce či provozovatele sdílených sítí do standardního procesu přepravy GLS a zároveň poskytne snadné ovládání nejen pro provoz GLS, ale především zákazníky. Ti si tak mohou v novém widgetu jednoduše nastavit, který typ výdejních míst či boxů si přejí pro své zásilky využít. Značné úsilí jsme věnovali také samotnému vývoji nové generace Parcel Boxů s důrazem na jejich spolehlivost, kvalitu a možnost sofistikované vzdálené správy,“ vysvětluje proces příprav Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Pětina lidí v Česku využívá balíkomat

Balíkový přepravce zavedením vlastních samoobslužných boxů reaguje na zvýšenou poptávku spojenou se slevovou akcí Black Friday a zároveň jejich rostoucí oblibu. Ještě před sedmi lety balíkomaty aktivně využívala pouhá tři procenta lidí, dnes je to již pětina (20 procent). Oceňují především možnost vyzvednutí zásilky v jakoukoliv denní dobu (85 procent), rychlejší výdej bez čekání ve frontě (46 procent), nižší cenu (26 procent) i rychlejší doručení (20 procent). Údaje vyplývají z průzkumu GLS realizovaného agenturou Ipsos pomocí aplikace Instant Research v březnu 2022 na vzorku 1000 respondentů.

Související

„Významný nárůst popularity samoobslužných boxů, ale i výdejních míst, jsme zaznamenali během pandemie covid-19. Z průzkumu vyplývá, že se v tomto období o 100 procent zvýšil počet lidí, kteří si nechali posílat balíky do balíkomatu,“ uvádí Pavel Včela.

Popularita doručování balíků do výdejních míst celkově roste, a proto GLS v letošním roce spustila v ČR kampaň „Všude, kde potřebujete“ s cílem rozšiřovat síť svých výdejních míst podle potřeb zákazníků. Výrazně se tak nejen zvýšil počet GLS Parcel Shopů, ale také kvalita lokalit z pohledu uživatelů služeb GLS. Navíc díky mezinárodní síti GLS mají nakupující stále častěji možnost vybrat si svoje oblíbené tuzemské výdejní místo i přímo při nákupu v zahraničním e-shopu. České e-shopy navíc mohou využívat pro zasílání balíků do zahraničí některý z více než 40 tisíc výdejních míst GLS včetně tisíců balíkomatů.

Nákupy nenechávat na poslední chvíli

GLS před Vánoci zažívá zvýšený nápor, proto zákazníkům radí, aby nákupy z e-shopů nenechávali na poslední chvíli. Vzhledem k tomu, že i sklady e-shopů jsou přetížené, trvá obvykle dva až tři dny, než přepravci dostanou zásilku do přepravy.

„Zákazníkům doporučujeme objednávat dárky s doručením na domácí adresu do pondělí 19. prosince, aby e-shopy měly dostatek času zboží zabalit a vyskladnit tak, aby došlo k předání balíku do přepravy GLS ve středu 21. prosince. V tom případě stihneme provést i druhý pokus o doručení, když není příjemce zastižen. V případě objednaní doručení do výdejního místa GLS ParcelShop je možné zboží předat do přepravy až ve čtvrtek 22. prosince,” upozorňuje Pavel Včela.

 

 

Související