Jak vypadá moderní logistika v Budějovickém Budvaru? Jaké jsou trendy a změny oproti minulosti?

Moderní logistika pracuje s mnoha proměnnými v rámci celého dodavatelského řetězce jako dobře seřízený stroj. Reflektuje požadavky zákazníků, využívá moderní technologie a je udržitelná. Hlavní trendy vidím v oblasti digitalizace a udržitelnosti s tím, že nám jde stále o to stejné: dodat naše pivo v perfektním stavu co nejdříve a nejefektivněji našim zákazníkům.

Jaké inovace vám k tomu pomáhají?

Největší inovace jsou spojené s automatizací a digitalizací. Například jedna z našich stáčecích linek je pilotně vybavena systémem LMS (line management system), který zajišťuje kontinuální on‑line monitoring stavu a toku výroby včetně komunikace mezi jednotlivými stroji na celé lince. V logistice je to automatizovaný zakladačový sklad s přímým napojením na stáčecí linky a s dopravou palet do skladu bez zásahu lidské ruky. Provozujeme jej pátým rokem. A v distribuci jsme zavedli pro naše zákazníky ze segmentu hotelů a restaurací možnost platit platební kartou.

Nedostatek pracovních sil, robotizace a náhrada lidské práce jsou i v logistice velkým tématem. Jak se se s ním vypořádáváte?

Podle našich zkušeností dochází k transformaci z hlediska potřeby pracovní síly. Díky automatizaci se snižuje potřeba manuálně náročné práce a zároveň tato změna vyvolává potřebu technicky zdatných pracovníků a IT specialistů. Především v těchto profesích registrujeme nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Zároveň věřím, že je oblast elektroniky, elektromechaniky, aplikačních technologií natolik atraktivní, že přiláká dostatek zájemců a situace se bude postupně zlepšovat.

V loňském roce jste získali Lean & Green Award za plán snížení emisí CO2 z logistických aktivit minimálně o 20 procent. Jak se vám jej daří plnit a jak jste v udržitelné logistice pokročili?

Mám radost, že Budvar byl první společností v Česku, která se do programu zapojila. Plán se nám daří plnit především díky nasazení tahače poháněného zkapalněným zemním plynem (LNG) pro dodávky piva našim zákazníkům v Německu a aktivitám v oblasti sdílení tuzemské distribuční sítě. V některých regionech rozvážíme kromě našeho piva i produkty Kofoly. Velkým příspěvkem ke snížení naší uhlíkové stopy byla změna systému třídění cizích lahví z německého trhu. Nyní třídíme takzvaně na cestě a nevozíme cizí lahve do pivovaru. Další potenciál vidíme v oblasti fixace zboží na paletě a intermodální přepravě. Zároveň se snažíme maximálně efektivně využívat existujících prostředků, primárně zlepšení vytížení našich vozidel při dodávkách zákazníkům.

Jak se vám daří vyrovnávat se s rostoucími náklady?

Růst nákladů především v oblasti energií, obalových materiálů a transportu byl bezprecedentní. V dodavatelských řetězcích se pohybuji více než 20 let a nic podobného jsem dosud nezažil. Věřím, že nastává období stabilizace. Vyhledáváme příležitosti ke zvýšení naší efektivity a snížení nákladů. Největší potenciál vidím ve snižování spotřeby energií.

Jaké bude tedy další směřování vaší logistiky?

Kromě již zmíněné automatizace, digitalizace a udržitelnosti očekávám největší změny právě v oblasti energií. Myslím, že stojíme na prahu další energetické revoluce. V logistice se to v našem případě bude týkat snížení energetické náročnosti budov, využití fotovoltaiky a hledání alternativních pohonných jednotek. Aktuálně dostupný potenciál v dopravě na delší vzdálenosti vidím v LNG, bioLNG a v delším časovém horizontu v postupném nástupu vodíku jako paliva budoucnosti.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67216240-dodat-zakaznikum-perfektni-pivo-vcas-a-efektivne