Zvýšení spotřební daně z nafty ohrozí české nákladní silniční dopravce, zejména vzhledem k polské konkurenci. Pokud zahraniční dopravci vytlačí české firmy, bude to mít negativní vliv na státní rozpočet. Uvedlo to sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Spotřební daň z nafty se od úterý zvýší o 1,50 Kč za litr. Novela zákona o spotřebních daních, která sazbu zvyšuje na úroveň platnou do loňského června, dnes vyšla ve Sbírce zákonů.

Zahraniční konkurence

České silniční dopravce zvýšení spotřební daně z nafty podle mluvčího sdružení Martina Felixe znevýhodní zejména v soutěži se zahraničními konkurenty. „Snížení daně nám velmi pomohlo, teď se naopak dostaneme na vyšší úroveň, což pro české dopravce bude v tendrech, kde se hraje o halíře, znamenat handicap," uvedl.

Související

Nejde podle něj pouze o polské dopravce, ale také rumunské či bulharské. Řekl, že pokud zahraniční dopravci vytlačí ty české, dopadne to i na státní kasu. „Český dopravce zaplatí na daních a odvodech průměrně 800 tisíc až milion korun ročně, zatímco zahraniční zde nechá pouze zhruba 70 tisíc korun za mýto,“ dodal.

Ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslav Čížek uvedl, že zvýšení spotřební daně z nafty českým dopravcům na konkurenceschopnosti rozhodně nepřidá. „Ani přínos do rozpočtu není úměrný zvýšení daně, což je dáno charakterem dálkové nákladní dopravy. Nyní je tato daň na téměř minimální úrovni stanovené Evropskou unií, což platí i pro některé okolní státy. Zvýšením sazby tak budou čeští dopravci zčásti znevýhodněni oproti zahraniční konkurenci,“ dodal.

Litr nafty může zdražit o 1,80 Kč

Šéf VCHD Cargo Petr Kozel navrhuje jednotnou sazbu spotřební daně z nafty v celé EU: „Nafta tvoří přibližně 30 procent nákladů dopravce. Nyní v České republice tento náklad vzroste o 1,50 Kč (dle ČSÚ je průměrná cena nafty ve 30. týdnu 32,82 Kč minus DPH = 27 Kč za litr), což představuje navýšení o pět procent. (tedy na 28,5 Kč za litr). Dopravci, kteří mají možnost natankovat někde jinde než v ČR, tak mohou začít plánovat doplňování pohonných hmot mimo hranice České republiky. Dopravci operující výhradně na tuzemském trhu pak úměrně navýší cenu za přepravy," sdělil Petr Kozel Logistice a dodal: „My ve VCHD Cargo rozumíme tomu, že spotřební daň z nafty by měla kompenzovat vliv silniční přepravy na znečištění ovzduší a zvýhodňovat jiné druhy přepravy s menší uhlíkovou stopou. Pokud to však nebude stejné napříč celou Evropskou unií a pro mnohem levnější palivo bude stačit přejet několik málo kilometrů k našim sousedům, bude dopad tohoto opatření jen velmi omezený. Spotřební daň z nafty by měla být v celé EU jednotná.“

Podle odhadů může litr nafty zdražit o 1,80 Kč, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty. Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům. Snížená sazba měla původně platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se tak vrací o několik měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje hlavně zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu.

Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Palivové příplatky

Někteří dopravci budou situaci řešit palivovými příplatky. Mají například i doložky ve smlouvách, zjistila ČTK od zástupců společností z regionu, které se věnují mezinárodní logistice.

„Dlouhodobě držíme valnou část práce pod smlouvami, kde jsou náklady na pohonné hmoty kryté doložkami. Z naší zkušenosti je toto jeden ze základních obraných mechanismů proti nenadálým výkyvům v ceně paliv,“ uvedl obchodní ředitel kralupské logistické společnosti Antwell Group Petr Michalička. „Chápeme, že spolu se silnou korunou je navýšení spotřební daně u nafty tvrdou ranou pro mnoho dopravců,“ dodal obchodní ředitel.

Také kamionového přepravce Roline Internationale Spedition, jehož česká pobočka sídlí v Rudné u Prahy, změna spotřební daně ovlivní. „Samozřejmě na to budeme muset reagovat v podobě palivových příplatků k stávajícím cenám dopravy,“ sdělil ČTK obchodní ředitel Zdeněk Achberger.

Související