Svět se již zčásti zotavil z covidových let a mezinárodní obchod se dál rozvíjí. Lockdowny ochromující přepravu zboží se zdají být zapomenuty, přesto však ve světě logistiky přetrvává určitá nejistota, neboť zkušenost posledních let byla zcela nová pro firmy i jednotlivce. Snadnost zavádění rozsáhlých opatření, která výrazně omezila, až zastavila pohyb zboží mezi národy i kontinenty, ponechává prostor pro obavy z dalšího vývoje.
Globální logistiku v současnosti ovlivňuje také obchodní napětí mezi hlavními ekonomikami, zejména Spojenými státy a Čínou, a překážky vytvářené volnému obchodu. Ty přinášejí vyšší náklady pro výrobce, logistiky a nakonec i pro spotřebitele. Podobné dopady má rovněž válka na Ukrajině a sankce uvalené na Rusko.
Další zátěž pro logistiku souvisí s rostoucími požadavky na udržitelnost a snižování uhlíkové stopy prakticky ve všech oborech. Přepravy zboží se dotýká zejména snaha omezit a nakonec vyloučit používání ropných paliv s cílem zcela přejít na obnovitelné zdroje. S tím vším se musí logistika vyrovnávat. V složitém a proměnlivém světě nacházejí logistické firmy řešení v zavádění nových technologií a přechodu na digitalizaci a automatizaci svých procesů.
Křehké a zranitelné
„Pandemie narušila globální dodavatelské řetězce a situace se dosud nevrátila do předcovidového stavu,“ vysvětluje Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.
„Dodavatelské řetězce jsou křehké, zranitelné a společnosti se učí s touto situací pracovat. My v Dachseru jsme si v době pandemie stanovili za cíl udržet dodavatelské řetězce našich zákazníků v chodu a nyní se snažíme spolu s nimi budovat odolné supply chainy. Válka na Ukrajině situaci samozřejmě ještě zhoršila, nejenže se zbožové toky s Ruskem, Běloruskem a Ukrajinou na jaře loňského roku zastavily, ale tato situace ovlivnila i trh práce, kdy se naši dodavatelé přeprav museli obejít bez zahraničních pracovníků z těchto zemí. Trhy práce i přeprav se však nyní začínají pomalu dostávat do normálu,“ dodává Jan Polter.
Nikdo nemohl být připraven
Logistické řetězce se snažily s těmito nebývale silnými nárazy a změnami vyrovnat, ale je nutno přiznat, že na takové změny, jejich intenzitu a amplitudu významu nebyly připraveny. „Nemalou roli pak hrála politická rozhodnutí a jejich externí dopady – především karanténní opatření či neblahé čínské úplné lockdowny,“ upozorňuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. „Začátek války na Ukrajině pak byl už jen pověstnou třešničkou na dortu – i když zde si troufnu podotknout, že pro mnohé subjekty, jinak válečnými omezení zcela nezasažené, je válka na Ukrajině ideální výmluvou pro jejich slabé výkony. Nicméně v tuto chvíli se zdá, že se logistické procesy přece jen vracejí do normálu. Liniové lodní společnosti se snaží dodržovat jízdní řády; v přístavech se opět pracuje normálně, kongesce a zpoždění pomalu z hlášení logistických manažerů mizí; kapacita ve vzduchu je dostatečná; přeplněné sklady se vyprazdňují a silniční dopravci jsou s to zboží doručovat na čas.“
Kyvadlo ekonomického cyklu je však neúprosné, objednávky klesají jak co do počtu, tak velikosti.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později