KML vyvíjí svoji činnost ve spolupráci s katedrou logistiky Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze (KLOG). KML během roku 2022 prostřednictvím VŠE získal grant České spořitelny, ze kterého bylo možno uhradit i náklady na odbornou exkurzi. Tuto exkurzi se KML ve spolupráci s KLOG podařilo zajistit u společnosti Upline, která je mimo jiné partnerem rejdařství MSC, což je firemní partner KLOG. 

Společnost Upline je poskytovatel služeb v oblasti multimodální, intermodální a kombinované přepravy, dále provozuje terminál kombinované přepravy v Obrnicích u Mostu, ale poskytuje i komplexní služby pro sypké hmoty (Bulk logistik). Právě uvedený terminál se stal cílem této exkurze.

Pohodlný autobus, s velmi ochotným panem řidičem, dovezl za něco málo přes hodinu účastníky akce, nejen z řad členů KML, ale i studentů z KLOG, od stanice metra Zličín přímo před administrativní budovu terminálu v Obrnicích. Zde, po krátkém úvodním slovu, začala odborná přednáška vedená ředitelem firmy Josefem Melzerem za asistence jeho kolegů. Dověděli jsme se řadu podstatných a zajímavých věcí nejen z kombinované přepravy, ale i přímo z náplně činnosti terminálu či z oblasti hromadných přeprav suchého zboží. To ale stále „nebylo ono“. Na velké otálení nebyl čas. Všichni se těšili na to, až si obléknou žluté reflexní vesty a rychle vyrazí přímo na rozsáhlou plochu pulzujícího terminálu.

Žijící město kontejnerů

Celkem samovolně jsme se během prohlídky rozdělili na tři skupiny vedené místními experty včetně kolegy Melzera. Žijící město kontejnerů, tak by se asi dalo nazvat místo, kde jsme se záhy ocitli.

Nový kolový portálový jeřáb
Nový kolový portálový jeřáb
Foto: Radek Novák

Na terminálu je vše v nekonečném pohybu – stále projíždějící tahače s plnými i prázdnými kontejnerovými šasi, mohutné kolové kontejnerové překladače (tzv. spreadery), železniční koleje s kontejnerovými vagony, obří stavby několika překládacích zařízení pro přesypávání miliard malinkých kuliček polypropylenu z 30´ kontejnerů do silničních silo návěsů.

Přeprava sypaného polypropylenu

Najednou jsme měli všichni desítky otázek a chtěli jsme všechno pořádně pochopit a bezprostředně si také všechno na vlastní oči prohlédnout. Postupovali jsme terminálem dále a dále. Na první pohled jsme ani neodhadli, jak velkou plochou projdeme.

Související

Prohlíželi jsme si otevřené kontejnery vybavené vnitřními foliemi, v nichž se přepravuje sypaný polypropylen, vyrobený v nedalekém Unipetrolu v Záluží u Litvínova. To si už každý z nás uvědomoval, že bez tohoto výrobku by náš svět asi v této podobě přestal existovat, protože se z něho vyrábí všechno možné (jde totiž o nejběžnější plast, používá se v mnoha odvětvích, v potravinářském, textilním a samo sebou v chemickém průmyslu, vyrábí se z něj nejrůznější předměty, obaly, oděvy, textilie, plastové díly…).

Nakládka silničního návěsu do kapsového vagonu

Skoro na konci terminálu pro nás byla přichystána „vychytávka“ - předvedení nakládky silničního plachtového návěsu do kapsového železničního vozu.

Nakládka silničního plachtového návěsu do kapsového železničního vozu
Nakládka silničního plachtového návěsu do kapsového železničního vozu
Foto: Radek Novák

Pak už jen po cestě zpět do administrativní budovy shlédnout zbrusu nový obří portálový kolový kontejnerový překladač a ukázky zde pro nás připravených silničních návěsů (plachta a několik druhů kontejnerových šasi, včetně samovykládacích).

V zasedací síni se ujal slova místní IT specialista a záhy opět, teď již v teple, pokračovala smršť otázek diskuze. Bylo ale již potřeba myslet na návrat. Tak ještě zvládnout připravené občerstvení a nástup do autobusu.

Cestou zpět jsme si ještě (bohužel jen z autobusu) prohlédli výsledek neprávem opomíjené, ale dosud bezprecedentní logistické akce celosvětového významu - kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. Tento pozdně gotický chrám proslul v roce 1975, kdy byl přesunut po kolejích o 841 metrů (aby byl zachráněn z města, které muselo ustoupit těžbě hnědého uhlí). Tento kostel je zapsán v Guinnessově knize rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích.

Cesta zpět proběhla rychle a bezproblémově.

Ke členům Klubu mladých logistiků a studentům katedry logistiky hovoří ředitel společnosti Upline Josef Melzer (stojí v popředí u projekčního plátna).
Ke členům Klubu mladých logistiků a studentům katedry logistiky hovoří ředitel společnosti Upline Josef Melzer (stojí v popředí u projekčního plátna).
Foto: Radek Novák

Ještě jednou je zde potřeba poděkovat předsedovi KML Lukášovi Mikšovskému za majoritní účast na získání výše uvedeného grantu České spořitelny, všem profesionálů z firmy Upline v čele s Josefem Melzerem za jejich ochotu, čas a perfektní přípravu a organizaci celé akce a KLOG za spolupráci na organizaci a přípravě akce a také panu řidičovi, za bezpečnou jízdu.

(redakčně upraveno, autor textu a přiložených snímků byl sám účastníkem této "bezva akce", jak ji hodnotí)

Související