Aby bylo možné vodík využít jako paliva, je třeba jej nejprve získat z molekul, ve kterých je obsažen. Vodík lze extrahovat z celé řady látek, včetně ropy, plynu, biopaliv, kalů z čistíren odpadních vod a z vody. Dvě nejčastější metody výroby vodíku jsou parní reforming a elektrolýza čili štěpení vody. Při výrobě elektřiny z vodíku nevzniká žádný oxid uhličitý. Jsou‑li k separaci vodíku použity pouze obnovitelné zdroje energie, je proces kompletně bez emisí. To z něj dělá ideální formu zelené energie. Jediným odpadním produktem je destilovaná voda.
Rychlé a jednoduché plnění nádrže
„Vodíkový pohon může být praktičtější než li‑ionové baterie,“ vysvětluje Michal Škaloud, produktový manažer Toyota Material Handling CZ. „Záleží na vytížení vozíků v provozu. Pokud provozní podmínky nedovolují využít k dobíjení baterie krátké přestávky trvající zhruba 15 minut, představují palivové články s rychlým doplňováním vodíku (1 až 3 minuty podle typu vozíku) optimální řešení s minimálními prostoji. Nádrže na vodík o objemu 0,5 až tři kilogramy jsou kompaktní, vozík jimi může být vybaven i dodatečně a lze je doplňovat uvnitř i venku, a to i při nízkých teplotách. Načerpané množství vodíku v nádrži vystačí na osm hodin provozu. Palivový článek je flexibilní, a proto se se špičkami vyrovnává snáze a efektivněji než olověné a li‑ionové akumulátory.“
Pro koho je vodík optimální variantou
Výhody palivových článků využijí nejvíce uživatelé s velkými flotilami čítajícími 50 a více strojů, jejichž běžný vícesměnný provoz vyžaduje častou výměnu baterie. Čím více vozíků, tím vyšší nákladové efektivnosti a rychlejší návratnosti investice dosáhnete. Evropská unie navíc zavádění technologie s palivovými články aktivně podporuje. Ideální je využití vodíku i pro pohon nákladních automobilů nebo dodávek.
„Například velké logistické i výrobní firmy potřebují pracovat v nepřetržitých provozech zcela bez přestávek, což je u stávajících bateriových technologií organizačně náročnější,“ říká Michal Škaloud. „V takovém případě buď musí provozovat dostatečný počet náhradních olověných baterií, pravidelně je měnit a šest až osm hodin je dobíjet v nabíjecích místnostech, nebo může pracovat s li‑ionovou technologií, která zase vyžaduje dodržování průběžného mezidobíjení a hlídání objemu odebrané energie. Eliminace výměny a údržby baterií i přechod na jednoduchý způsob doplňování paliva přinese značné časové i finanční úspory. Přejezd do vzdálených nabíjecích místností a vlastní výměna baterie zabere také mnoho času, nehledě na bezpečnostní rizika s touto výměnou spojená. Prostor nabíjecích místností lze využít k výrobní činnosti nebo ke skladování.“
Vodíkový pohon s Toyotou
Toyota Material Handling nabízí kombinaci vlastních zkušeností a fundovaných partnerů. Díky tomu je schopna zajistit a realizovat kompletní spektrum řešení pohonu manipulační techniky odpovídající současným nejpokročilejším technologickým znalostem a vybrat a doporučit optimální řešení podle potřeb jednotlivých provozů.
Nádrže na vodík o objemu 0,5 až tři kilogramy jsou kompaktní a vozík jimi může být vybaven i dodatečně. Načerpané množství vodíku v nádrži vystačí na osm hodin provozu.
Toyota spolupracuje na výrobě a používání palivových článků a vodíkové infrastruktury s americkou firmou PlugPower (založena 1997), aktuálním lídrem ve vývoji a výrobě čistých a komerčně použitelných energetických řešení. Je jediným globálním výrobcem schopným vyrábět palivové články pro odvětví manipulace s materiálem (24–80V vozíky). Do provozu uvedla již přes 35 tisíc jednotek, což představuje zkušenost převyšující 100 milionů provozních hodin.
