Svět se již zčásti zotavil z covidových let a mezinárodní obchod se dál rozvíjí. Lockdowny ochromující přepravu zboží se zdají být zapomenuty, přesto však ve světě logistiky přetrvává určitá nejistota, neboť zkušenost posledních let byla zcela nová pro firmy i jednotlivce. Snadnost zavádění rozsáhlých opatření, která výrazně omezila, až zastavila pohyb zboží mezi národy i kontinenty, ponechává prostor pro obavy z dalšího vývoje.
Globální logistiku v současnosti ovlivňuje také obchodní napětí mezi hlavními ekonomikami, zejména Spojenými státy a Čínou, a překážky vytvářené volnému obchodu. Ty přinášejí vyšší náklady pro výrobce, logistiky a nakonec i pro spotřebitele. Podobné dopady má rovněž válka na Ukrajině a sankce uvalené na Rusko.
Další zátěž pro logistiku souvisí s rostoucími požadavky na udržitelnost a snižování uhlíkové stopy prakticky ve všech oborech. Přepravy zboží se dotýká zejména snaha omezit a nakonec vyloučit používání ropných paliv s cílem zcela přejít na obnovitelné zdroje. S tím vším se musí logistika vyrovnávat. V složitém a proměnlivém světě nacházejí logistické firmy řešení v zavádění nových technologií a přechodu na digitalizaci a automatizaci svých procesů.
Křehké a zranitelné
„Pandemie narušila globální dodavatelské řetězce a situace se dosud nevrátila do předcovidového stavu,“ vysvětluje Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.
„Dodavatelské řetězce jsou křehké, zranitelné a společnosti se učí s touto situací pracovat. My v Dachseru jsme si v době pandemie stanovili za cíl udržet dodavatelské řetězce našich zákazníků v chodu a nyní se snažíme spolu s nimi budovat odolné supply chainy. Válka na Ukrajině situaci samozřejmě ještě zhoršila, nejenže se zbožové toky s Ruskem, Běloruskem a Ukrajinou na jaře loňského roku zastavily, ale tato situace ovlivnila i trh práce, kdy se naši dodavatelé přeprav museli obejít bez zahraničních pracovníků z těchto zemí. Trhy práce i přeprav se však nyní začínají pomalu dostávat do normálu,“ dodává Jan Polter.
Nikdo nemohl být připraven
Logistické řetězce se snažily s těmito nebývale silnými nárazy a změnami vyrovnat, ale je nutno přiznat, že na takové změny, jejich intenzitu a amplitudu významu nebyly připraveny. „Nemalou roli pak hrála politická rozhodnutí a jejich externí dopady – především karanténní opatření či neblahé čínské úplné lockdowny,“ upozorňuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. „Začátek války na Ukrajině pak byl už jen pověstnou třešničkou na dortu – i když zde si troufnu podotknout, že pro mnohé subjekty, jinak válečnými omezení zcela nezasažené, je válka na Ukrajině ideální výmluvou pro jejich slabé výkony. Nicméně v tuto chvíli se zdá, že se logistické procesy přece jen vracejí do normálu. Liniové lodní společnosti se snaží dodržovat jízdní řády; v přístavech se opět pracuje normálně, kongesce a zpoždění pomalu z hlášení logistických manažerů mizí; kapacita ve vzduchu je dostatečná; přeplněné sklady se vyprazdňují a silniční dopravci jsou s to zboží doručovat na čas.“
Kyvadlo ekonomického cyklu je však neúprosné, objednávky klesají jak co do počtu, tak velikosti.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 1/2025





