Vymezení okamžiku, kdy má dopravce zásilku ve své péči, skýtá celou řadu úskalí, s nimiž se praxe vypořádává někdy lépe a někdy hůře. Zjednodušeně lze říci, že doba, po kterou je zásilka v péči dopravce a tento za škody na zásilce odpovídá, je vymezena dvoustranným právním jednáním odesílatele (či jím pověřené osoby) a dopravce, na základě kterého dopravce nabývá kontrolu nad zásilkou. Tato doba je pak ukončena opět dvoustranným právním jednáním uskutečněným mezi dopravcem a příjemcem, kdy dopravce pozbývá kontrolu nad zásilkou a příjemce kontrolu nad ní nabývá.
Pro úplnost je sice třeba zmínit, že přeprava může být ukončena řádně i jiným právem předvídaným způsobem (např. složením zásilky na účet oprávněného dle čl. 16 odst. 2 Úmluvy o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě, dále jen „CMR“, nebo vydáním zboží celním či daňovým orgánům za podmínek dle čl. 17 § 2 Jednotných právních předpisů pro smlouvu o mezinárodní železniční přepravě zboží, dále jen „CIM“, atd.), ale pro potřeby tohoto článku můžeme tyto případy pominout.
Jelikož vydání zásilky (přidržujeme se zde terminologie zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, dále jen „OZ“ a českého překladu CMR) a ukončení přepravy je charakterizováno nabytím kontroly příjemce nad zásilkou, lámou si odesílatelé, dopravci a příjemci občas hlavu nad tím, jak pohlížet na případy, kdy příjemce nabyde nebo má nabýt kontrolu nad zásilkou dříve, než zboží dojde do místa dodání (aniž by bylo místo dodání změněno dispozičním úkonem k tomu oprávněné osoby). Problém to není jen právní, ale i jazykový, jelikož takovéto případy můžeme gramaticky správně označovat jako „vydání zásilky příjemci“ či „převzetí zásilky příjemcem“, jakkoliv, jak bude uvedeno níže, může být takovéto pojmenování matoucí.
Konkrétní případy
Situace, kdy je třeba, aby se zásilka, byť i jen dočasně či opravdu krátkodobě dostala pod kontrolu příjemce ještě dříve, než dojde do místa určení, mohou nastat snadno. Jako příklad lze uvést situaci, kdy v průběhu přepravy dojde vlivem hustého provozu či nedbalého jednání jiného účastníka silničního provozu k nehodě nákladního vozidla a k jisté míře poškození nákladu (či třeba jen jeho obalu).
Obdobně může příjemce získat informaci, že zboží bylo poškozeno v průběhu určité fáze přepravy zajišťované jedním dopravcem a nyní se nachází v místě překládky. Příjemce může být motivován zjistit (i prostřednictvím svého zástupce) stav zásilky dříve, než bude přeprava pokračovat náhradním vozidlem či s dalším dopravcem, aby byl schopen zhodnotit, zda byla zásilka poškozena či zda pro něj má vůbec poškozená zásilka význam. Za tím účelem bude muset příjemce nad zásilkou dočasně nabýt kontrolu (otevřít kontejner, část zásilky vyložit atd.).
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později