Převzít si nákup a zároveň poslat dál nepotřebné knihy, aby dělaly radost jinde. To je vize nového projektu dvou velkých českých inovátorů internetových služeb: prodejce potravin Rohlik.cz a knižního secondhandu Knihobot.cz. Ti přicházejí s ojedinělou společnou službou, která umožňuje při převzetí nákupu kurýrovi rovnou svěřit i zásilku nevyužívaných knih pro Knihobot. O nic dalšího se zákazníci starat nemusí, firmy si totiž balíček samy předají a jim jen přijdou peníze na účet. Rohlík navíc výnosy za tuto službu věnuje kompletně na charitativní účely.
Od května budou mít zákazníci Rohlíku možnost kurýrům při převzetí nákupu předat i nepotřebné knihy a prodat je prostřednictvím knižního secondhandu Knihobot. Novinka je nejen ekonomická, ale i ekologická. Firmám nevznikají náklady navíc, protože Knihobot díky rozsáhlé funkční logistice Rohlíku nemusí najímat vlastní kurýry nebo doručovatele. A Rohlík si tašky s knihami přidá do svých dodávek, čímž dojde ke stoprocentnímu využití kapacity kurýrů a snížení uhlíkové stopy.
„Vždy se snažíme přemýšlet nad tím, jak naše služby ještě zmaximalizovat a zákazníkům i trhu přinést zase něco nového. Co jim ušetří o trochu více času nebo jim usnadní život. A přesně o tom je naše spojení s Knihobotem. Jsme nadšení, že jsme se dohodli. Vše jsme rychle odstartovali a nový projekt teď pomáhá nejen zákazníkům, kterým rozhodně usnadníme být zase o něco ekologičtější, ale i těm, kteří potřebují pomoc,” říká o projektu CEO Rohlíku Martin Beháň a upozorňuje tak na další rozměr projektu – ten charitativní.
Rohlík totiž veškeré finance, které získá od Knihobotu za zajištění logistiky balíčků, věnuje charitativním organizacím. Konkrétně neziskovkám, které pomáhají samoživitelkám a samoživitelům, dětem bez domova a seniorům v nouzi. Spokojenost ze vzájemné spolupráce je i na straně Knihobotu. „Ve všech procesech se snažíme být maximálně ekonomičtí. I proto nám dává smysl využít ke svozu službu, která na cestách k zákazníkům využije své kapacity a pomůže lidem dostat použité knihy snadno zpět do oběhu,“ komentuje Dominik Gazdoš, CEO Knihobotu.
Spojení je v tuzemsku opravdovou raritou a svědčí nejen o maximální ochotě velkých byznys hráčů spolupracovat v zájmu udržitelné budoucnosti, ale také o velké chuti přicházet neustále s inovacemi, novými cestami a funkčními ekologickými řešeními.
Dva v jednom
Celý proces je pro zákazníka velmi jednoduchý. Při doručování nákupu si pouze připraví nepotřebné knihy do tašky, na kterou napíše své telefonní číslo a email. Tašku pak předá kurýrovi a tím jeho starost končí. V Knihobotu je zásilka knih spárována se zákazníkem a zanesena do systému. Knihobot knížky sám nafotí, nacení a nabídne k prodeji. Poté, co se kniha prodá, obdrží zákazník 60 procent prodejní ceny minus 29 Kč.
Přicházejí noví zákazníci
Knihy bude možné odevzdat kurýrům v hlavním městě i regionech, ve kterých mají flotily Rohlík.cz perfektní zastoupení. „Jsme rádi, že naši zákazníci získají v rámci celé republiky další možnost, jak knihy do oběhu poslat, aniž by je museli balit a složitě připravovat. A věřím, že díky Rohlík.cz se dostaneme i do domácností, které nás dosud neznají,” dodává Gazdoš. Jednoduchost vracení knih je podle něj základním předpokladem, jak lidi naučit posílat knihy dál. To, že lidé nemusí knihy nijak balit a mohou je vracet u převzetí jídla, dělá z jejich třídění a loučení se s nimi běžnou rutinu, kterou by podle Gazdoše mělo posílání knih být.
„Cílem Rohlíku je zase neustále hledat nové cesty, jak zlepšovat každodenní život zákazníkům, zlepšovat ekologičnost svého provozu a pomáhat tam, kde je to potřeba,” uzavírá jeho CEO Martin Beháň.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.