Výsledky průzkumu nákupní chování zákazníků napříč Evropou – E-shopper Barometer, který každoročně provádí Geopost (dříve DPDgroup), ukazují, že vyzvedávání balíčků mimo domov se stává v Česku běžným jevem, podobně jako tomu je již dlouhodobě v případě dobírky.

Na výdejní místa si nechává doručovat 49 procent lidí, oblíbenost stoupá i u samoobslužných boxů, které využívá 26 procent a u prodejce si zboží vyzvedává 21 procent českých zákazníků. Již během pandemie jsme se naučili objednávat online léky a tento trend nadále přetrvává – v roce 2022 jsme jich nakoupili o 11 procent více, než ostatní evropští eshoppeři, rozdíly panují i v jiných kategoriích. Lišíme se také v pocitech, které v nás online nakupování vzbuzuje.

I když v celé Evropě zájem o doručení domů mírně klesá, a to hlavně z důvodu rozšiřující se nabídky možností, kam lze balíček doručit, průměr se drží stále vysoko na 78 procentech. V Česku tento způsob zaznamenal loni pokles na 71 procent (- 6 procent) zejména ve prospěch samoobslužných boxů (+ 5 procent), kam si objednává balíčky 26 procent lidí. Klasická výdejní místa se těší vysoké oblibě dlouhodobě a drží se na 49 procentech, zatímco evropský průměr je v tomto porovnání výrazně nižší – pouze 20 procent. Na prvním místě jsou Francouzi, s 56 procenty. U prodejce v kamenné prodejně si balíček vyzvedává 21 procent lidí, stejný způsob využívá v průměru jen 10 procent Evropanů. Celých 69 procent českých zákazníků pak obvykle využívá více než jedno místo pro doručení (místa libovolně střídá), ve zbytku Evropy je průměr opět výrazně nižší, a to 48 procent.

Související

Kategorie zboží

V kategoriích nejvíce nakupovaného zboží u nás vede standardně móda spolu se zdravím a krásou (shodně 50 procent, evropský průměr 59 procent). Zajímavé je zde srovnání se Slovenskem, kde se móda nakupuje mnohem více, než u nás (69 procent) a naopak zboží pro volný čas mnohem méně – Česku 45 procent, Slovensko zaostává ještě o pět procent za evropským průměrem (37 procent).

Následuje obuv (47 procent, evropských průměr 49 procent) a léky - 45 procent, (evropský průměr 34 procent). Knihy si u nás nakoupí online pouze 38 procent lidí (stejně jako v roce 2021), zatímco v jiných zemích je to 43 procent (pokles o dvě procenta). Kategorie hightech a elektronika poklesla oproti roku 2021 o jedno procento na 26 procent (evropský průměr 29 procent). Hračky objednává online 32 procent českých zákazníků, evropský průměr je 29 procent. Menší kusy nábytku a dekorace do bytu nakupujeme pak zcela stejně, jako ostatní evropští respondenti (31 procent).

Pocity při nakupování

Zajímavé rozdíly panují také v samotných pocitech z online nakupování - zatímco čeští respondenti jsou si jisti, že na internetu mohou nakoupit téměř všechno zboží (62 procent), stejný názor zastává pouze 55 procent ostatních Evropanů. Pouze 61 procent Čechů je pak přesvědčeno, že online nakupování je mnohem méně stresující, než to v kamenném obchodě na rozdíl od evropského průměru (66 procent). Čeští zákazníci se staví také více skepticky k ušetření času – tento efekt přisuzuje nákupům na internetu 72 procent, evropský průměr činí 77 procent.

Související