V loňském roce rostla obliba kombinované dopravy v rámci Evropy a tento trend nadále pokračuje. V případě společnosti PST CLC Mitsui-Soko vloni došlo ke zhruba padesátiprocentnímu nárůstu objemu kombinovaných přeprav oproti roku 2021. To, jak se bude v tomto směru vyvíjet situace v roce 2023, bude záležet na vývoji ceny elektrické energie.

„Firmy vlivem různých faktorů, například kvůli nedostatku řidičů, přicházejí na to, že je kombinovaná přeprava vhodným řešením, i když nemusí vždy jít o úplně nejlevnější variantu. Zájmu o kombinované přepravy pomohla i situace týkající se Velké Británie, tedy brexitu. Kombinovaná přeprava může znamenat jednodušší přechod hranic,“ říká Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.

Související

Menší uhlíková stopa

„Když se někde přeprava zastaví, tak nečekají řidiči v kabině, ale jen část dopravního prostředku – návěs nebo kontejner. Kombinované přepravy jsou také ekologičtější, zákazníci si stále více uvědomují, že kombinovaná doprava zanechává menší uhlíkovou stupu. Silniční doprava je pouze v kratších úsecích tras, slouží jen na svoz na terminál a následně na rozvoz. Nejdelší část přepravy je buď železniční nebo vodní,“ dodává Jan Bláha.

Ceny energie ohrožují konkurenceschopnost

Letos se očekává další růst zájmu o kombinované přepravy, bude na to mít ovšem vliv vývoj cen elektrické energie.

Kombinovaná doprava se vyplácí na delší vzdálenosti, tedy trasy o délce kolem jednoho tisíce kilometrů a více (ilustrační snímek).
Kombinovaná doprava se vyplácí na delší vzdálenosti, tedy trasy o délce kolem jednoho tisíce kilometrů a více (ilustrační snímek).
Foto: PST CLC

„Cena energie i pro železnici enormně stoupla, uvidíme tedy, jak obstojí v rámci konkurence, kterou je silniční doprava. Čeká nás nejistý rok. Společnosti mnohem více než dříve budou sledovat nákladovou stránku, budou se snažit hledat úspory. Když by byla přeprava po silnici cenově výhodnější, začnou ji firmy na úkor kombinovaných přeprav více poptávat,“ konstatuje Jan Bláha. Upozorňuje, že náklady v silniční přepravě také rostou.

Spojení s Holandskem a Tureckem

V případě kombinovaných přeprav jde ve většině případů o přepravu návěsů prostřednictvím silniční a železniční cesty. Návěsy se nakládají na takzvané kapsové vagony. Společnost PST CLC Mitsui-Soko pravidelně využívá železniční spojení mezi Vídní a Holandskem – a to importně i exportně. Pro Českou republiku mají velký význam kombinované přepravy i do Turecka a z Turecka. PST CLC Mitsui-Soko využívá pravidelné vlakové spojení s Istanbulem, kdy vlaky přijíždějí do Kolína.

Kombinovaná doprava se vyplácí na delší vzdálenosti, tedy trasy o délce kolem jednoho tisíce kilometrů a více. „V rámci České republiky kombinovaná doprava nemá význam. Nevyplatí se jak z pohledu času, tak z pohledu nákladů. Přeprava po naší republice je výhodnější po silnici,“ uvádí Jan Bláha.

Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko
Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko
Foto: PST CLC Mitsui-Soko
Související