„Hlavním problémem současné železniční dopravy je nesystémové řízení a řada velmi rozsáhlých modernizací a oprav na dopravní infrastruktuře, především na koridorových tratích,“ říká Prof. Václav Cempírek z Vysoké školy logistiky v Přerově. „Za nesystémové řízení železniční dopravy považuji velký rozsah veřejné osobní dopravy objednávané ministerstvem dopravy nebo krajskými úřady.“

Vysoký počet dopravců v dálkové osobní dopravě svými vlaky vyčerpává kapacitu dopravní infrastruktury, protože shlukovými jízdními řády nabízí vyšší přepravní kapacitu, než je poptávka. Jsou nedostatečně využité, ale protože jedou ve veřejném zájmu, jsou pro dopravce tzv. dotované. Aby byl prostor i pro nákladní dopravu, je nutné, aby byly stanoveny parametry expresních vlaků, tedy počet osobních železničních vozů, vhodně zvolený taktový jízdní řád a podobně. Na základě reálných přepravních proudů je třeba nastavit i taktové jízdní řády pro regionální osobní vlaky.

Související

Rozsáhlá výluková činnost vyvolaná opravami a modernizacemi dopravní infrastruktury způsobuje nespolehlivost nákladní dopravy, a tak snižuje zájem zákazníků o její služby. V denní době je kapacita na koridorových tratích omezených výlukovou činností vyčerpaná osobní dopravou a neexistence objízdných tras omezuje nákladní dopravu a přesouvá ji do nočních hodin. Nákladní vlaky nabírají zpoždění v řádech desítek hodin. Ve směru na východ je jak severní, tak jižní železniční koridor paralyzován velmi těžkými výlukami na Slovensku, které budou trvat nejméně dalších deset let. To jsou zásadní omezení, která brání a budou bránit převodu nákladní přepravy na střední a dlouhé vzdálenosti ze silniční na železniční dopravu.

Problémů je celá řada

„Problémů vidím hned několik a stále se opakují,“ konstatuje Martin Hořínek, COO Metrans a CEO Metrans Rail. „Od nedostatku kapacity pro nákladní dopravu přes vysoké ceny trakční energie po evropský tlak na inovaci v železniční dopravě znamenající obrovské investice do našeho vozového parku bez známých ekonomických přínosů. Mluvím například o digitálním automatickém spřáhlu. Pokud mám uvést mnou identifikovaný hlavní problém, pak zvolím právě ten evropský tlak, snad až diktát, kde Evropská komise zjevně v dobré víře v jednotnou železnici necitlivě a bez konkrétních znalostí z provozu železnice zasahuje a nařizuje členským státům, jak se má železnice dělat.“

Vysoký počet dopravců v dálkové osobní dopravě svými vlaky vyčerpává kapacitu dopravní infrastruktury.

A další úkoly, které na železnici před nákladní dopravou stojí, uvádí Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo. „V posledních letech se železnice musela vypořádat s celou řadou problémů. Zmínit musím pandemii covid‑19, která měla vliv na všechna hospodářská odvětví a například kombinovaná doprava se z této pandemie stále ještě zcela nevzpamatovala. Válka na Ukrajině, vysoké ceny elektrické energie a zemního plynu – a mohl bych pokračovat dále. Další problém, na který nesmíme zapomenout, představují evropské projekty, které mohou výrazně ohrozit konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy. Tiché brzdové špalíky, ETCS, to vše jsou nákladné projekty, a to nehovořím o digitálním automatickém spřáhlu, jehož neuvážená implementace by na všechny dopravce měla obrovský dopad.“

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.