Už na konci šedesátých let volal americký retail po automatickém řešení pro pokladny. Roku 1972 zde byla zavedena dvanáctimístná struktura číslování produktů, o rok později byl v soutěži vybrán čárový kód navržený IBM. Lineární čárový kód UPC kódující dvanácticiferné číslo produktu, resp. jeho mladší evropský protějšek EAN se 13 ciframi, slouží již padesát let.

První využití v Československu

Československé exportní podniky se na konci 70. let setkaly s požadavky západních odběratelů označovat zboží čárovým kódem EAN‑13. V roce 1980 slovenská tiskárna Grafobal vytiskla první čárový kód z filmmasteru dovezeného z Velké Británie. Tuzemští zákazníci se s EAN setkali poprvé v roce 1985 v pražském Domě elegance.

Působení GS1 v Česku

Brzy po vzniku EAN Internatio­nal sdružujícího dvanáct států začala diskuse o přijetí dalších zemí. Mimo Evropu byl EAN‑13 poprvé načten v roce 1982 v Japonsku. Rok nato do EAN International vstoupilo Československo jako 19. člen a první zástupce východního bloku. Po rozdělení si EAN Česká republika ponechala národní prefix 859, firmy registrované u EAN Slovensko své výrobky začaly označovat čísly GTIN začínající trojčíslím 858.

Související

V té době se rozbíhal rozsáhlý projekt propojení americké UCC s EAN International. Sjednocení bylo završeno v roce 2005. Nová globální standardizační organizace dostala název GS1, Global System One. Od sjednocení se soubory globálních standardů pro identifikaci a komunikaci nazývají Systém GS1 a naše organizace GS1 Czech Republic.

Systém GS1 v dopravě a logistice

V roce 1983 GS1 rozšířila identifikaci produktů mimo spotřebitelské jednotky na skupinová neboli obchodní balení. Nový kód ITF‑14 na kartonech stále nesl prostou identifikaci produktu GTIN. O pár let později však vstupuje do hry značení logistických jednotek čárovým kódem GS1‑128. Tento nosič umožňuje kódování více informací naráz. A to včetně dynamických dat, jako čísel šarže, dat výroby, exspirace, počtů kusů a podobně. Identifikace palet pomocí SSCC a jejich obsahu spolu s označením lokací a sdílení těchto dat pomocí EDI přinesly radikální zvýšení efektivity dodavatelských řetězců.

Počátek masivní standardizace

Na konci 90. let v Česku probíhal rozsahem a inovací bezprecedentní projekt identifikace na úrovni palet. V osmi závodech Čokoládoven, v té době joint venture společností Nestlé a Danone, se podařilo zajistit sledovatelnost zboží od surovin po finální výrobky a zahájit EDI komunikaci. Informačním médiem byla u nás do té doby nevyužívaná etiketa se sériovým číslem logistické jednotky SSCC. Cílem bylo využití přesnějších informací o zásobách a sledovatelnost produkce. Obdobné implementace položily základ nového logistického paradigmatu.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67216020-bez-systemu-automaticke-identifikace-to-nejde