Od doby, kdy svět zasáhla pandemie koronaviru, prochází nejen ekonomika, ale i další obory zásadními proměnami. Jak se dopady covidu‑19 odrazily na činnosti vaší společnosti?

Byli jsme v logistice do značné míry zvyklí na nějaké standardy a zvyklosti, které platily. Například jsme počítali s tím, že fungují období sezon a období mimo sezonu, a ta na nás vyvíjela jistý tlak reagovat během kalendářního roku na tyto pravidelné události.

S nástupem covidu‑19 se tento standard naprosto zbořil a to, co bylo zavedeným pravidlem, se de facto ze dne na den úplně změnilo. Zejména malí retailoví hráči, respektive jejich obchodní centra nebo kamenné prodejny, byli zásadně omezeni v činnosti. Došlo tak k naprosté změně spotřebitelského chování, což logistika pociťuje mezi prvními obory.

U klientů využívajících naši službu Omni‑channel pro nás covid znamenal nutnost velmi rychle reagovat na přesun prodeje na druhý kanál, tedy na e‑commerce. Ze dne na den jsme si dokázali vypomoci a přesunout naše kapacity, v některých případech je až několikanásobně pro e‑commerce logistiku navýšit.

Související

Zároveň pro nás nová situace znamenala velká úskalí v dopravě. Museli jsme pozastavit některé aktivity a reagovat na redukci kapacit některých dopravních partnerů.

Rozšířili jsme naši platformu v Lovosicích, takže v kalendářním roce 2022 došlo k nárůstu našich skladových ploch. V Lovosicích jsme rozšířili stávající projekt, který se věnuje e‑commerce aktivitě tak, aby klient mohl reagovat na tržní poptávku a mohl rozšiřovat svůj byznys.

A v neposlední řadě zajímavá situace nastala ve vztahu ke klientům, protože jsme pocítili, že nás krize více sblížila. Obě strany se sblížily natolik, že dokázaly situaci pružně a rychle řešit. Třeba v oblasti plánování jsme se daleko více bavili o tom, co nás čeká, jaké jsou výhledy, jaké na nás budou požadavky na týdenní, maximálně měsíční bázi. Snaha klientů v tomto procesu velmi aktivně participovat hrála významnou roli v tom, abychom dokázali zajišťovat ty služby, které u nás poptávali.

Náročnost plánování zasáhla celé portfolio služeb naší společnosti, ať již jde o skladování, handling, dopravu, nebo co‑packing, u něhož se také zejména ze strany kosmetických nebo rychloobrátkových klientů do jisté míry měnily jejich požadavky.

Provoz FM Logistic v Tuchoměřicích

Jakub Morávek provedl redakci měsíčníku Logistika tuchoměřickým skladem, z něhož jsou vychystávány objednávky pro český a slovenský trh jak pro kamenné prodejny, tak pro e‑commerce platformy. „V obou kanálech jsme s klienty automaticky datově napojeni, zároveň jsme takto propojeni i s kurýry, kteří zajišťují last mile delivery,“ říká Jakub Morávek.

Skladové pozice slouží pro oba distribuční kanály, klient nemusí využívat zdvojených pozic ani držet dvojí zásobu. „V jeden a týž moment jsme schopni daný artikl vypickovat buď do obchodu, nebo právě do e‑commerce. To vše je řízeno systémem. Veškeré změny máme zaznamenané a dokážeme sledovat, jaká je aktuální zásoba a stav zboží, tyto údaje svým klientům sdílíme,“ upřesňuje Jakub Morávek. Finalizační zóna je pod kamerovým dohledem, aby kdykoliv bylo možno dohledat případné reklamace.

Pro distribuci na prodejny využívá FM Logistic vratné obalové materiály, skládací přepravky. Není tedy nutné neustále dokupovat kartonové obaly.

Část prostoru je vyčleněna pro skladování nebezpečného zboží, drogistických produktů, řada klientů je z oblasti FMCG.

V další části skladu FM Logistic zajišťuje e‑commerce aktivity určené pro evropský trh, zásobuje odtud střední i západní Evropu a Skandinávii.

Vyvinuly se z vašich operativních reakcí na situaci v době pandemie nějaké nové vzorce řešení služeb, které poskytujete vašim klientům?

Zásadním krokem bylo zrychlení digitalizace procesů ve firmě a celé komunikace, s čímž jsme z velké části začali v letech 2018 a 2019. I co se týče administrativních pozic ve skladě, naučili jsme naše týmy pracovat s virtuálními platformami a část těch týmů převést na home oficce a tím pádem snížit i rizika nákazy napříč provozy. Tento efekt do dneška funguje a platí. Dnes jsme daleko pružnější a digitální nástroje využíváme plnohodnotně.

Zároveň jsme implementovali nástroje, které nám umožňují automatizované spravování dat a jejich vizualizaci, abychom dokázali co nejlépe a nejpřesněji komunikovat interně a také s našimi klienty.

Zmínil jste změny, které se týkaly vašich partnerů dopravních, někteří bohužel zkrachovali. Situace v tomto segmentu není růžová dodnes.

Domnívám se, že preference řidičů se do značné míry přeorientovaly spíše na jistotu, co se týče pracovní náplně. Řada řidičů našich dopravců opustila naše řady a přesunula se například do autobusové dopravy. Neustálý úbytek profesionálních řidičů v kamionové dopravě pokračuje a vnímáme to jako jeden z velkých problémů, který se netýká jen České republiky a nejen střední Evropy.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.