E‑commerce míří na nové technologie

Obalovým trendem zůstává, a ještě nějakou dobu bude přetrvávat, akcent na udržitelnost a hledání dalších řešení pro oblast e‑commerce. S tím vším souvisí důraz na bezpečnost, vysledovatelnost, automatizaci balení a optimalizaci obalu.

Obal lze optimalizovat nejenom vhodnou volbou materiálu, ale především vlastní konstrukcí. Jinými slovy, nadrozměrné obaly se začínají konečně z e‑commerce definitivně vytrácet. Zajímavé je, že to zdaleka nemá na svědomí jen změna konstrukce obalu. I výrobci technologií si jsou totiž vědomi, že standardní obal (např. klopová krabice FEFCO ze skupiny 02 universálních rozměrů) je z hlediska nákladů na zakoupení pro řadu e‑shopů ekonomičtější záležitostí.

Na druhou stranu především zákazníci z generace Z tyto obaly z hlediska udržitelného rozvoje odmítají. Jednou z možností je optimalizace výšky – tedy předrýhování a tím dosažení „teleskopického“ snížení či zvýšení podle zaplněného prostoru. Na rozdíl od obvykle max. jedné až pěti výškových možností přináší mnohem přesnější optimalizaci tohoto typu nejnovější technologie balení, kdy po uložení zboží do krabice si konkrétní maximální potřebnou výšku nadefinuje samotný balicí stroj: v této výšce si krabici předrýhuje, eventuálně doplní jen naprosto nutnou fixací a krabici v předdefinované výšce složí a uzavře.

Související

Udržitelnost je vnímána ve spojení jak s materiálem, tak s konstrukcí. Většina spotřebitelů v e‑commerce oceňuje vratné typy obalů se dvěma samolepicími páskami, které jim usnadní případnou reklamaci, a navíc je možné opětně využít stávající obal.

Z hlediska materiálů jednoznačně na trhu dominují papírové obaly, tedy především z vlnité lepenky. Ta je dlouhodobě spotřebiteli vnímána jako jeden z nejudržitelnějších obalových materiálů vůbec. Tento top materiál je vyroben obvykle nejenom z vysokého podílu sběrového vlákna, ale je i velmi dobře zpracovatelný, potiskovatelný a recyklovatelný.

Jak v oblasti e‑commerce, tak i přepravních obalů je u balení do krabic z vlnité lepenky vidět odklon od plastových fixací.

Zatímco u přepravního velkoobjemového balení jsou trendem fixace z vícevrstvých vlnitých lepenek zkonstruovaných přesně na míru jednotlivým segmentům či produktu, v e‑commerce spotřebitelského charakteru jsou trendem (především kvůli urychlení procesu balení) naopak standardní řešení (tvarované či prořezávané papíry, papírové vlny, výsypná tělíska).

Související