Spotřební daň z nafty se v České republice od úterý 1. srpna zvýšila o 1,50 Kč za litr. Novela zákona o spotřebních daních, která sazbu zvyšuje na úroveň platnou do loňského června, vyšla ve Sbírce zákonů. Daň se tak vrací na úroveň platnou do loňského června, kdy vláda prosadila její snížení kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům. Podle odhadů může litr nafty zdražit o 1,80 koruny, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty.
Snížená sazba měla původně platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se tak vrací o několik měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje hlavně zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do státního rozpočtu.
„Doprava jako jediná z položek spotřebního koše pro výpočet inflace u nás během posledního roku právě díky levnějšímu palivu zlevňovala. Zatímco ostatní služby a komodity čelily silnému cenovému růstu a tím roztáčely inflaci, doprava šla opačným směrem. Zvýšení spotřební daně z nafty spolu s nižšími přepravními objemy kvůli poklesu ekonomiky a vyšším tlakem na optimalizaci nákladů za přepravy budou mít na oblast logistiky negativní dopad. Prozatím to však vypadá, že i po navýšení spotřební daně z nafty bude růst cen v přepravách relativně malý ve srovnání se zvýšením německého mýta od ledna 2024, které ovlivní ceny za exportní přepravy daleko výrazněji,“ komentoval situaci Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic.
Zvýšení sazby by mělo státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc, z toho 727 milionů korun by podle ministerstva financí mělo jít do státního rozpočtu a 73 milionů korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
České silniční dopravce zvýšení spotřební daně z nafty podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe znevýhodní zejména v soutěži se zahraničními konkurenty. „Snížení daně nám velmi pomohlo, teď se naopak dostaneme na vyšší úroveň, což pro české dopravce bude v tendrech, kde se hraje o halíře, znamenat handicap," uvedl Martin Felix pro agenturu ČTK. Nejde podle něj pouze o polské dopravce, ale také rumunské či bulharské. Martin Felix upozornil, že pokud zahraniční dopravci vytlačí ty české, dopadne to i na státní kasu. „Český dopravce zaplatí na daních a odvodech průměrně 800 tisíc až milion korun ročně, zatímco zahraniční zde nechá pouze zhruba 70 tisíc korun za mýto,“ dodal.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 2/2025





