Rejdaři odstavují lodě, ceny námořních přeprav se vrátily na předcovidovou úroveň. Velkoobchody celkově očekávají menší tržby. Před Vánocemi klasicky vzrůstá poptávka po přepravách, ale dopravci nevědí, jak bude situace vypadat na začátku roku 2023. Nad aktuální situací na trhu námořní přeprav se zamýšlí společnost PST CLC Mitsui-Soko.

„Mnozí velkoobchodníci mají přeplněné sklady zbožím, které nejde na odbyt, proto rejdaři nabízejí novou službu – budou na lodích vozit kontejnery tak dlouho, dokud se firmám neuvolní sklady. Lodních kapacit je teď totiž dost,“ uvádí Vít Votroubek, generální ředitel společnosti PST CLC Mitsui-Soko a člen představenstva Svazu spedice a logistiky ČR.

Skladů je nedostatek, poptávka po skladových kapacitách je vysoká. Většina postavených skladů je plně obsazena. „V září jsme otevřeli sklad v Mošnově, který jsme si brali spekulativně, a dokázali jsme ho naplnit. Teď připravujeme otevření skladu v Pohořelicích u Brna. Očekáváme, že o outsourcing skladování bude opět vysoký zájem. Firmy v současnosti sklady nutně potřebují,“ konstatuje Vít Votroubek.

Související

V Číně se postupné uvolňují proticovidová opatření

Generální ředitel dodává, že je to zčásti dáno i tím, že dodávky z Číny v poslední době vázly, vyvstaly tam totiž opět různá covidová opatření, tamní továrny byly odstavovány mimo provoz. „Covidová opatření v Číně se pod tlakem demonstrací postupně uvolňují. Nicméně kontejnery jsou na moři čtyři týdny, navíc se blíží Nový rok, kdy celá Čína nepracuje, tak uvidíme, jak situace začátkem roku bude vypadat,“ říká Vít Votroubek.

Kongesce v přístavech mizí

Cena námořních přeprav klesla na dobu před covidovou krizí. „Snížení cen na tuto úroveň jsme nečekali. V přístavech se navíc podařilo odstranit zácpy, což ale není tím, že by se zlepšila práce v přístavech, ale kvůli tomu, že ubyla kapacita kontejnerů. Zdá se, že díky krizi se tedy situace „vyřeší“. Z příštího roku máme ovšem obavu. Nevíme, co bude. Z trhu máme informace o poklesu poptávky,“ sděluje Vít Votroubek. Dodává, že situaci s přepravami mohou ovlivnit také ceny energií. „Mnohé firmy mají zafixované ceny energií do konce roku, může se tedy stát, že leckde v roce 2023 dojde k omezování výrob, což by se projevilo v menší poptávce po přepravách,“ říká Vít Votroubek.

Pozemní přepravy drží ceny

Přeprava po moři je výrazně levnější než před několika měsíci, nicméně to samé nelze říct o pozemních přepravách. „Cena pozemních přeprav se nesnižuje, což je dáno i tím, že v celé Evropě je nedostatek řidičů kamionů. Poptávka po přepravách je vysoká. Máme deset vlastních kamionů, ale trvale jich jezdí jen osm, protože nemáme řidiče. Stejný problém řeší všichni dopravci,“ vysvětluje Vít Votroubek. Doplňuje: „Vedle nedostatku řidičů a tlaku na růst jejich platů ceny dále ovlivňuje růst cen servisních prací a náhradních dílů. Například před rokem jsme kupovali pneumatiku zhruba za 5000 korun, dnes tu samou pořizujeme za téměř 10 tisíc.“

A letecké přepravy? Jejich ceny, jak uvádí Vít Votroubek, meziročně klesly, nicméně pokles není tak výrazný jako v námořních přepravách. „V letecké přepravě nejsme zdaleka na cenách před covidem. Nicméně spousta leteckého carga se přesunula zpět na moře. Je už totiž dostatek kapacity pro námořní přepravy, navíc teď nedochází k tak výrazným zpožděním lodí,“ dodává Vít Votroubek. 

Související