Český distributor plynu, skupina GasNet, zprovoznil u hlavního města v blízkosti české páteřní dálnice D1 svou pátou plnicí stanici pro kamiony s motorem na zkapalněný zemní plyn (LNG). GasNet stanici postavil přímo u dálničního exitu 12 a novou plničku najdou řidiči v logistickém areálu Prologis Park Prague D1 East v Říčanech-Jažlovicích. Je otevřena non-stop pro všechny typy LNG tahačů. GasNet tak pokračuje v rozvoji této nízkoemisní technologie v Česku.

V okolí Prahy jde už o druhou plnicí stanici GasNetu. Společnost svou infrastrukturní síť LNG buduje v tranzitně důležitých směrech. Tankovat LNG je kromě Jažlovic možné ještě v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10) v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

Stanice v Říčanech-Jažlovicích je klasickou kamennou pumpou, která dovoluje čerpat zkapalněný plyn všem dnes provozovaným typům LNG vozů, ať už jde o tahače nebo autobusy.

Výdejní stojan je samoobslužný s non-stop provozní dobou. Výkon stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu.

Výdejní stojan je samoobslužný s non-stop provozní dobou. Výkon stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné tankování přitom není složité. Řidiči, kteří ještě nemají zkušenost s tankováním LNG, můžou využít školení od technických specialistů GasNetu. Hlavní důraz se klade na bezpečnost provozu.

Související

Zároveň GasNet nerozšiřuje jen síť stanic, ale pracuje i na zlepšování pohodlí pro řidiče a logistické firmy. Už teď je možné na všech plnicích stanicích platit také bankovními platebními kartami nebo tankovacími a palivovými kartami Eurowag a DKV, které dobře znají i provozovatelé dieselových nákladních vozů.

LNG jako řešení emisních povolenek

České republice se zatím nedaří plnit v nákladní silniční dopravě emisní cíle směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050. Evropa proto dál rozšiřuje počet odvětví zatížených emisními povolenkami. Od roku 2027 se budou nově týkat i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu.

„Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního plynu nižší než u naftových motorů. LNG tak přinese dopravním a logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody. Ještě výraznější úsporu potom nabízí zkapalněný biometan označovaný zkratkou bioLNG,“ říká Filip Dostál, vedoucí business developmentu v GasNetu.

U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru zhruba na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, částka se navíc může ještě snižovat.

Nízkoemisní plyn

„LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 procent méně oxidů dusíku. Vypuštěné množství CO2 je pak nižší o 20 procent. Jen loni pomohlo LNG od GasNetu ušetřit 2485 tun emisí CO2. Navíc při spalování LNG se neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nebližším okolí. Nemluvě o tom, že LNG motor je ve srovnání s dieselem o devět decibelů nižší,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Pumpa dovoluje čerpat zkapalněný plyn všem dnes provozovaným typům LNG vozů, ať už jde o tahače nebo autobusy.

Zkapalněný biometan (bioLNG) má oproti dieselu emisní stopu nižší dokonce o 95 procent. Logistické firmy proto vidí v nákupu LNG tahačů i příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, „zelenou“ službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti.

Aktuálně jezdí v Česku 144 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají sedm veřejných plnicích stanic. Pět z nich provozuje skupina GasNet.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67234500-gasnet-otevrel-u-prahy-novou-lng-stanici-ridici-klasickou-kamennou-pumpu-najdou-v-logistickem-arealu-prologis-park-prague-d1-v-ricanech-jazlovicich