Palivové články téměř pro jakýkoli vozík
V současné době může vodík využít 90 procent vozíků značky Toyota – čelních vysokozdvižných vozících řady Traigo i ve skladové technice všech typů, od ručně vedené techniky přes retraky a vychystávací vozíky až po nejvýkonnější VNA stroje. Řešení je vhodné i do mrazírenských skladů, neboť rozsah pracovní teploty vodíku je od ‑30 °C do 40 °C. Zbývajících 10 procent zatím tvoří malé ručně vedené stroje typu BT Levio LWI nebo LWE a jejich vysokozdvižné ekvivalenty, které mají velmi malý bateriový prostor.

Elektrický vozík vyžaduje pouze malou modifikaci, aby mohl palivové články využít optimálně a bezpečně. Články se vyrábějí se stejnými nebo podobnými rozměry jako standardní olověné baterie, takže nevyžadují dodatečný prostor – bateriový prostor má rozměry podle DIN. Shodná je i elektroinstalace, nutné je zajistit vývod pro zasunutí tankovací pistole. Všechny typy vozíků mohou být tankovány na stejném plnicím zařízení.
Životnost palivových článků PlugPower dosahuje až 10 let. Je delší než u olověných baterií a srovnatelná s li‑ionovými bateriemi.
Vozíky Toyota jsou vybavené bezpečnostními certifikáty a technickými listy. Palivové články je možné dodatečně nainstalovat i do starších vozíků, pokud mají dostatečně prostorný bateriový prostor, do kterého mohou být umístěny. Toyota má zajištěný servis i vyškolené techniky certifikovány pro práci s výbušnými technologiemi (stejné jako pro práci s CNG vozíky). Palivové články podléhají každoroční revizi obdobně jako jiné tlakové nádoby a jsou velmi dobře chráněny proti poškození samy o sobě. Jakákoli jiná nadstandardní ochrana vozíků není potřebná.
Vodíková infrastruktura roste pomalu
Vodík je z hlediska pohonu manipulační techniky u Toyoty připravenou a velmi perspektivní technologií. Pro velké třísměnné nebo nepřetržité provozy je vodík nejlepším řešením a velcí uživatelé v něm vidí zajímavý potenciál, informují se o detailech, rádi by vozíky viděli a testovali. Rychlejší rozvoj brzdí chybějící infrastruktura, jejíž budování i prodlužuje návratnost investice, což je pro investory klíčové.
Toyota již s potencionálními zástupci dodavatelů vodíkové infrastruktury, samotného vodíku i s dodavateli komplexního řešení fotovoltaiky a elektrolyzérů jedná. Manipulační techniku má vyřešenou a je schopna ji dodat relativně rychle. Může navrhnout komplexní řešení na při stavbě nového provozu i řešení do již stávajících objektů. Návratnost mohou zkrátit a další zvýšení zájmu podnítit případné dotace. Toyota této technologii věří a je připravena zájemce podpořit a být jim nápomocna při hledání optimálních řešení pohonu manipulační techniky.
„Toyota podporuje udržitelné podnikání a intralogistické procesy svých zákazníků prostřednictvím nabídky maximálně účinných energetických a pohonných systémů svých vozíků,“ zdůrazňuje Michal Škaloud. „Vyvíjí a implementuje technologie, které významně snižují emise oxidu uhličitého a mají vysokou energetickou účinnost. Vodíkové palivové články mají velký potenciál a mohou být vedle li‑ionové technologie ještě výhodnější alternativou k olověným bateriím. Ze stejného objemu vodíku je možné získat více energie než z tradičních zdrojů. Toyota momentálně nabízí asi nejširší portoflio vozíků, které mohou toto palivo budoucnosti využít.“
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.