Postupné snížení objednávek zboží z Asie nutí přepravce k pohledu na trhy ostatních světadílů, například Afriky. Hlavní destinace tohoto kontinentu, kam se zboží převáží, jsou Jihoafrická republika, Egypt, Maroko, Keňa a Nigérie. Transportované artikly zahrnují elektroniku, průmyslové komponenty, potravinové doplňky či součástky pro automotive. Do Afriky se ale vozí třeba i písek. Stane se tamní největší ekonomika, JAR, novou Čínou? Podle DSV se Afrika do budoucna stane stěžejním trhem.  

Po turbulentních letech, přepisující mnohé milníky v přepravě zboží, přehodnocuje celý svět svou závislost na asijských trzích, a hlavně na Číně. Nejen kvůli dopadům covidu směřují společnosti svou pozornost i na trhy ostatních světadílů. Společnosti automotive průmyslu přesouvají závody do Indie a severní Afriky. Na to reagují přepravci zboží, kteří budují v těchto destinacích své základny se sklady, ve kterých mohou uchovávat objednávky. Vytvářejí se i nové charterové linky, aby transport probíhal maximálně plynule.

Související

Mezi hlavní země, do kterých se transportují náklady, patří Jihoafrická republika, Egypt a Maroko, v menší míře Keňa a Nigérie. Běžně převážené zboží zahrnuje průmyslové komponenty do strojírenství, součástky pro automotive, potravinové doplňky, elektroniku nebo dětské stavebnice. K pozoruhodnostem náležejí především nestandardní transporty, například závoz několika tun písku do Afriky.

„V Africe máme nejsilnější zastoupení v Jihoafrické republice. Tam dokonce přepravujeme zboží devíti charterovými lety týdně z Lucemburska do Johannesburgu. Je to pro nás velmi důležitý trh. Ačkoli nepředstavuje konkurenci největší asijské ekonomické velmoci, stává se stále významnějším. Velké africké trhy pro nás reprezentují státy na severu jako Egypt a Maroko, ale podstatná jsou pro nás i Nigérie, Etiopie nebo Keňa. Kromě dlouhodobých kontraktů s klienty řešíme často též speciální projekty, jako je převoz průmyslových generátorů, turbín nebo humanitární pomoci. Jednou za čas se naskytne i rarita, jako je třeba právě převoz písku do Afriky. Dodám ale, že šlo o písek sklářský,“ říká Robert Kraus, director, Air Department, DSV Air & Sea, CZ. 

Afrika bude představovat pro globální obchodní trh důležitého hráče. Odklonem od čínské ekonomiky bude pro společnosti důležité zajistit pracovní sílu pro výrobu, blízkou vzdálenost vůči Evropě a vstřícný přístup k budování infrastruktury. Tyto parametry povětšinou africké státy splňují, proto jsou pro výrobní společnosti, potažmo přepravce, přitažlivé.

Související