Společnost FM Logistic a obchodní dům Ikea oficiálně zahajují novou kapitolu spolupráce v oblasti skladování a logistických služeb pro internetové prodeje. Vůbec poprvé tak bude v Polsku sklad vybaven roboty od společnosti Locus Robotics, kteří budou pomáhat při zpracování objednávek přicházejících z celého Polska. Jedná se o zatím nejrozsáhlejší automatizaci logistických procesů, kterou FM Logistic zavádí ve střední Evropě, a o zásadní krok vpřed v rozvoji vícekanálové logistiky společnosti Ikea v Polsku.

Roboti od Locus Robotics využívá ve svých amerických skladech například společnost Shipmonk, jak jsme připomněli například ve fotogalerii v tomto článku. V Evropě je pro svého klienta – rovněž řetězec Ikea – využívá společnost DHl Supply Chain, jak jsme psali například ZDE

„Polsko je první zemí, kde je ve skladu společnosti FM Logistic nasazeno 46 pomocných robotů od americké společnosti Locus Robotics, kteří zpracovávají objednávky,“ uvádí aktuální tisková zpráva FM Logistic.  Podle ní se jedná o jediné řešení na trhu, kdy roboti plně spolupracují s lidmi, a zároveň první využití robotů druhé generace na světě. Roboti nyní uzvednou až 36 kilogramů, což je dvakrát víc než v minulosti, a mohou připravit zároveň až čtyři objednávky, které zaměstnancům skladu pomohou vyzvednout.

Související

Robot dojede k příslušnému regálu a na obrazovce zobrazí, jaký produkt a kolik kusů je potřeba vyzvednout. Poté pomocí laserových senzorů nalezne nejkratší možnou trasu mezi regály a dojede k dalšímu pracovníkovi. V následném kroku pak objednávky dorazí k automatickému dopravníku, kde jsou roztříděny podle různých technologií: od obálek po balíky se sníženou výškou až po krabice na míru. Nakonec jsou balíky rozděleny do skupin podle přepravních společností.

Měřitelné výsledky

„Ve společnosti FM Logistic se držíme zásady, že automatizované logistické procesy používáme jen tam, kde lze dosáhnout měřitelných výsledků. V případě tohoto projektu, kdy je třeba naplnit očekávání klienta i konečných zákazníků ohledně kvality a usnadnit práci týmů pracujících ve skladech, je rozsáhlá automatizace tím nejlepším řešením,“ říká Guilhem Vicaire, ředitel Central Europe Business Solutions ve společnosti FM Logistic. A dodává: „Vzhledem k tomu, kolik různých výrobků a s jak různými rozměry Ikea nabízí, bylo nutné použít několik různých technologií. V současné době je zhruba 50 procent všech objednávek vyřizováno plně automatizovaně. Druhá polovina objednávek se balí ručně, z toho okolo 8 % objednávek jsou tzv. křehké produkty, jako například sklo, a 10 procent objednávek jsou velkorozměrné balíky, které roboti právě z důvodu jejich velikosti nemohou ve skladu vyzvedávat. Odhadujeme, že díky použitým řešením jsme dosáhli 225procentní efektivity při vyzvedávání objednávek ze skladu a 175% efektivity při jejich balení. To představuje významnou pomoc při realizaci a rozvoji vícekanálové strategie našeho klienta.“

Ve skladu se na 16 tisících metrech čtverečních nachází zhruba sedm tisíc typů výrobků Ikea. Díky poloze skladu, moderní infrastruktuře a automatizaci mají nyní zákazníci Ikea o 2,5 hodiny času navíc na odeslání objednávky tak, aby byla doručena následující den. Kapacita skladu umožní za první rok provozu zpracovat více než jeden milion objednávek. Počet odbavených objednávek bude pak v příštích letech dále narůstat. Použitá automatizovaná logistická řešení, jako je balení objednávek na vyžádání, přinesou také například nižší spotřebu papíru.

Vícekanálový přístup k prodejům

„Cílem obchodního domu Ikea je nabízet vybavení domácnosti, které je dostupné, udržitelné a pohodlné pro všechny. Návštěva obchodního domu a skládání nábytku byly vždy přirozenou součástí nakupování v Ikea. Nyní ale nabízíme zákazníkům více možností. Vícekanálový přístup k prodejům je zárukou toho, že naši zákazníci si budou moci koupit kvalitní vybavení domácnosti kdykoliv, jakkoliv a odkudkoliv budou chtít,“ říká Sebastian Kaczmarski, Central Fulfilment Operations Manager, Ikea Distribution Services S.A., a dodává: „Tato investice také představuje další kapitolu ve více než dvacetileté spolupráci mezi společnostmi Ikea a FM Logistic v Polsku.“

Společnost FM Logistic jako poskytovatel logistických služeb nabízí svým klientům novou hodnotu a možnost společně navrhnout udržitelné vícekanálové dodavatelské řetězce. Automatizace je jedním z pilířů této strategie. Tím hlavním je pak výběr řešení připravených na míru potřebám konkrétního klienta. Experti společnosti FM Logistic, kteří mají zkušenosti v oblasti návrhu řešení, realizace a provozu skladovacích systémů, jsou k dispozici klientům během celého procesu.

Související